جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قراداد نظامی تهران و دمشق چه تحولی در آسمان سوریه به وجود می آورد؟

شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 733346
روز چهارشنبه سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان و سپهبد علی عبدا… ایوب جانشین فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه روز گذشته در دمشق پایتخت این کشور توافق نامه جامع همکاری نظامی بین دو کشور را امضا کردند. توافقی که مورد توجه رسانه های منطقه ای و بین المللی و به ویژه رسانه های اسرائیلی قرار گرفت.
قراداد نظامی تهران و دمشق چه تحولی در آسمان سوریه به وجود می آورد؟
به گزارش جهان نيوز، یکی از قابل توجه ترین و مهم ترین مفاد این توافق، به توسعه تجهیز و توسعه سامانه پدافند هوایی سوریه برمی گردد.

به نظر می رسد در صورت چنین اتفاقی می توان یک تحول جدی را در حوزه حضور ایران در عرصه نظامی سوریه در راستای حفظ امنیت سوریه ، منطقه و به تبع آن امنیت خاک جمهوری اسلامی انتظار داشت و با رویکردی، ایران را از حوزه مستشاری نظامی و کمک های سبک به ارتش سوریه در مقابله با تروریست ها و تجاوزهای گاه و بیگاه اسرائیل وارد حوزه راهبردی پدافند هوایی خواهد کرد.

این اتفاق از طرفی نه تنها یک سنگر جدید برای تهران در مرز رژیم اسرائیل می سازد بلکه از حملات این رژیم به پایگاه های مستشاری ایران در سوریه نیز جلوگیری خواهد کرد و از این جهت سود مضاعفی برای ما خواهد داشت.

اگرچه جزئیات بیشتری از این توافق منتشر نشده اما پیش بینی وضعیت مذکور نمی تواند سخت باشد و می توان در آینده نزدیک و در صورت سنگ اندازی نکردن کشورهای دیگر، شاهد تقویت توان پدافندی سوریه توسط ایران بود.

پدافند ایرانی و تحول پیش رو/ کدام پدافند هوایی ایرانی در سوریه مستقر می شود؟

در این رابطه، رسانه ها و کارشناسان اسرائیلی شروع به تحلیل نوع و مدل پدافندی کرده اند که قرار است در سوریه مستقر شود.

براساس گزارش رسانه اسرائیلی «جروزالم پست»، این توافق سیستم های پدافند هوایی سوریه را گسترش می دهد و می تواند شاهد این باشد که ایران پدافند 3 خرداد یا سایر سیستم های دفاع هوایی خود را در سوریه مستقر کند که می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد. پدافند سوم خرداد همان پدافندی است که در ژوئن سال 2019 پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را سرنگون کرد.



پدافند هوایی ایرانی «سوم خرداد»
به نوشته این رسانه اسرائیلی، کمک پدافندی ایران همچنین می تواند پیامدهای قابل توجهی برای حضور نظامی ترکیه در سوریه داشته باشد. ایران، ترکیه و روسیه به طور مكرر در مورد موضوعات مرتبط با سوریه كار می كنند. همه آنها با حضور ایالات متحده در سوریه مخالفند و ترکیه و ایران با هم علیه گروه های مخالف و مبارز کرد همکاری کردند.

این بدان معناست که پیام ایران در تقویت پدافند هوایی سوریه متوجه اسرائیل، ایالات متحده و احتمالاً ترکیه است.

همچنین روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به نقل از منابع آگاه ایرانی و سوری گزارش داد که این معاهده دارای دو بخش نظامی و سیاسی است ولی مهمترین مسئله، مجهز شدن سوریه به پدافند هوایی ایرانی «باور ۳۷۳» و «سوم خرداد» است.



پدافند هوایی ایرانی «باور ۳۷۳»
به گزارش این روزنامه، این مسئله بدین معناست که طرفین سوری و ایرانی تصمیم گرفتند قواعد بازی را در حریم هوایی سوریه تغییر دهند و با حملات هوایی مکرر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه مقابله خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، دمشق و تهران این سامانه‌ها را جایگزین پدافند هوایی روسی «اس-۳۰۰» کردند و منابع مذکور تأکید دارند که هدف دمشق و تهران بسیار فراتر از مقابله با حملات هوایی صهیونیستهاست.

منابع آگاه خبر دادند، ایران با این اقدام، جبهه‌های متعددی را تقویت خواهد کرد تا برای مقابله فراگیر در منطقه آماده شود و استقرار این پدافند هوایی در همین راستا است.
رأی الیوم درباره بُعد سیاسی این معاهده گزارش داد، این بُعد مربوط به تلاش و فشارهای مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی برای خارج کردن ایران از سوریه است تا بتواند ائتلاف راهبردی بین این دو کشور را از هم گسسته و دمشق را از محور مقاومت خارج کند؛ زیرا این مسئله، شرط اصلی آمریکا در لغو محاصره سوریه، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی این کشور است.

این روزنامه در پایان خاطر نشان کرد، توافق نظامی سوریه و ایران، پیام محکمی به چنین تلاش‌هایی است و نشان داد که این ائتلاف، قدرتمند است. این مسئله، پیامی از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه است که خواسته آمریکا را رد کرد و ایران نیز تأکید کرد که بنا به خواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارد و این کشور را از نظر نظامی تقویت خواهد کرد.
برچسب ها: رپورتاز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *