سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

میثم شکری ساز: همه ما در توهم باهوشی به سر می بریم!

پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 734047
انسان ها با قدرت تفکر و تعقل از سایر حیوانات جدا شده اند و توانایی فکر کردن در ما باعث شده است به اشرف مخلوقات تبدیل شویم. اما اگر به شما با تحقیق و مطالعات دقیق و تخصصی ثابت کنیم که انسان ها موجودات منطقی، عقلانی و با درایت نیستند نیستند چه؟  در کتاب توهم باهوشی قرار است به همین موضوع بپردازیم و به شما ثابت می کنیم، انسان ها آنقدر ها هم که فکر می کنند با هوش نیستند، بلکه توهم باهوشی دارند. در سراسر جهان میلیون ها انسان وجود دارند که رفتار آن ها می تواند برای شما اعجاب انگیز باشد و اصلا باورتان نمی شود مگر می شود انسان تا انقدر حماقت کند. دکتر میثم شکری ساز مترجم کتاب توهم باهوشی 2، به بیانی شیوا و قلمی ساده به شما ثابت می کند این باور که انسان موجودی منطقی و عاقل است، نادرست می باشد و در خواهید یافت که همین انسان در پاره ای از مواقع و در حالاتی مشخص از این مسیر خارج می شود.

کتاب توهم باهوشی درباره خود فریبی ما انسان ها است. اما هدف این کتاب تخریب و بیان ضعف انسان ها نمی باشد، بلکه در این کتاب نگاه نویسنده و مترجم به مقوله خود فریبی درست همانند انگشتان و پا در جسم ما می باشد، یعنی جزئی جدایی ناپذیر! تفکری که اکثرا ما انسان ها درباره خودمان داریم، این است که فکر می کنیم ما باهوش، با استعداد، منطقی و پر از تفکر هستیم و همه کار های مان را از روی دلایل خاصی انجام می دهیم. این تفکر با ما زاده شده است و یک اعتماد به نفس غیر قابل تغییر در ما به وجود آورده است. اما در کتاب توهم باهوشی دو، به شما ثابت می شود که این تفکر غلط است و نقطه ضعفی در انسانیت مان به حساب می آید.
 

دکتر میثم شکری ساز دارای دکتری کارآفرینی و ارشد MBA از دانشگاه اشتنبایس آلمان، یکی از برترین و برجسته ترین مشاوران کشور در حوزه مدیریت، ارتباطات، بازاریابی و منابع انسانی می باشد. ایشان که مدیریت مرکز آموزش مجازی پارس و موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان را بر عهده دارد، تا کنون بیش از پانزده جلد کتاب تالیف کرده است و کتاب های زیادی را نیز در زمینه ها و موضوعات مختلف ترجمه نموده. با توجه به تجربه و تخصص های خود، انتخاب کتاب توهم باشی برای ایشان یک فرصت ویژه ای برای علم آموزی و تقدیم آن به عموم مردم به حساب می آید. نثر روان و قلم شیوای ایشان باعث جذابیت دو چندان کتاب توهم باهوشی شده است که توصیه می کنیم حتما برای اینکه از منجلاب توهم باهوشی خارج شوید، آن را بخوانید.

در کتاب توهم باهوشی 2 چه خواهید خواند؟
آیا اراده، تنها استعاره از قدرت انسان است؟ این یک باور غلط است که در کتاب توهم باهوشی دو متوجه می شوید منبع اراده انسان محدود است. در این کتاب خواهید خواند که بسیاری از تفکرات و رفتار های تان خودکار و کاملا نا خودآگاه می باشد. مانند پلک زدن، نفس کشیدن و ... . در این کار ها مغز نیازی به آگاهی ندارد. اما در یک سری کار ها آن بخش خودآگاه مغز شما فعال می شود، مانند زمانی که دست تان به اجاق گاز داغ می خورد. پس نباید به افکاری که نشات گرفته از بخش ناخودآگاه مغزتان است زیاد اعتماد کنید!

یکی دیگر از توهماتی که داریم، این است که فکر می کنیم همیشه دلیل احساسات خود را می دانیم. اما باور صحیح این است که همه ما در زندگی حالات احساسی خاصی را تجربه می کنیم که در بسیاری موارد اصلا دلیل آن را نمی دانیم، حتی اگر باور کرده باشید که منبع آن را درک کرده اید. حتی بسیاری از ما در این توهم به سر می بریم که می دانیم چه موقع بهترین نتایج را می توانیم کسب کنیم. غافل از اینکه ما اغلب عوامل خارجی را به اشتباه، دلیل خوشبختی خود می دانیم. زمانی که احساس خوشحالی می کنیم کمتر پیش می آید که مراحل فراشناختی را طی کنیم. مثلا خیال می کنید علت شادی کنونی شما خوردن یک کیک لیمویی خوشمزه است. در صورتی که درست تر این است که به خود بگویید من خوشحالم چون عقل به من می گوید خوشحال باش.

همه ما فکر می کنیم و یا بهتر بگوییم در این توهم هستیم که پشت تمامی کار های ما یک عامل وجود دارد و آن عامل هم خود ما هستیم. در کتاب توهم باهوشی خواهید خواند که این موضوع یکی از غیر قابل تشخیص ترین اشتباهات خودآگاه شما است. چرا که شما همیشه عامل اصلی کار های تان را درک نمی کنید، اگر می خواهید این موضوع را بهتر درک کنید، لازم است که چندین مورد توهم را در مورد خود بدانید. آنچه در این کتاب به شما ثابت می شود این است که ما انسان ها در پیش بینی عاطفی بسیار ضعیف هستیم و مغزمان برای  درک نتایج خوب و بد روی احساسات مان، به شدت تحت تاثیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *