جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۷

آیت‌الله خوشوقت: چادر معمولی را تغییر ندهید

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 733392
به آن چادر معمولی دست نزن. اگر دست بزنی، معلوم می‌شود شیطان دارد جلو می‌آید. فردا این را حذف می‌کند. پس فردا آن را حذف می‌کند. آهسته آهسته همه را حذف می‌کند.
آیت‌الله خوشوقت: چادر معمولی را تغییر ندهید
به گزارش جهان نيوز، چادر یکی از مصادیق حجاب و البته کامل‌ترین و جامع‌ترین انواع آن است؛ اما چادری که سال‌ها  و بلکه قرن‌هاست مورد استفاده زنان مؤمن و محجبه قرار گرفته، در سال‌های اخیر با تغییرات ظاهری متنوعی مواجه شده است. انواعی از چادرهای ملی، عربی، دانشجویی و... وارد بازار شده و خانم‌ها بنا به علاقه و مورد استفاده خود، یکی از آن‌ها را برای خود برگزیده‌اند. در این میان، چادر با شکل و فرم ساده آن هرچند هنوز هم مورد استفاده است، اما کمتر دیده می‌شود.

بخشی از سخنان ارزشمند محروم آیت‌الله عزیزالله خوشوقت رحمه‌الله علیه، استاد اخلاق و عالم دینی را در خصوص انواع چادر و تغییر شکل ظاهری آن مورد بازخوانی قرار داده است تا نظر این دانشمند اسلامی در خصوص تغییر فرم ظاهری چادر ساده مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله خوشوقت در بخشی از نظرات خود اعلام کرده است: «به آن چادر معمولی دست نزن. اگر دست بزنی، معلوم می‌شود شیطان دارد جلو می‌آید. فردا این را حذف می‌کند. پس فردا آن را حذف می‌کند. آهسته آهسته همه را حذف می‌کند. شیطان یک باره نمی‌گوید: بیا بی‌حجاب شو. بلکه اول یک قسمتش را خراب می‌کند و بعد جلوتر می‌آید. آرام آرام انسان می‌بیند که دینش رفت و خلاصه حجابش رفت. نه؛ ما باید همین‌جا قرص بایستیم. حجاب یعنی همین چادر معمولی. کسانی که آن چادر را عوض کردند، دیدیم که خیلی‌های‌شان بی‌حجاب شدند. زن‌ها هم نوعاً دوست دارند آزاد باشند و چادر برای‌شان سخت است؛ ولی باید بدانند که این سختی به نفعشان است و الا اگر خودشان را نشان دهند، اراذل زیادند و آن‌ها را می‌برند».

هیچ کدام از مدل‌های جدید خوب نیست
اخیراً مدل‌های جدید چادر زنانه که استفاده از آن راحت‌تر است آمده، نظر شما در مورد استفاده از آن برای خانم‌ها چیست؟
هیچ کدام از این مدل‌های جدید خوب نیست. همه این‌ها ملی - مذهبی است و به درد زنان ما نمی‌خورد. این نوع چادرها فاصله‌شان با بی‌حجابی خیلی کمتر است. اما چادر این جور نیست. همین چادر، قرن‌ها زن‌ها را نگه داشته است. بعد از این هم نگه می‌دارد. اگر به آن دست بزنی، به طرف بی‌حجابی رفته‌ایم.

چادرهای جدید هم چادر مشکی است؛ اما مدل عربی، بحرینی یا است؟
رنگ مشکی عیب ندارد، اما در این چادرها رنگ مشکی را حفظ کرده‌اند، ولی چیزهای دیگرش از دست رفته است. آن را به بی‌حجابی نزدیک کرده‌اند. همین چادر معمولی خوب است. چه عیبی دارد؟

ما نباید کاری کنیم که غربی‌ها بپسندند. آن‌ها زمانی ما را می‌پسندند که همه چیز ما مثل آن‌ها باشد. نه تنها چادر، اعمال و اخلاقمان هم مثل آن‌ها باشد. همه چیزمان مثل آن‌ها باشد؛ حتی افکار ما هم مثل آن‌ها باشد.

آقایان مراقب باشند
می‌گویند وقتی خانم‌ها با چادر معمولی بچه را بیرون می‌برند، اذیت می‌شوند ممکن است با چادر نتوانند از بچه خوب مراقبت کنند؟
آقایان باید سعی کنند تا جایی که می‌شود، زن‌های‌شان اذیت نشوند. وقتی بچه را بیرون می‌برند، با وسایلی بیرون ببرند که زن‌ها اذیت نشوند و الا اگر این کار را نکنند، آن وقت زن می‌گوید: «هوا گرم است؛ من می‌خواهم چادر را از سرم بردارم».

چادرهای جدید همین چادر معمولی است ولی آستین دارد و ؟
به آن چادر معمولی دست نزن. اگر دست بزنی، معلوم می‌شود شیطان دارد جلو می‌آید. فردا این را حذف می‌کند. پس‌فردا آن را حذف می‌کند. آهسته آهسته همه را حذف می‌کند.

شیطان یکباره نمی‌گوید: «بیا بی‌حجاب شو!» بلکه اول یک قسمتش را خراب می‌کند و بعد جلوتر می‌آید. آرام آرام انسان می‌بیند که دینش رفت و خلاصه حجابش رفت.

نه؛ ما باید همین‌جا قرص بایستیم. حجاب یعنی همین چادر معمولی. کسانی که آن چادر را عوض کردند، دیدیم که خیلی‌های‌شان بی‌حجاب شدند. زن‌ها هم نوعاً دوست دارند آزاد باشند و چادر برای‌شان سخت است؛ ولی باید بدانند که این سختی به نفعشان است و الا اگر خودشان را نشان دهند، اراذل زیادند و آن‌ها را می‌برند.

یکی از اراذل و اوباش را قبل از این‌که اعدام کنند، دختری را که برده بود، خبر کردند و پای دار آمد و به آن اوباش گفت: «چرا این کار را با من کردی؟» آن مرد گفت: «تو مانتو کوتاه پوشیده بودی؛ من هم تحریک شدم و تو را بردم.» انسان تحریک می‌شود. باید مانتو هم بلند باشد که هیچ کس در این فکر نباشد. قیچی در دست غربی‌هاست و مرتباً آن را کوتاه می‌کنند که حیا از بین برود و بعد بگویند حالا که بنا است تا این‌جا باشد، دیگر آن را بیرون بیاور؛ لذا باید این چادر معمولی را قرص نگه داریم.

چادر ملی، عربی و چادرهای براق برای خانم طلبه
آیا پوشیدن چادر ملی، عربی و چادرهای براق برای خانم طلبه اشکال دارد؟
برای غیر خانم طلبه هم اشکال دارد و خطرناک است. چادر ملی و مذهبی نداریم. همان چادر قدیم مشکی خودمان کافی است. این چادرها مقدمه است که یواش یواش به مانتو تبدیل شود و بعد هم بدحجاب شوند.
https://jahannews.com/vdceox8fwjh8xxi.b9bj.html
jahannews.com/vdceox8fwjh8xxi.b9bj.html
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند فرزندانتان را مطابق عصرتان تربیت کنید!
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما این حرف رو از همین حضرات علما (البته شاگران امثال آقای خوشوقت نه خود ایشان) شنیده ای.
اگر می دونستی پشت این ظاهر ساده و حرفهای به ظاهر معمولی چه دریایی از حکمت و معرفت و تقوا هست، بجای اجتهاد، گوش می دادی ....
Iran, Islamic Republic of
شما بد فهمیدی دوست عزیز.........
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
حرف های قابل تأملی است. اینکه باید مراقب بود اصل حجاب و عفاف با چادرهای خاص لطمه نخورد، کاملاً درست است..
Denmark
البته روایات ائمه معصومین علیها السلام بایستی توسط اهل حدیث تفسیر شود که منظور حضرت امیر علیه السلام در مورد تربیت فرزندان مطابق عصر حاضر شامل چه زوایایی است و خدای ناکرده با تفسیربه رآی احادیث را ضایع نکنیم .
Iran, Islamic Republic of
بله چادرهای جدیدی که توی بازاره افتضاحه ، خصوصا با تزیینات مسخره و گرونی که دارند .
United States
چادر مشکی ساده در صدر اسلام بهترین پوشش زنان است.
سید
Iran, Islamic Republic of
البته این چادر مشکی و کلا لباس مشکی در اسلام نهی شده که الان متاسفانه حتی بین افراد متدین هم لباس سنگین و با شخصیت لباسیه که تیره باشه
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
اسلام به کراهت رنگ مشکی اشاره کرده اما برای چادر استثنا قائل است.
چادر رنگی، خیلی مسخره اس
روح الله
Iran, Islamic Republic of
چادر مشکی نهی نشده و جزو معدود مواردی است که لباس تیره است ولی مکروه نیست
هلیا
Iran, Islamic Republic of
بله ولی اگر یک خانمی بخواد در اجتماع حضور داشته باشه با چادرهای آستین دار کارش با مراتب راحت تر هست و.
Iran, Islamic Republic of
چادربا شکل سنتی ازدربارقاجار اومده .وگرنه دراسلام بایدموها وگریبان پوشیده میشد وهنوز چادرعربی که استین دارد درکشورهای عربی مداست.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسه فواید بعضی از چادرهای جدید اصلا اینجا بیان نشده، که از چادر ساده واقعا بهتره.
Iran, Islamic Republic of
شما بفرمایین فوایدشو استاد!
Iran, Islamic Republic of
من به شخصه اگر چادر های جدید با ازادی عمل به بازار نیامده بودند، حتما تا الان چادر را کنار گذاشته بودم .
Iran, Islamic Republic of
من هم با چادر معمولی اصلا نمیتونم. میگرن دارم و وقتی میگرنم میگیره واقعاً انگار وزنه روی سرمه. فعالیت اجتماعی دارم و چند بچه ، اگر بر حسب فعالیتم انواع چادر نبود به کل غید چادر رو میزدم. بنده حتی چادری که برای پذیرایی از مهمان در خانه دارم هم مدل دار هست. چادر مستحبه و اصل بر حجابه، و در مستحبات هیچ جای دین سختگیری نداریم یعنی هر کس بر حسب توانش مستحبات رو انجام میده ....!!!