کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فایده هنر چیست؟

24 تير 1399 ساعت 14:28

هنر هم مانند دیگر ابزارها قادر است توانایی های ما را به فراتر از آن چیزی گسترش دهد که طبیعت در ابتدا در اختیارمان قرار داده است.


هنر برخی از ضعف های مادرزادی ذهنی، و نه جسمیِ ما را جبران می کند، ضعف هایی که می توانیم آن ها را نقص های روان شناختی بنامیم. برای کشف هدف هنر باید بپرسیم چه چیزهایی هست که باید با ذهن و احساسات مان انجام دهیم اما در انجامش مشکل داریم. هنر به کدام نقص های روان شناختی ممکن است کمک کند؟ نتیجه ی هنر را همچون درمان دیدن چیست؟ در حقیقت این عقیده که هدف اصلی سروکله زدن با هنر رسیدن به زندگی بهتر است؛ دستیابی به نسخه های بهتری از خودمان. اگر هنر چنین قدرتی دارد شاید برای این است که هنر ابزاری است که می تواند برخی از ضعف های روان شناختی را تصحیح یا جبران کند‌. برای خرید کتاب هنر کیک کنید.
هنر
خلاصه ی برخی از این ضعف ها:
  1. فراموش می کنیم چه چیز مهم است؛ نمی توانیم تجارب مهم اما گریزان را حفظ کنیم.
    تمایل داریم امیدمان را از دست بدهیم: نسبت به سویه های بد وجود بیش از اندازه حساس ایم. فرصت های مشروع موفقیت را از دست می دهیم، چون نمی توانیم بفهمیم ادامه دادن در برخی موارد خاص منطقی است.
    تمایل به حس انزوا و زجرکشی داریم؛ چون حس مان نسبت به این که چه میزان از دشواری طبیعی محسوب می شود غیرواقعی است. درباره ی معنای مشکلات خود قضاوت درستی نداریم، در نتیجه بسیار سریع وحشت می کنیم. احساس تنهایی می کنیم؛ نه این که هیچ کس را نداشته باشیم که با او حرف بزنیم؛ چون کسانی که در اطراف مان هستند نمی توانند تلاش های ما را با عمق و صداقت و صبوری کافی درک کنند. علتش تا حدی این است که درد روابط متلاطم، رشک ها و آرزوهای عقیم خود را به گونه ای نشان می دهیم که به راحتی ممکن است تحقیرآمیز و توهین آمیز به نظر برسد. رنج می کشیم و احساس می کنیم این رنج کشیدن شان و احترامی ندارد.

    تعادل نداریم و بهترین وجوه مان را دیگر نمی بینیم. فقط یک نفر نیستیم. از خودی های متعددی ساخته شده ایم و تشخیص می دهیم که بعضی از این خودها از بعضی دیگر بهتر هستند. خودی های بهترمان را اغلب به طور اتفاقی می بینیم و آن هم وقتی که دیگر بسیار دیر است؛ در ارتباط با بزرگترین آرزوهای مان از ضعف اراده در رنج ایم. نه اینکه ندانیم چه طور رفتار کنیم، صرفا نمی توانیم براساس بهترین بینش های گاه گاه خود عمل کنیم؛ چون اشکالِ به اندازه ی کافی قانع کننده ای در اختیار ما نیستند.
    سخت می شود ما را شناخت: برای خودمان مرموزیم و بنابراین نمی توانیم خود را برای دیگران توضیح دهیم یا اینکه به دلایلی که به نظرمان منطقی است دوست داشته شویم.

    بسیاری از تجارب، آدم ها، مکان ها و دوره هایی را طرد می کنیم که چیز مهمی برای ما دارند؛ چون پوشش و لفاف گمراه کننده دارند و در نتیجه نمی توانیم با آن ها ارتباط برقرار کنیم. ما طعمه ی قضاوت های سطحی و متعصبانه هستیم. به شکلی بسیار تدافعی گمان می کنیم چیزهای زیادی با ما بیگانه اند.

    آشنایی و خو گرفتن بی حس مان کرده است و در جهانی تحت سلطه ی تبلیغات زندگی می کنیم که به زرق و برق بها می دهد؛ بنابراین، اغلب به این نتیجه می رسیم که زندگی ملامت بار و یکنواخت است و از این بابت ناراضی هستیم؛ با این دغدغه ی خود را تحلیل می بریم که زندگی در جای دیگری است‌.

در ارتباط با این هفت ضعف روان شناختی است که هنر به عنوان یک ابزار، ارزش و هدف می یابد و هفت ابزار برای کمک به ما ارائه می کند:

۱_ اصلاح کننده ی حافظه ی ضعیفهنر حاصل تجربه را به یادماندنی و تجدید پذیر می کند. مکانیسمی است برای اینکه چیزهای ارزشمند و بهترین بینش های خود را به خوبی حفظ کنیم و برای عموم در دسترس باشند. هنر پیروزی های جمعی مان را می اندوزد.

۲_ آذوقه رسان امید: هنر چیزهای خوشایند و شاد کننده را جلو چشم می آورد. می داند که بسیار راحت ناامید می شویم.

۳_ سرچشمه ی اندوه عالی رتبههنر جایگاه راستین اندوه در یک زندگی خوب را به ما یادآور می شود تا این که در برابر مشکلات کمتر وحشت زده شویم و آن ها را بخشی از یک زندگی اصیل و شریف بدانیم.
 
۴_ عامل متعادل کنندههنر عصاره ی ویژگی های خوب مان را با وضوحی غیر معمول به رمز در می آورد و در طیف متنوعی از رسانه ها آن ها را جلو چشمان ما قرار می دهد تا تعادل را به ذات ما بازگرداند و ما را به سمت بهترین امکانات مان هدایت کند.

۵_ راهنمای خودشناسیهنر می تواند به ما کمک کند مرکزیت خود را تشخیص دهیم که به کلمه در آوردنش دشوار است. بیشتر چیزهای انسانی به راحتی در دسترس زبان نیستند. می توانیم اشیای هنری را در دست بگیریم و در حالی که گیج شده ایم اما برای مان مهم است، بگوییم “این منم.”

۶_ راهنمای توسعه ی تجربیات: هنر ذخیره ای است بسیار پیچیده از تجربیات دیگران که در اشکال به خوبی سازماندهی شده به ما عرضه می شود. می تواند برخی از سلیس ترین لحظات صدای دیگر فرهنگ ها را در اختیار ما قرار دهد و به این ترتیب، سروکار داشتن با هنر درک ما از خودمان و از جهان را گیترش می دهد. در آغاز بخش زیادی از هنر صرفا ” دیگری” به نظر می رسد، اما در می یابیم که می تواند از افکار و رویکردهایی برخوردار باشد که بشود آن ها را از آن خود کرده، خود را از طریق توانگر کنیم. همه ی آن چه نیاز داریم تا نسخه های بهتری از خودمان بشویم همیشه در دسترس مان نیست.

۷_ ابزار حساس سازی: هنر باعث می شود پوست اندازی کنیم و ما را از بی اعتنایی لوس و همیشگی خود نسبت به آن چه در اطراف مان می گذرد نجات می دهد. حساسیت مان را دوباره به دست می آوریم؛ به چیزهای قدیمی به شیوه ای تازه نگاه می کنیم. از اینکه گمان کنیم چیزهای نو و زرق و برق ها تنها راه حل هستند نهی می شویم.


کتاب های هنر به شاخه های مختلف تقسیم می شوند از جمله کتاب های مربوط به: فروشگاه اینترنتی کتابانه یکی از معدود کتابفروشی های اینترنتی است که توانسته بیش 20.000 عنوان کتاب را گرد آورد تا با خیال راحت خرید کتاب خود را انجام دهید.

کتابانه (خانه کتاب اسلامشهر) به عنوان توزیع کننده کتاب و محصولات فرهنگی تلاش دارد فاصله میان ناشرین و مصرف کنندگان را کمتر کند و مشتریان را به طیف گسترده‌ای از محصولات متصل کند. برای خرید اینترنتی کتاب می توانید به آدرس www.ketabane.org مراجعه کنید.


کد مطلب: 733843

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/733843/فایده-هنر-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com