جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پروازهای پسا کرونایی چگونه می‌شود؟

پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 733262
با تمام پیشرفت‌های دانش پزشکی و گذر انسان از قرن‌ها پیشرفت در فناوری و صنایع مختلف، هنوز هم بیماری‌هایی مانند میهمان ناخوانده امروز، کرونا، سر و کله شان پیدا می‌شود و بساط هر صنعت و تفریح و جا به جایی را به هم می‌زنند. می‌توان ادعا کرد که کرونا، طاعون عصر معاصر است و توانسته در میدان نبرد با انسان، دشمنی قدر قدرت باشد. بعد از شیوع طاعون در جهان، تصویری که بعد از آرام گرفتن این بیماری از جهان نشان داده شد کاملا با قبل از ورود طاعون متفاوت بود. در چنین دورانی نیز باید مجدد منتظر عوض شدن تصویر جهان باشیم. تصاویری که نشان داده می شوند مربوط به تغییرات بنیادی در پروازهای پسا کرونایی هستند.


بلاتکلیفی در ماه های اول کرونا
در چند ماه گذشته، بسیاری از کسانی که برای سفر به هر نقطه‌ای از پروازها استفاده می‌کردند و با بررسی کردن پروازها اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کردند و بدون داشتن هیچ اضطرابی، حتی اقدام به رزرو هتل در شهر مقصد شان می کردند، تعدادشان به شکل قابل توجه ای کاهش یافت و بسیاری از خطوط هوایی کاملا بدون مسافر ماندند.

تا چند ماه نه مسافران می‌دانستند که با نیاز به سفرشان، چه کاری و چه تفریحی چه کنند و چه اصولی را رعایت کنند و نه ایرلاین‌ها هنوز برنامه‌ای برای تسلط بر اوضاع داشتند و نمی‌توانستند راهکارهایی ارائه بدهند که مسافران با خطر کمتری در طی سفرشان روبه‌رو شوند. البته تقصیر این اتفاق به گردن هیچ کس نبود و اصلا نه جامعه پزشکی می‌دانست که نوع واگیر این بیماری در چه حد و اندازه‌ای است و نه محققین می‌توانستند به نتیجه به درد بخوری در رابطه با کوید 19 برسند. تا این که بالاخره اوضاع کمی فرق کرد و با تدابیری، مسافران توانستند دوباره به صندلی‌های هواپیما البته با تفاوت‌های بسیار نسبت به قبل برگردند.


ایرلاین ها برای رعایت بهداشت در پروازها چه کردند؟
ایرلاین‌ها برای این که بتوانند هر آن چه که برای امنیت مسافران لازم است را فراهم کنند از بسیاری از پرتکل هایی که از طرف وزارت بهداشت منتشر شد استفاده کردند و سرآخر با تصمیم‌گیری‌ها، قرار شد در پی تغییرات بنیادی در پروازهای پسا کرونایی محدودیت‌هایی گذاشته شود. بسیاری از ایرلاین‌ها نه تنها برای هواپیماهای خود و فرودگاه‌ها و حمل و نقل، پرتکل هایی را مشخص کردند بلکه با انتشار برشورهای بهداشتی میان مسافران در تلاش هستند تا آن ها را از آخرین پرتکل ها و رعایت نکات بهداشتی که در ایمن‌تر کردن سفرشان با هواپیما به آن ها کمک می کند آگاه کنند.
 
صندلی ها با رعایت پرتکل یکی در میان
یکی از پرتکل‌هایی که تا حد قابل توجه‌ای در کاهش همه گیری کرونا در اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها و هواپیماها می‌تواند تاثیرگذار باشد همان رعایت فاصله هوشمند است. ناگفته نماند که در چنین اماکنی، جای نشستن مسافران مشخص است و نمی‌توان به حالت دلخواه از دیگران فاصله گرفت؛ با این حساب ایرلاین‌ها به قفل کردن صندلی‌ها یکی در میان، این امکان را برای مسافران فراهم کرده‌اند تا چه به اجبار و چه به اختیار با فاصله‌ای یک متری از هم دیگر بنشینند.

تصویری که از صندلی‌های محل قرارگیری مسافران از یکدیگر دیده می شود در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد. انگار همه با هم قهر هستند و یا انگار وارد جمعی شده‌ای که قبل از ورود، یک دعوای اساسی صورت گرفته و الان هر کس به گوشه‌ای خزیده. اما چنین نیست و از زوج‌های جوان گرفته تا خانواده‌ها و دوستانی که سوار بر هواپیما هستند، بی تاب گپ زدن با یکدیگر هستند و با این حال سعی دارند تا پرتکل‌ها را برای رعایت حال دوستان و اطرافیان خود رعایت کنند.


اصول بهداشتی ویژه برای سالمندان در پرواز
تغییرات بینادی در پروازهای پسا کرونایی شامل حال همه، به ویژه سالمندان هم می‌شود. کمک به سالمندان و تکریم این عزیزان همیشه باید در اولویت باشد اما در دوران کرونا و پسا کرونا شرایط کمک به این عزیزان بیش از پیش می‌شود. بسیاری از ایرلاین‌های چین در حال حاضر، تیم مجهزی برای کمک به سالمندان دارند و برای آن دسته از بیمارانی که از ویلچر استفاده می کنند نیز مورد توجه این کادر قرار می‌گیرند.

ناتوانی سالمندان در زمانی که می‌خواهند سوار بر هواپیما بشوند و یا از فرودگاه مقصد به محل اقامت شان بروند، باعث می‌شود تا برای حرکت از هر وسیله ای مانند نرده‌ها و درب‌ها و دیوارها کمک بگیرند و همین امر خطر ابتلا به ویروس کرونا را در آن‌ها تشدید می‌کند. به همین خاطر برای این قشر در خطر، در بسیاری از ایرلاین ها سعی شده تا هر وسیله‌ای که برای جا به جایی شان مانند ویلچر نیاز است فراهم شود.


رعایت بهداشت ویژه در سرویس های بهداشتی فرودگاه
یکی از حساس ترین اماکن در مسایل بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی هستند. گرچه در هر زمانی چه در دوران پسا کرونا و چه پیش از آن، نظافت دقیقه‌ای این مکان مهم در اولویت تمام فرودگاه‌ها و هواپیماها بود. اما همان طور که کرونا هزاران تغییر بنیادی را در پروازها ایجاد کرد، تغییراتی هم در سرویس‌های بهداشتی فرودگاه‌ها برای همیشه به وجود آورد؛ در حال حاضر، اگر وارد هر کدام از سرویس‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها شوید، متوجه بسته شدن یکی در میان روشویی‌ها می‌شوید و دیگر هم خبری از دستگاه‌های مایع دستشویی مکانیکی نیست و همه دستگاه های مایع به صورت چشمی کار می‌کنند.
 
منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *