سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

جرائم عدم تسلیم اظهارنامه

شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 734217

 
مالیات به عنوان سهم هر شخصیت حقیقی و حقوقی دارای درآمد از سازندگی کشورش، درصد مشخصی از درآمد سالیانه وی می‌باشد که طی قاعده و قانون مشخصی از سوی دولت‌ها دریافت می گردد.
 
در همین رابطه عده فراوانی از مؤدیان مالیاتی با پر کردن  اظهارنامه عملکرد خود و تسلیم آن به سازمان امور مالیاتی کشور ، میزان دارایی ، درآمد ، سود و مبلغ قابل پرداختشان را مشخص کرده و بدین ترتیب سهم خود از آبادانی کشور را در سالی که گذشته پرداخت می‌کنند.
 
این در حالیست که عده فراوانی هم در برابر پرداخت این وجه مقاومت کرده ، اطلاعات خود را به صورت تعمدی اشتباه (سود یا تعداد فاکتورها کمتر از مقدار واقعی اعلام می شود) وارد نموده و از اظهار میزان سود خود در دوره ای مشخص امتناع می‌ورزند.

طبیعیست که وقتی همه ما به اندازه توانایی یا جایگاه خود به فعالیت های اقتصادی دست زده و حاصل دسترنج یکسال خود را محاسبه می کنیم ، اندکی برایمان دشوار باشد که بخواهیم از آن دل کنده و این مبلغ را به عنوان مالیات از دست بدهیم.
با توجه به این توضیحات رویکرد دسته دوم مؤدیان مالیاتی که در حقیقت عدم خوداظهاری و فرار از پرکردن اظهارنامه‌ مالیاتی می‌باشد، به علی الرأس شدن آن‌ها می انجامد.

این در حالیست که دسته سومی نیز وجود دارد که افرادی در آن با داشتن سیاستی یک بام و دو هوایی ، اظهارنامه خود را پر کرده اما بدون داشتن دلیلی قانع کننده ، در پرداخت مبلغ مشخص شده تعلل می کنند.
 
تسلیم اظهارنامه با اطلاعاتی دقیق
همانطور که بدان اشاره شد ، عده فراوانی پیش از اینکه کارشان به جریمه کشیده شود ، با توجه به دفاتر قانونی خود و جمله مبادلات مالی در کسب و کارشان به پر کردن اظهارنامه می پردازند.

در چنین شرایطی صحت و روشنی اطلاعات سبب می‌شود تا ممیزینی که مشغول رسیدگی به حساب‌های شما و تعیین میزان مالیاتتان هستند ، کارشان را با دقت و سرعت بیشتری پیش برده و همان مقداری که مستلزم پرداختش هستید را برایتان تعیین کنند (و نه مقداری بیشتر)!

با عنایت به اهمیت بالای پرکردن اظهارنامه ها ، گاهی دیده می شود که شخصیتی حقیقی توانایی ، دانش ، زمان یا حوصله رسیدگی به این امور را نداشته یا شخصیتی حقوقی در کنار عدم تمایل به گماردن کارمندی برای این کار ، خواستار پیشروی امور توسط فرد یا مجموعه ای خارج از دایره شرکت (برون سپاری) می باشد .


در چنین شرایطی مجموعه های متخصصی مانند تراز ارقام آرین ، به عنوان یک شرکت حسابداری  فعال در حوزه حسابرسی ، مشاوره مالی ، دفاع مالیاتی و مجری خدمات حسابداری وارد عمل شده و با تسلط به همه جزئیات پر کردن اظهارنامه مالیاتی ، مراحل تسلیم این مدارک را تا آخرین قدم آن پیش می برد . در ادامه گفتنیست که چنانچه نیاز به مشاوره و یاری در خصوص امور مالیاتی خود دارید ، هم اکنون در کنار شما هستیم!
 

عدم خود اظهاری و عدم پرداخت مالیات مشخص شده ، سرآغازی بر انباشته شدن جریمه‌ها
با صرف نظر از دسته اول که با خوش‌حسابی خود مشمول دریافت معافیت‌ها و امتیازاتی مثبت در سال‌های بعدی می شود ، دو دسته دیگر از یک سو به دلیل سرپیچی از قانون و عدم انجام پروسه پرداخت مالیات خود در زمان مقرر و از سویی دیگر بنا به سیاست های بازدارنده و به تکاپو انداختن افرادی که به موقع مالیات خود را پرداخت نکرده اند (و از ترس بیشتر جریمه شدن بدهی خود را پرداخت می کنند) دست به جریمه کردن آن‌ها می زند.

پرواضح است که چنانچه اجباری پشت پرداخت مالیات نبود ، تنها عده انگشت شماری آن را پرداخت کرده و عملاً وجه قابل توجهی که یکی از راه های درآمدزایی دولت‌هاست به دست ایشان نمی رسید . در نتیجه اینکه وجود قوانینی که مؤدیان را به ایجاد چنین کاری ترغیب کند از نظر سازمان‌های دولتی ذیصلاح امری پذیرفته شده است .


 
جرائم عدم تسلیم اظهارنامه
بر اساس ماده 192ماليات‌های مستقيم سازمان امور مالياتی کشور، میزان جریمه مؤدیانی که به دستورالعمل های مدون عمل نکرده‌اند به شرح زیر می باشد:

- مودیانی در قالب اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل بندهای (الف) و (ب) در صورت عدم خوداظهاری ملزم به پرداخت 30 درصد جریمه از مقدار مالیات مشخص شده پس از علی الراس شدن می گردند . گفتنی‌ ست که این مبلغ سنگین و غیر قابل بخشش برای سایر اشخاص 10 درصد مبلغ مذکور می باشد .توجه : پیش از اصلاحیه ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم در تاریخ ۳۱ تیر 1394 ، این جریمه برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل بندهای (الف) و (ب) 40% بوده است.

- پیشتر اشاره کردیم که کتمان درآمد واقعی و ورود اطلاعات نادرست نیز نوعی قانون شکنی بوده و آن هم به دردسر افتادن مودیان مالیاتی منجر می شود . در همین اثنا جریمه ای که قانون گذاران برای جریمه افرادی با اطلاعات نادرست و خلاف واقع در نظر گرفته اند ، 30 درصد مالیات حقیقی آن ها می باشد که باید پرداخت کنند.

- با مشخص شدن مبلغ مالیات هر شخص ، چنانچه این مبلغ سر موعد پرداخت شود جایزه ای 1 درصدی به وی تعلق گرفته و مبلغی ولو ناچیز کمتر از حد تعیین شده پرداخت می کند ، این در حالیست که با مشخص شدن مبلغ مالیات و عدم پرداخت آن ، با گذشت هر ماه 2.5 درصد از مبلغ کل به عنوان جریمه به مالیات پیشین اضافه می شود.

- عدم تسلیم ترازنامه سود و زیان در زمان مقرر به جریمه ای 20 درصدی منتهی شده،
- عدم تسلیم دفاتر قانونی در زمان مقرر به جریمه ای 20 درصدی منتج می گردد و
- مردود اعلام شدن اطلاعات دفاتر یا نحوه پر کردن آن ها نیز جریمه ای 10 درصدی به همراه خواهد داشت.

نکته : با توجه به قوانین سفت و سخت و جریمه هایی که برای عدم ارائه صحیح و به موقع اطلاعات مالی به اداره مالیات در نظر گرفته شده است می توان به اهمیت بالای آن ها و حساسیت پر کردن اظهارنامه ها پی برد، لذا بی دلیل نیست که همواره بر روی بهره‌مندی از تجارب مجموعه های مجرب با اطلاعاتی به‌روز – به طور مشخص تراز ارقام آرین –که توسط شرکت سئویاب برای موتور های جستجو بهینه شده است،  تأکید می‌شود.
 
آیا پرداخت به موقع مالیات سودی هم برای مؤدیان دارد ؟
در پایان لازم به ذکر است که هرکجا که قوانینی دافعه برای جریمه خاطیان وجود دارد ، باید شاهد قوانین تشویقی و دارای جاذبه برای افراد پایبند به قانون نیز باشیم تا با برقراری تعادلی نسبی ، انگیزه استمرار کار را نزد ایشان از بین نبرد.

با توجه به همین اصل سازمان مورد نظر علاوه بر تخفیف هایی که در مبالغ سال های بعد در صورت خوش‌حسابی مؤدیان به آنان می دهد ، شرایطی را برای تقسیط میزان مالیات افراد خوش‌حساب تبیین کرده که به شرح زیر می باشد:

مودیانی که به الکترونیکی اظهارنامه خود را پر می کنند می توانند تنها 30 درصد آن را در لحظه پرداخت کرده و 70 درصد باقی را در 7 قسط پرداخت نمایند ، این در حالیست که این عدد برای مودیانی با طی کردن این مراحل از راه های سنتی و ارائه اظهارنامه دستی (روشی که رو به انحطاط و فراموشیست !) ،به جای 30 -70، 50 – 50 می باشد .
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *