پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۹۱
بزک کنندگان غرب؛

پاسخ مدیر مسئول «شرق» درباره تیتر «امضای کری تضمین است»/ به عقل جن هم نمی‌رسید آمریکا از برجام خارج شود!

يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 733573
من فکر می‌کنم به عقل جن هم نمی‌رسید که آمریکا از برجام خارج شود. ترامپ غیراستاندارد و نامتعادل است که بر راس یک کشور قدرتمند نشسته و رفتارهای اینچنینی نشان می‌دهد، قطعا کسی مسئول رفتارهای او نیست.
پاسخ مدیر مسئول «شرق» درباره تیتر «امضای کری تضمین است»/ به عقل جن هم نمی‌رسید آمریکا از برجام خارج شود!
به گزارش جهان نيوز، مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق است که پس از تصویب برجام در 23 تیر سال 94 مانند سایر رسانه‌ای‌های همسو با روزنامه خود، نقش بسزایی در بزرگ‌نمایی و پروبال دادن به برجام داشت؛ شرق پس از تصویب برجام با تیتر «پیروزی بدون جنگ» به استقبال این توافق رفته بود.

رحمانیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به بازخوانی چرایی تصویب برجام و انتخاب تیتر معروف شرق برای بازتاب رسانه‌های آن پرداخت که در ادامه می‌آید.

چرا دولت روحانی در آغاز کار خود در دوره اول تصمیم گرفت در سیاست خارجی به‌سمت یک توافق بین‌المللی وسیع و پرحاشیه برود؟
مساله هسته‌ای در کشور ما و اختلافی که در مساله هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به‌ویژه آمریکا داشتیم، خیلی درازمدت و طولانی شده بود و این موضوع وقت، اقتصاد و سیاست خارجی کشور را درگیر خود کرده بود.
 
دولت با اقتباس از نرمش قهرمانانه به‌سمت برجام رفت

رهبری یک سخنرانی در مشهد داشتند و در آنجا به نکته ظریفی اشاره کردند که از منظر صاحبنظران امروز استراتژی مواجهه با کشورهای درگیر با این موضوع و استراتژی رفتاری جمهوری اسلامی را تبیین می‌کرد و آن موضوع تحت‌عنوان نرمش قهرمانانه مطرح شد.  دولت با اقتباس این موضوع و ذیل این نگاه و استراتژی که رهبری تعیین کردند، این تاکتیک را برگزید و گفت‌وگو با کشورهای دنیا که درگیر موضوع بود تحت‌عنوان 1+5 یعنی پنج عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان شروع شد و حاصل این گفت‌وگوها نیز برجام شد. درواقع برجام توافقی بین ایران و 6 کشور قدرتمند جهان بود که عایدات زیادی داشت.

مهم‌ترین عایدی برجام برای کشور بیشتر در چه حوزه‌ای بود؟
یکی از موارد این بود که هسته‌ای شدن ایران را رسما پذیرفتند و این این نکته مهمی بود. نکته بسیار مهم‌تر از آن بحث تمام شدن تحریم تسلیحات نظامی بود.

 مساله مهم دیگری که در برجام اتفاق افتاد حل شدن موضوع تحریم بود. درست است تحریم برداشته نشد، ولی موضوع آن حل شد، اما رفتاری که توسط برخی جریانات و جناح‌ها در داخل کشورمان صورت گرفت با رفتاری که پس از پایان دوره اوباما در آمریکا از سوی ترامپ انجام شد، باعث شد عایداتی که برجام می‌توانست برای کشور و حتی برای منطقه داشته باشد، محقق نشود و به آن دست نیابیم.

یعنی خود توافق برجام هیچ‌مشکل اجرایی‌ای نداشت؟
البته این به آن معنا نیست که آن مذاکرات بد بود یا برجام یک معاهده ناتمام بود، بلکه اتفاقات بعدی سبب شد برجام به اهدافی برسد، بنابراین ما آن حرکت و آن سیر مذاکرات را که به برجام ختم شد، برای کشور پیروزی می‌دانستیم.
 
برجام را همچنان یک پیروزی می‌دانیم

آن هم یک پیروزی که بدون جنگ حاصل شده و محصول گفت‌وگو و مذاکره بود و همچنان آن را یک پیروزی می‌دانیم و حتی در اجلاس اخیر سازمان ملل که از محصولات برجام بود، تحریم‌های تسلیحاتی ایران محدودیتی داشت و دوره آن تمام می‌شود، آمریکایی‌ها دنبال این بودند که این را دائمی یا حتی اگر نتوانستند طولانی‌مدت کنند، اما برجام باعث شد روسیه، چین و حتی کشورهای اروپایی منتقد آمریکا باشند و اجازه ندهند آمریکا به این هدف دست یابد.

بنابراین همین الان که گفت‌وگو می‌کنیم همچنان برجام عایداتی برای کشور دارد، اما منتقدان و مخالفان داخلی عقیده دیگری دارند.

با توجه به تیتر روزنامه شرق مبنی‌بر اینکه «امضای کری تضمین است» آیا فکر می‌کردید آمریکا از برجام خارج شود؟
من فکر می‌کنم به عقل جن هم نمی‌رسید که آمریکا از برجام خارج شود یا اگر کسی  این را پیش‌بینی می‌کرد، دیگر کسی فکرش را نمی‌کرد او از سازمان بهداشت جهانی یا از اجلاس پاریس خارج شود. آنقدر رفتار ترامپ غیرحرفه‌ای است که در اجلاس گروه 7 امضا کرد و بعد امضای خود را پس‌گرفت. این فرد غیراستاندارد و نامتعادل است که بر راس یک کشور قدرتمند نشسته و رفتارهای اینچنینی نشان می‌دهد، قطعا کسی مسئول رفتارهای او نیست.
 
خروج ترامپ از برجام ربطی به برجام، ظریف و روحانی ندارد

شاهد بودید که آمریکایی‌ها چه رفتاری کردند و نامناسب‌ترین رفتار هم مربوط به خود ترامپ بود که از برجام خارج شد، ضمن اینکه او اخیرا از سازمان بهداشت جهانی هم خارج شده است. این ربطی به ما ندارد، یعنی انسان یا شبه‌انسانی که خارج از هر مدل حرفه‌ای رفتار می‌کند، رئیس‌جمهور یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان شده و هر رفتار نامربوطی می‌کند و این به برجام و غیربرجام و ظریف و روحانی هم کار ندارد.
بعد از مذاکرات سخت و طاقت‌فرسا بین دیپلمات‌های 6 کشور جهانی معاهده‌ای از آن بیرون آمد که برجام نام گرفت و آن برای ما پیروزی بود. این پیروزی چون محصول مذاکره بود، نه محصول جنگ. من با عنوان «پیروزی بدون جنگ» از آن نام می‌برم.
 
با وجود این برخی اصلاح‌طلبان تندرو معتقدند شرق به‌عنوان کیهان اصلاح‌طلبان در امر برجام عمل کرده است.

برخی بیان می‌کردند شما رسانه دولت هستید و دولت را حمایت می‌کنید، من می‌گویم دولتی که فکر می‌کنید ما رسانه آن هستیم، خودش فکر می‌کند کیهان دولت هستیم. دولت ما را قبول ندارد. اما شما فکر می‌کنید ما رسانه دولت هستیم، اما این قضیه ربطی به برجام نداشت.

خاطره‌ای هم از دیدار با ظریف در مذاکرات دارید که برای شما نقل کرده باشند؟
من خاطرات جان کری را خواندم و آنجا خود عراقچی این را تعریف می‌کرد که ظریف می‌گفت جلسات ما گفت‌وگوی ساده و راحتی نبود که آنها یک سوی میز بنشینند و ما هم طرف دیگر بنشینیم و گل بگوییم و بلبل بشنویم. در جلسات کار به دعوا ختم می‌شد و صداها بلند می‌شد، به‌حدی که گاهی از بیرون نگران می‌شدند و در می‌زدند تا ببینند چه خبر است. داستان پرت شدن خودکار را در خاطرات جان کری می‌خوانیم که می‌گفت روی میز زدم و خودکار پرت شد و به سینه عراقچی خورد و در اوج عصبانیت دیدم کار بدی بود و عذرخواهی کردم و آنها هم پذیرفتند. از سوی دیگر ظریف خیلی بلند صحبت می‌کرد.
 
هنوز معتقدم برجام یکی از پرافتخارترین کارهای دیپلمات‌های ما در طول تاریخ کشور بود

می‌خواهم بگویم جلسات آنها سخت، پیچیده و پردعوا بود. جلسات گل و بلبلی نبوده و نهایتا روی تک‌تک کلمات ساعت‌ها کارشناس‌ها بحث می‌کردند و حاصل آن برجام شد. من همچنان معتقدم برجام یکی از پرافتخارترین کارهای دیپلمات‌های ما در طول تاریخ کشور بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یعنی برجام اینقدر برای امریکا نفع داشت که به عقل جن هم نمیرسید؟!
Iran, Islamic Republic of
برخی که خود را عقل کل می دانند فکر میکنند اگر چیزی به عقل آنها نرسیده به عقل هیچکس دیگر هم نمی رسد.
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
عراقچی » نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ایمانی
Iran, Islamic Republic of
یعنی اینها انقدر دلداه به امریکا بودند که قول کری را هم تضمین می دانستند چه رسد به تعهد امضاشده. حتما گریه های عاشقانه هم درپس خروج ازبرجام کرده اید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
بله منتقدان برجام این طور می گفتند
استی
Iran, Islamic Republic of
روز اول برجام دکتر فواد ایزدی به ظریف گفت این برجامی که شما نوشتید رییس جمهورهای بعدی امریکا خیلی راحت از آن خارج می شوند
شاهین
Iran, Islamic Republic of
قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج بشود.
Iran, Islamic Republic of
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
وقتی امریکایی ها به اهداف خود در برجام که همان تخریب و بتن ریزی صنعت هسته ای ایران بود رسیدند دیگر به چه دلیلی باید در برجام بمانند ؟!
Denmark
احسنت
Iran, Islamic Republic of
به عقل شما نرسید.
وقتی دلواپسان فریاد میزدند و هشدار میدادند؟
Iran, Islamic Republic of
رهبری حرف از " نرمش " قهرمانانه زدند ولی برجام عقب نشینی ذلیلانه بود نرمش هرگز به معنی عقب نشینی نیست به معنی تغییر تاکتیک است ولی روش اجرای نامتوازن برجام تداعی کننده عقب نشینی ذلیلانه بود البته می توانست نرمش قهرمانانه بشود اگر متوازن پیش می رفت و به شروط رهبری عمل می شد
United States
خود ترامپ قبل از پیروزی مرتب وعده میداد که از برجام خارج خواهد شد..... کدام جن؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
دکتر فواد ایزدی در جلسه ای این را به ظریف هشدار داده بود ولی ظریف متکبرانه گفت امضای کری تضمین است.
Iran, Islamic Republic of
ما که سیاسی نیستیم که هیچ حتی بیسوادهای مملکت هم می دانستند که چنین خواهد شد!!...
چوبین
Iran, Islamic Republic of
ببخشید، وسط کلام شما می پرم،
ما جن نیستیم ولی می دانستیم که آمریکا بدعهد است و ممکن است زیر همه چیز بزند.

به اسم رابطه با دنیا، این مصیبت را بارآوردید.
خروج آمریکا از برجام، به عقل اصلاحطلب و غرب زده نرسید ولی به عقل منتقدین دلسوز انقلاب رسید..
Denmark
...
منصور
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به عقل عقلا می رسید که غرب دبه در میاره ، چون امتیازات بزرگی در برجام از دست داده بودند.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی دادم. دست از خیال بردار، این توافق اگر خوب بود که نباید طرف بتونه موقع عمل به وعده هاش ازش خارج بشه و هزینه اش هم مردم ایران با دلار 23000 بدن. وقتشه بیدار شید
مالک
Iran, Islamic Republic of
بابا اینجا بقال سر کوچه هم میگفت به آمریکا اعتمادی نیست اعتبار نداره.
جن چیه دیگه
Iran, Islamic Republic of
اشتباها مثبت دادم
غرب امتیارات بزرگی را یکطرفه گرفته بود به همین دلیل زد زیرش چون بدون هزینه به خواسته اش رسیده بود دلیلی بر ادامه نداشت
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود زیرا امتیازات نقد به دشمن دادیم و یک مشت وعده نسیه گرفتیم.
Germany
عجب منطق بی پایه ای ...
Iran, Islamic Republic of
برخی همین رو می گفتند ولی شما مشغول بزک کردن برجام بودید
حسام الدین
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
دریغ از یک جو انصاف، رو هم که نیست، سنگ پای قزوینه، این همه اضافه شدن تحریم، به تحریم های قبلی، و با دستآوردی به اعتراف خودشان، در حد هیچ، و باز حرف از پیروزی و افتخار زدن ؟!! و...‌!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما دشمن شناسی تان خیلی ضعیفهالبته اگر شما آمریکا را دشمن میدانید و گر نه همه عقلا با این توافقنامه ضعیف و یک طرفه میدانستند که آمریکا خارج می شود. اگر آمریکا خارج نمی شد جای تعجب بود.
Iran, Islamic Republic of
دشمن شناسی ؟؟؟.
بهرام
از دوستی مث کری انتظار نبود؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جناب پس مواظب باش از خواب بیدار نشو که هنوز فکرمی کنی بهترین وپر افتخار ترین کاره؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دکتر ظریف:خروج امریکا از برجام قابل پیش بینی بود!!!
اتفاقا
برعکس
از همان اول نظرات کارشناسی دادند که اگه شروط رهبری کارشناس جهان شناس و دشمن شناس بویژه آمریکاشناس گفتند و معلوم بود بود که پس از بتن ریزی و برچیدن نطنز و اراک. و... دیگه ارزشی برا ماندند ندارد. همه منتظر خروج بودیم اما نه به این شتابان...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همین حرفها تفاوتی با حمایت از برجام و امضای کری تضمین است، ندارد....
Iran, Islamic Republic of
این گفته ثابت می‌کند تیم مذاکره‌کننده ما در برجام از اجنه مشاوره گرفتند، تا هم از وعده سیب و گلابی‌ها مطمئن شوند و هم زبان منتقدان را به کمک آنها ببندند، زهی خیال باطل که سراب بود ...!!!!!!!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز یا خیلی ساده ای یا اینکه مردم را فرض۰۰۰۰ کرده ای مقام معظم رهبری به صراحت گفتند امریکا در مذاکرات نقد می گیرد وحواله نسیه می دهد اگر چنانچه نامه ۱۳ بندی ایشان در رابطه با برجا م رعایت می شد و اجرای برجا م مرحله به مرحله انجام می شد. وضعیت الان به این گونه نبود
........
Iran, Islamic Republic of
الان هم ممکنه چین از توافق 25 ساله کذایی خارج بشه و شاهدش خروج از توافق 10 ساله ونزویلا هست ....
Iran, Islamic Republic of
از دولت منتخب شما هیچ چیزی بعید نیست به نظرم دیگه فعلا مثل این هفت سال کاری نکنه بهتره
کمرو
Iran, Islamic Republic of
بععععععععععععععععععله....!!!!!
مرغ فقط یک پاداره.....!!!
میگی نه؟
ازخودم بپرس.....!!!
راد
Russian Federation
به عقل جن آره ولی به عقل آدم چرا میرسید
راد
Russian Federation
رهبر انقلاب چقد شما ها رو نصیحت کرد چقد گفت به مذاکرات خوش بین نیستم
Iran, Islamic Republic of
با تا صبح دولتت بدمد
به غالب کردن کلاغ به جای قناری به مردم چه میشه گفت؟؟؟
راد
Russian Federation
آقا بخدا بقال سرکوچمون هم میدونست. ولی شما چون عاشق آمریکا بودید کورکورانه برجام رو امضا کردید
Russian Federation
حالا یادتون آمد که رهبر حکیم انقلاب گفت خرش از پل بگذرد بریش شما میخندد.
راد
Russian Federation
برجام خسارت محض بود
یک قلمش این بود
آمریکا چه ضرری از برجام کرد . هیچ
اما ما یک قلمش ریختن بتن درقلب نیروگاه اراک
بخدا مسببین این خسارت باید وادار شوند با قاشق بتن ها رو خالی کنند
حسین ف
Iran, Islamic Republic of
شاید به عقل جن نمیرسید اما به عقل یک انسان عادی هم میرسید آمریکا کی راست گفته که اینبار دومیش باشه
Iran, Islamic Republic of
گوشتون را نمی گرفتید که خیلیها امروز را هشدار داده بودند.
علی
Iran, Islamic Republic of
منتقدان برجام هم تا یک روز قبل از خروج آمریکا می گفتند مگه آمریکا دیوانه است از چنین توافقی خاج بشه. .
Iran, Islamic Republic of
.پس دیدیم باید دست روی زنو خود بگذاریم وپیشرفت همه جانبه داشته باشیم به همت بلند جوانان ودل سوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
Iran, Islamic Republic of
کاش یه کم مردونگی هم داشتید و می گفتید رهبری وقتی حرف از نرمش قهرمانانه زدند که دولت متبوعتان با کلی سر و صدا و ادعا سرکار اومد و همه چیز رو به مذاکره گره زد و این توقع رو ایجاد کرد در جامعه،
رهبری هم طبق قانون از رئیس جمهور برگزیده و منتخب اکثریت و برنامه های ارائه شده اش حمایت کرد ، همون حمایتی که از ا.ن و برنامه هاش و دولتهای قبل ترش هم کرد .
مرد باشید و مسئولیت کارتونو بعهده بگیرید و رهبری رو سیبل نکنید
یوسف عقیلی
Denmark
به نظر من امریکایها دیدن ایرانیها... کلی باج گرفتن بدونه اینکه چیزی بدن زدن زیرش تاباج بیشتری بگیرن .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
منظور از گیه؟!
Romania
والا کل مطلب رو نخوندم ولی با سرتیتر موافقم ضمنأ عقیده دارم برجام محبوبیت نظام خیلی بالا برده چون حداقل به شصت درصد مردم فهماند به آمریکا نمیشود اطمینان کرد وبه قشر فرهیخته فهماند در اتاق فکر های آمریکا و لابی آیپک چه میگذرد وچه تصمیماتی گرفته میشود
Fernando
البته به عقل جن نمی رسید! بله جنهایی که تازه متولد شدن و مغزشان هنوز فابریک ..... مرد حسابی یه حرفی بگو ....همین مردم و سیاستمدارهای همان آمریکا و اروپا خودشان به حکامشان اعتماد ندارن شما یهجوری میگی به عقل جن نمیرسید انگار آمریکا و غربیها همین امروز به قدرت جهانی رسیدن .
علی محمدی
Iran, Islamic Republic of
درعالم سیاست های کلی هر کشور هراتفاقی ممکن است حادث شود شما بعنوان یه روزنامه نگار.که عنوان میکنی به عقل جن هم نمی‌رسید که امریکا از برجام خارج شود....!!!!
Iran, Islamic Republic of
به عقل تو می رسید که تیترهای امضا کری تضمین است را می زدید .
محمود
Iran, Islamic Republic of
برجام مبارک روزنامه شرق باد. از روزنامه ای که ادعای حرفه ای گری دارد عجیب است که بگوید رفتارهای آمریکا قابل پیش بینی نبود. مگر رهبری نفرمودند خرشان که از پل بگذره به ریش شما می خندند. این یعنی پیش بینی. اگر خودت توانایی پیش بینی نداری از دیگران بویژه رهبر جامعه کمک بگیر. که حالا مجبور شوی از این افتضاح بازی برجام با تعصب دفاع کنی.
Canada
به عقل جن هم نمی‌رسید آمریکا از برجام خارج شود ؟؟؟.
Iran, Islamic Republic of
چرا به عقل انسانهای فهیم رسید
زیرا می دانستند که ظالمان هرگز با اسلام. روی خوش نشان نمی دهند
و دشمنان خونی و قسم خورده. مسلمانان هستند
و از. رسیدگی به امور کشور. و مردم. باز ماندند
و این چنین بود که دوباره خیانت آشکار. آمریکا نمایان شد. .
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
یادتان است که چقدر وطن دوستان و عاشقان اسلام و ایران را دلواپس خواندید. چقدر به شما گفتند و گوش نکردید. حالا امروز برای اینکه از بار گناه تان کم کنید می گویید به عقل جن هم نمی رسید که آمریکا از برجام خارج شود.؟!!!!!
خسرو
Iran, Islamic Republic of
اینکه فکر کنیم ترامپ بدون موافقت سیستم حاکم بر امریکا و بطور مستبدانه چنین رفتاری
داره سخت در اشتباه ایم . بهر حال خارج شدن امریکا درست مثل حمله امریکا به عرلق که با کمترین هزینه شر یکی مثل صدام رو از عراق و ما برداشت حکایت هدو سود سبب خیر ...
سالم
United States
آقای محترم به عقل همه می رسید که آمریکا اینکار را می‌کند .
Iran, Islamic Republic of
آقای مدیر مسول از کدام عقل حرف میزنید؟ مشکل شما اینه که به امریکا بیشتر ایمان دارید تا به خدا و مردان خدا. مگر آقای خامنه ای همان موقع نگفتند من به امریکا اطمینان ندارم آنها زیر تعهدشان میزنند؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
یه بچه هم میدونست آمریکا از برجام خارج می شد. شما فقط دوست داریدبا غربیا باشید به هر نحوی که شده.
محمد
Iran, Islamic Republic of
تاریخ معاصر نشان داده امریکا به هیچ کس جز منافعش وفادار نیست
Iran, Islamic Republic of
مشکل شما این است یا تعمدا خود را به خواب می زنید و یا اینکه از دنیای سیاست بی خبرید و هر آنچه در ذهنتان خطور می کند قلمی می کنید .
چطور به عقل جن نمی رسید آمریکا از برجام خارج شود . مگر شما که روز نامه نگار هستی و اخبار را دنبال و تجزیه و تحلیل می کنید سراغ دارید آمریکا بر عهد و قرارش با دیگران وفا کرده باشد ..
علیرضا نیکرو
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی ملی گرا بشه
امریکا با ایران سازش میکنه
اگر صد تابرجام هم بیاد فایده نداره
مجید
Iran, Islamic Republic of
اگه میخای با آمریکا سازش بکنی باید گاو شیرده بشی نیازی به ملی گرایی هم نیست.
Iran, Islamic Republic of
چقدر بعضی ها تذکر دادند که ۵+۱دارند سرتان کلاه می گذارند از انها تعهد بگیرید یک عده مثل تو توجیه می کردید !
Iran, Islamic Republic of
جنی ها از نظر عقلی از انسانها ضعیف ترند خیلی چیزها به عقل جن نمی رسد.
محمد گروسی
Iran, Islamic Republic of
به عقل جن می رسید اخوی، به عقل اصلاح طلب جن زده نمیرسید...
مجید
Iran, Islamic Republic of
مردم کوچه بازار می دانند امریکا قابل اعتماد نیست .مدعیان عقل کل نمی دانستند ؟.
حسین
Iran, Islamic Republic of
اینجور که ما میدونیم همه احتمال میدادند امریکا بزنه زیر همه چی حالا کدوم جن اطلاع نداشته دیگه شاید شما ازش خبر داری . نکنه جن گیری هان....!!!؟
Iran, Islamic Republic of
سلام روز و روزگارتان در این ایام كوید 19با خلوت پیش خدا و دل پاك مصفا باشد.
Denmark
این نتیجه همه تخم مرغ هارو تو یه سبد گذاشتن است و به نظرم سیلی محکم امام رضا . .
Iran, Islamic Republic of
بدعهدی امریکا راهمه باور داشتند الا شما
شجاع
Iran, Islamic Republic of
همین امثال شماها هستید که بدهارا در نظر مردم و بعضی دولت مردان خوب جلوه میدهید
Iran, Islamic Republic of
وقتی برجام به تصویب کنگره نرسید معلوم بودباجابجایی رییس جمهور. رییس جمهور جدیدمیتواند انرا فسخ نماید آیا دانستن این بند از قانون آمریکا هم به مغز جن نرسیده یا به مغز مذاکره کنندگان هسته ای ایران
Iran, Islamic Republic of
درست میفرمایید که به عقل جن نمی‌رسید که آمریکا از برجام خارج شود ولی انسانهای فرهیخته و با فکر هم به عقلشان می‌رسید و هم هشدارهای لازم را میدادند ولی با جواب توهین گونه روبرو می‌شدند مثل کلمه دلواپسان که مثل پتکی بر سر مخالفین برجام کوبیده میشد.
Iran, Islamic Republic of
به عقل شما نمی رسید ؟!!!! در هر قرارداد دو طرفه ممکنه یکی کلک بزنه واسه همین وقتی خونه معامله می کنند ی پولی بعنوان پشیمون کرد میزارن که طرف اگه دبه کرد طرف مقابل ضرر نکنه !
Iran, Islamic Republic of
...
United States
.....
United States
.....
Iran, Islamic Republic of
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
منم از شما تعجب می‌کنم آقای رحمانیان. که هنوز داری میگی آقاي ترامپ، یعنی اگه اوباما بود برجام سرجاش بود؟ اولین کسی که برجام رو زیر پا گذاشت آقای اوباما بود که تحریم‌های 10 ساله رو تمدید کرد. توش موندم که کی تو رو مدیر روزنامه کرده.
Iran, Islamic Republic of
...