جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۴

طلبه‌ها هم به زندان‌ها «پاگشا» می‌شوند!

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 733673
ظهر روز گذشته تفاهم نامه سه بندی تحت عنوان میز تخصصی راهبردی طلاب در زندان، میان مدیریت زندان‌های استان تهران و سازمان تبلیغات اسلامی امضا شد؛ که بیشتر جنبه نمادین داشت
طلبه‌ها هم به زندان‌ها «پاگشا» می‌شوند!
به گزارش جهان نيوز، ظهر روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان حشمت الله حیات الغیب، مدیر کل زندان‌های استان تهران و حجة الاسلام سهرابی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به امضا رسید. این تفاهمنامه که عنوان پر زرق و برق «میز تخصصی راهبردی طلاب در زندان» را یدک می کشد، فعالیت‌های پیش‌رو سازمان تبلیغات اسلامی را در سه بند ذکر می کند:

مدیریت زندان‌های استان تهران این تفاهمنامه را بدون مشخص کردن جزئیات دقیقی با سازمان تبلیغات اسلامی امضا کرد و شرحی از فعالیت ها، زمان بندی مورد نظر و نتایج مورد انتظار ذکر نشده است. حجة الاسلام سهرابی در حاشیه مراسم گفت: «فقط دغدغه و مسئله ما، مناسبت‌ها و مناسک مذهبی داخل زندان نیست. یک زندانی و مجموعه مسائلی که خود او و خانوده اش دارند و مسئله پیشگیری از وقوع جرم، مسئله خانواده این عزیزان وقتی که زندانی در زندان است و بعد از ترخیص زندانی از زندان و مسائلی که ممکن است داشته باشد را یک بسته کامل میبینیم؛ و در واقع در صدد تشکیل یک تیم متخصص حرفه ایی از، اولا طلاب و مبلغین هستیم و بعد تخصص‌هایی که در کنار این هست ان شا الله شکل بگیرند، این مسائل را ببینند و بتوانند کمک‌کار باشند.»

حیات الغیب نیز در پاسخ به این سوال که در این تفاهم نامه برای زنان زندانی سرپرست خانوار و خانواده زندانیان چه تدبیری اندیشیده شده است؟ گفت: «در رابطه با برنامه‌های اصلاحی تربیتی، اولویت ما کانون اصلاح تربیت و زندان زنان است تا بتوانیم نرخ برگشت زنان به زندان را به شدت کاهش دهیم.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که بنظر شما این تفاهم‌نامه در عمل چقدر می‌تواند موثر باشد، گفت: «قطعا این تفاهم نامه باید عملیاتی بشود و عملیاتی بودن آن میتواند به ارتقا برنامه‌های اصلاحی-تربیتی ما کمک زیادی بکند. با توجه به این که مقرر شده است طلاب جوان، باانگیزه و انرژی بیشتر استفاده شوند، قطعا میتواند در ارتقا برنامه‌های فرهنگی و اصلاحی-تربیتی ما موثر باشد.»

این پاسخ نیز نشان میدهد برنامه مشخص و هدف گذاری واضحی برای ورود سازمان تبلیغات اسلامی به زندان‌ها وجود ندارد؛ و این تفاهمنامه صرفا برای ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مسئله زندانیان منعقد گردیده است.
 
حجه الاسلام سهرابی نیز در ادامه سخنانش گفت: «البته خود سازمان زندان‌ها و ارگان‌های دیگری از قوه قضائیه وظایف خود را انجام میدهند. ما به عنوان یک نقش مکمل باید ببینیم به عنوان سازمان فرهنگی چه نقشی میتوانیم ایفا کنیم و کمک کار این عزیزان باشیم.»

همچنین در حاشیه مراسم حیات الغیب، در پاسخ به این سوال که تکلیف زنان سرپرست خانوار که فرزند صغیر دارند چه میشود؟، گفت: (ما برابر آیین نامه زندان ها، فرزندانی که همراه مادر خود هستند را تا دو سالگی در کنار مادر خود و در بخش جداگانه ایی تحت عنوان: اندرزگاه کودک-مادر نگه داری میکنیم. در کنار همین زندان زنان، مهدکودک نیز با فضا و امکانات و وسائل مناسب و کاملا رایگان پیش بینی شده است.)

ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مسئله زندان‌ها بسیار قابل تقدیر است؛ و دقت نظر، پویایی و تلاش برای ورود به عرصه‌های حساس را میتوان از نقاط مثبت این اقدام سازمان تبلیغات اسلامی به شمار آورد.
 
اما عدم تعیین برنامه دقیق، عدم شرح فعالیت‌های لازم، زمان بندی مورد نظر و نتایج قابل انتظار، بودجه ایی که برای این امر تخصیص داده میشود و همچنین نحوه مصرف آن، موجب میشود این تفاهمنامه بیشتر به یک حرکت نمادین و نمایشی شبیه باشد تا یک اقدام هوشمند و عملیاتی. برای مسئله‌ای که هنوز خود مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز برنامه‌ای برای آن ندارد، ابعاد مختلف و پیچیده‌ای وجود دارد. چرا که مسئله تربیتی و فرهنگی زندانیان و به ویژه زنان مسئله‌ای بسیار تخصصی و حساس است؛ و ورود احساسی و غیر هوشمندانه هر سازمان فرهنگی و به ویژه جوانان فعال فرهنگی موجب نتایج زیان‌بار دیگری خواهد شد.
 
از سازمان تبلیغات اسلامی انتظار میرود با برنامه ریزی دقیق و شفاف و انتشار آن، ابهامات مورد نظر را رفع کند.
مرجع : دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امروز طلبه ها به شغل اصلي خود راضي نيستند و اوضاع اقتصادي خراب شده دوگانه شدند مانند طلبه دكتر و طلبه مهندس و طلبه هنر پيشه و الي اخر
Iran, Islamic Republic of
طلبه ها بايد در زندگي اجتماعي مردم حضور داشته باشند وگرنه مي شوند سکولار!
Iran, Islamic Republic of
يعني چه ميشوند سكولار ببم جان زندگي خرج داره بايد بدوند خرج زن و بچه در بيارن
Iran, Islamic Republic of
با اين قرارداد با چين طلبه ها يك سرزمين بكر و يك و نيم ميليارد گوش اكبند گير مي اورند كه اسلام را نشر داده و پر چم اسلام را در انجا به احتزاز در اورند
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه شما از تابعیت در کانادا و انگلیس و آمریکا استفاده نکردید
Iran, Islamic Republic of
در حدی که خرج زندگی را دربیاورد بله.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اوضاع اقتصادی طلبه ها معمولا در طول تاریخ خوب نبوده است. همواره اوضاع معنوی آنها بر اوضاع مادی شان غلبه داشته است...
Iran, Islamic Republic of
می توانند از لباس طلبگی خارج شوند.
Iran, Islamic Republic of
مگه طلبگی شغله
Iran, Islamic Republic of
امروز فضاي مجازي و تكنو لوژي جاي بسياري از مشاغل را گرفته و اين عزيزان اينده شغلي و امنيت شغلي انهادر اينده نا مشخص است مخصوصا با ادامه دار بودن كرونا تا حداقل پنج سال اينده
Iran, Islamic Republic of
تبلیغ دین و معرفی ارزشهای ناب اسلامی وظیفه روحانیت و طلاب بوده و هست .
کارگر
Iran, Islamic Republic of
حالا خداکنه کارشون رو درست انجام بدن .