کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراف «جوزف نای» به پایان نظم جهانی لیبرال

18 تير 1399 ساعت 4:50

جوزف نای، نظریه‌پرداز آمریکایی که پیشنهاددهنده مفهومی به نام «قدرت نرم» بوده به پایان نظم جهانی لیبرال اعتراف کرده و برنامه‌هایی را برای پس از آن ارائه کرده است.


به گزارش جهان نیوز، «جوزف نای»، استاد دانشگاه آمریکایی و تئوری پرداز نظریه «قدرت نرم» (جنگ نرم) در یادداشتی به پایان نظم جهانی لیبرال اعتراف کرده و برای دنیای بعد از آن برنامه‌هایی ارائه داده است. 

«جوزف نای» در این یادداشت در پایگاه «پراجکت سندیکت» نوشته است: «بسیاری از تحلیلگران می‌گویند نظم جهانی لیبرال با ظهور چین و انتخابات دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا به پایان رسید. اما اگر جو بایدن در انتخابات نوامبر ترامپ را شکست دهد، آیا او باید برای احیای این نظم تلاش کند؟ احتمالاْ خیر، بلکه باید آن را [با نظمی دیگر] جایگزین کند.»

جورف نای در ادامه نوشته است: «منتقدان به درستی می‌گویند که نظم آمریکایی [ایجادشده] بعد از سال ۱۹۴۵ نه جهانی بود و نه همیشه خیلی لیبرال. بیش از نیمی از دنیا (بلوک شوری و چین) از آن کنار گذاشته شده بود و بسیاری از دولت‌های مستبد عضو آن بودند.»

وی در ادامه درباره اینکه «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات باید چه کاری انجام دهد می‌نویسد: «یک هدف واقع‌گرایانه برای دولت بایدن باید ایجاد نهادهای بین‌المللی قانون محور با اعضای متفاوت و برای رسیدگی به مسائل متفاوت باشد.»

نای در ادامه پس از طرح این سئوال که آیا چین و روسیه مشارکت در چنین نظمی را خواهد پذیرفت، نوشته است: «طی دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ هیچ‌کدام از این دو کشور قادر به برقراری موازنه قدرت با آمریکا نبودند و ایالات متحده برای پیگیری ارزش‌های لیبرال، نظرات آنها را نادیده گرفت. آمریکا بمباران صربستان و حمله به عراق را بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام داد.»

او در پایان خاطرنشان کرده است: «اگر بایدن انتخاب شود، مسئله‌ای که او با آن مواجه خواهد بود بازگرداندن یا بازنگرداندن نظم جهانی لیبرال نخواهد بود. مسئله این خواهد بود که آیا آمریکا قادر خواهد بود با متحدان نزدیکش در جهت ارتقاء دموکراسی و حقوق بشر کار کرده و همزمان با طیف وسیع‌تری از کشورها برای مدیریت سازمان‌های قانون‌محوری که وجود آنها برای مقابله با تهدیدهای فراملی مانند تغییرات جوی، بیماری‌های همه‌گیر، حملات سایبری، تروریسم و بی‌ثباتی اقتصادی ضروری هستند همکاری کند.»


کد مطلب: 733089

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/733089/اعتراف-جوزف-نای-پایان-نظم-جهانی-لیبرال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com