سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

نکاتی که باید در پارک‌های ملی بعد از بازگشایی رعایت کنیم

چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 733971
یکی از تفریحات مورد علاقه طبیعت گردان در سراسر جهان سر زدن به پارک های طبیعی است که تقریبا می توان گفت در هر کجای زمین وجود دارند و برای کشوری که در آن قرار گرفته اند، حکم گنج طبیعی را ایفا می کنند و زیست بومی حساس و تاثیر گذار دارند. بعد از شش ماه قرنطینه و بسته شدن این پارک های ملی، باز شانس دست داده تا بتوانیم برای ورزش و دیدار تازه کردن با طبیعت به این پارک ها برویم. البته این تجدید دیدار کمی با قبل از شیوع ویروس کرونا فرق دارد و ما ملزم به رعایت یک سری نکات هستیم. بازگشایی پارک های طبیعی در جهان و دیدار آن ها با رعایت یک سری نکات را با هم مرور می کنیم.
 

کوهنوردی، تفریحی دسته جمعی
زندگی بعد از همه گیری ویروس کرونا تا میزان قابل توجه ای تغییر کرده است. یکی از این تغییرات فاصله هوشمند است که حتی در هنگام خرید بلیط هواپیما و سوار شدن بر این وسیله باید این اصل را رعایت کنید. افراد بنا بر این قاعده جدید باید تا یک متر از یکدیگر فاصله بگیرند. کمی این کار در کوهنوردی در پارک های ملی سخت است و این که اصلا یکی از قواعد اصلی کوهنوردی این است که افراد در یک تیم باید در نزدیکی هم دیگر باشند تا در مواقع سقوط و سانحه بتوانند از یکدیگر محافظت کنند و به داد یکدیگر برسند. اما به یاد داشته باشید که در پارک های ملی فضای باز و هوای تازه آن ها باز هم در صورت کنار هم قرار گرفتن خطر ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.

در پارک های ملی متعهد باشید
همان طور که در زمان رزرو هتل و ورود به واحد اقامتی تان اصول بهداشتی را رعایت می کنیم باید در پارک های ملی نیز می بایست تابع این قانون باشیم. میهمانان هر کدام از پارک های ملی باید به مادر طبیعت احترام بگذارند. این احترام در دوران پاندمی باید بیش از پیش شود. زمانی که محلی های در زمان بازگشایی پارک های ملی در جهان آماده خوش آمدگویی به شما هستند، به یاد داشته باشید که تمام وسایل باقی مانده ما و مواردی که از آن ها استفاده کردیم و حالا تبدیل به زباله شده اند را سرآخر، در خیلی از مواقع، به دست همین بومی ها جمع آوری می شوند.

بازگشایی پارک های ملی و معضل جا پارک
روزها رانندگی برای رسیدن به پارک ملی به کنار، لحظه ای که به مقصد می رسید و می خواهید جایی برای پارک ماشین تان پیدا کنید به کنار. طبیعی است زمانی که جای پارک پیدا نکنید و اتومبیل هایی که پشت سر هم پارک شده اند، جایی برای شما به جا نگذاشته اند، خستگی را به تن شما می گذارند و کام رسیدن تان به مقصد را تلخ می کند. اما عجول نباشید به ویژه در این شرایط کرونایی. اجازه بدهید تا کمی پارکینگ خالی شود و با ورود شتاب زده خود میزان جمعیت را در پارکینگ پارک ملی بیش تر نکنید.

آرامش در قسمت های عمومی
دیدن از یک پارک ملی بعد از بازگشایی پارک های ملی در جهان و میل یک نهار در کنار هم پشت میزهای چوبی بی شک لذت بخش است و تقریبا تمام ما تجربه یک بار این را داشته ایم که به همراه خانواده مان به یک پارک ملی برویم و به اصطلاح یک پیک نیک را راه بیاندازیم. بسیاری از دفعات پیش می آید که تمایل داریم تعداد کثیری از دوستان و آشنایان و اقوام را نیز با خود همراه کنیم اما باید بدانیم که باید در چنین شرایطی آرامش عمومی را بر هم نزنیم و هر چه می شود کم تر عزیزان مان را با خود همراه کنیم. هر چه تعداد بیش تر باشد و قسمت های عمومی پارک های ملی شلوغ تر شود، میزان شیوع و ابتلا به ویروس کرونا بیش تر می شود. دستشویی های عمومی، زمین های بازی تعبیه شده و مراکز پیک نیک در پارک های ملی را باید بعد از استفاده برای نفر بعدی ضدعفونی و کاملا پاکیزه کنیم تا خطری میهمان بعدی پارک را تهدید نکند.
 

کشف تجربه های جدید را بگذارید برای بعد
ایمنی فردی در زمان شیوع بیماری کرونا بعد از بازگشایی پارک های ملی در جهان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. به گفته یکی از متخصصین و مدیران اجرایی پارک های ملی، تعداد کارکنان حاضر در پارک های ملی کم تر از قبل شده است. این مدیر اجرایی به میهمانان پارک هتل توصیه می کند که در زمان کوهنوردی از همان مسیری حرکت کنند که باقی کوهنوردان از آن استفاده می کنند. ماجراجویی از ویژگی های انسان است و همین حس باعث پیشرفت این موجود دو پا در جهان شده است. اما در شرایط کنونی که به خاطر بیماری کوید 19 بسیاری از کارکنان در هر صنعتی کم تر از قبل شده اند و پارک های ملی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، بهتر است نه همین تعداد باقی مانده را دچار زحمت مضاعف کنیم و نه خود را به درد سر بیاندازیم. قبل از شیوع کرونا، تعداد تیم های امداد و نجات و آمادگی آن ها بسیار بیش تر امروز بود و در صورتی که یکی از کوهنوردان از روی کنجکاوی در کوه گم می شد و یا آسیب می دید، به راحتی او را پیدا می کردند و همه چیز به خیر می گذشت اما در حال حاضر زمان خوبی برای کنجکاوی نیست و اگر بابت حس جستجوگرایانه تان در کوه دچار مشکل شوید، سخت می شود شما را پیدا کرد و تعداد کمک کننده ها بسیار کم تر از قبل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *