جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

اعمال انسان در دنیا چگونه محافظت می‌شود؟

شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۱۴
کد مطلب: 734134
به طور ‏کلّی از ناحیه خداوند، موجوداتی به عنوان محافظ اعمال انسان‏‌ها قرار داده شده‌‏اند و مراقبت می‏‌کنند که از او چه صادر می‏‌شود.
اعمال انسان در دنیا چگونه محافظت می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «محافظ اعمال انسان‌ها» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

«إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ* مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ»[۱]؛ در این آیه شریفه، بحث کتابت به طور صریح مطرح نیست. می‏‌فرماید: خداوند دو فرشته را‏ یکی سمت راست و دیگری سمت چپ قرار داده است و مراقبند که ما چه می‌‏گوییم و چه می‌‏کنیم. این، مراقبت است امّا به کتابت اشاره و تصریح نکرده است.

«وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً»[۲]؛ خداوند قاهری برتر است و بر جمیع عباد و بندگانش مسلّط است. اوست که بر آن‌ها، حفظه یعنی نگاه‌بان‏ها را می‌‏فرستد که فرشتگان باشند.

پس به طور ‏کلّی از ناحیه خداوند موجوداتی به عنوان محافظ اعمال انسان‏‌ها قرار داده شده‌‏اند و مراقبت می‏‌کنند که از او چه صادر می‏‌شود.

پی‌نوشت‌ها:
[۱]. آنگاه که دو [فرشته] دریافت‏ کننده از راست و از چپ مراقب نشسته‏‏‌اند، [آدمى] هیچ سخنى را به لفظ درنمى‌‏‏آورد مگر اینکه مراقبى آماده نزد اوست [آن را ضبط مى‏‏کند]. سوره ‌مبارکه ق، آیات ۱۷ و ۱۸

[۲].سورۀ‌مبارکۀ انعام، آیۀ ۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *