سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۱
چند نکته با مسئولان پتروشیمی شهید تندگویان؛

برای خودکفایی در تولید چادر، چهل سال زمان لازم بود؟/ وعده جدید خودکفایی در تولید چادر چه میزان ضمانت اجرا دارد؟

سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 733056
برای خودکفایی در تولید چادر، چهل سال زمان لازم بود؟
پس از چهل سال وابستگی 90 درصدی بازار ایران به تولیدات خارجی در حوزه تولید مواد اولیه و محصول نهایی چادر مشکی، حالا خبرهای خوشی به گوش می رسد که نوید خودکفایی کشور در تولید این محصول مهم دارد؛ خبر خوبی که البته نگرانی ها در مورد ضمانت اجرایی بودن آن به واسطه همه مشکلات گذشته همچنان پابرجاست.
به گزارش «بازتاب»، روز گذشته و با رونمایی از گرید چادر مشکی در پتروشیمی شهید تندگویان، اعلام شد که ایران در تولید مواد اولیه چادر مشکی به خود کفایی رسیده است.

بر اساس این خبر با تولید گرید TG۶۷۰S چادر مشکی، برای نخستین بار در کشور، ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نیاز سالانه کشور به این گرید تأمین و کشور از واردات این محصول کاملاً بی نیاز خواهد شد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مراسم راه اندازی این خط تولید آن را کاری بسیار خوب و غرورآفرین توصیف کرد و گفت: عدم تولید چادر مشکی در ایران از مواردی بود که موجب سرشکستگی ما بود که چرا محصولی پرمصرف مانند چادر خانم‌ها را از خارج وارد می‌کنیم و جالب است که این بحث یک قدمت حدود ۴۰ ساله دارد و این سوال همیشه مطرح بود که چرا چادر زن با حجاب ایرانی باید تولید ژاپن، یا کره یا مالزی باشد؟



جعفر ربیعی ادامه داد: با همت و برنامه‌ریزی صورت گرفته در پتروشیمی شهید تندگویان به عنوان تولید کننده مهم گرید نساجی، توانستیم مواد اولیه چادر مشکی را در کشور تولید کنیم و آن را در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: امروز و با تلاش صورت گرفته و همراهی دو تولیدکننده چادر با افتخار اعلام می‌کنیم که چادر مشکی کاملاً ایرانی به بازار عرضه شد و این طلسم شکسته شد.

این مواضع و تلاش ها برای پوشش خبر خوب خودکفایی در حوزه تولید مواد اولیه و محصول نهایی در ایران توسط مسئولان ارشد پتروشیمی تندگویان در حالی مورد اشاره قرار گرفته و مورد تأکید است که می دانیم در طول چهل و اندی سال گذشته کشور ما در تهیه چادر مشکی به شدت به بازارهای خارجی به ویژه جنوب شرق آسیا وابسته بوده است؛ وضعیت عجیبی که در سال و ماه های اخیر موجب شده بود قیمت چادر مشکی در بازار ایران به شدت افزایش یافته و میلیونی شود.

خبر خودکفایی در تولید چادر مشکلی در حالی رسانه ای می شود که مستند به گفته های مقامات مسئول همانند اسدالله سلیمانی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اینکه تولید هر چادر با پارچه وارداتی در کشور چیزی حدود 15 تا 20 دلار است و با احتساب سود 100 درصدی تولید کننده و دیگر عوامل تولید و پخش به یک میلیون تومان می رسد، اما برخی ترفندهای بازاری و تجاری نظیر احتکار محصول در برخی موارد قیمت چادر را تا 2 میلیون و بعضاً 3 میلیون تومان نیز افزایش می دهد.

همچنین مستند به صحبت های محمدجعفر شهلایی نژاد رئیس انجمن صنایع نساجی ایران نیاز کشور در حوزه چادر چیزی حدود 75 میلیون مترمربع است که هم اکنون و پیش از ورود پتروشیمی شهید تندگویان به این حوزه تنها چیزی حدود 10 میلیون متر مربع آن در کشور تولید می شود و بقیه را باید از کشورهایی چون چین، ژاپن و کره وارد کنیم.

وضعیت بدی که رئیس انجمن صنایع نساجی ایران پیشتر و در اردیبهشت ماه مدعی شده بود حداقل چهار تا پنج سال برای خودکفایی در این حوزه نیاز است، ولی اکنون به یک باره اعلام می شود که ایران در حوزه تولید مواد اولیه و محصول نهایی چادر خودکفا شده است!

به این موارد باید اضافه کنیم که رضا رحمانی وزیر وقت صمت نیز در تاریخ 10 مهر 1398 ناظر بر مشکل تولیدکنندگان داخلی در حوزه تولید چادر مشکی و با تأکید بر اینکه در بخش تامین چادر مشکی در گذشته ۸۰ درصد مصرف این محصول از طریق واردات بوده است، گفته بود: تا ۳ سال آینده در تولید چادر مشکی به خودکفایی خواهیم رسید.

گزاره هایی که پذیرش این مهم که ایران در حوزه تولید چادر خودکفا شده است را سخت می کند و شعاری بودن این خبر را بیش از پیش نمایان می کند و چند سئوال کلیدی را به ذهن متبادر می سازد.

چگونه است که تا همین چند ماه پیش برخی مسئولان برای رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک وعده 4 تا 5 ساله می دادند، ولی حالا به یک باره خبر خودکفایی در این زمینه منتشر می شود؟

با توجه به اینکه هم اکنون قیمت هر قواره چادر با کیفیت از 2 میلیون تومان هم فراتر رفته است و برخی کارشناسان عقیده دارند که نقش مافیا، واردکنندگان، احتکار کنندگان و سودجویان بازار چادر در به وجود آمدن شرایط مورد اشاره به شدت اثرگذار است، پرسش دیگر این است که آیا با وجود این عوامل اساساً می توان به خودکفایی در حوزه تولید چادر مشکی امیدوار بود؟

و پرسش مهم تر اینکه چرا مقامات و مسئولان کشورمان برای رسیدن به خوکفایی در حوزه تولید چادر مشکی که یکی از الزامات حجاب کامل در کشور اسلامی ایران است، در سال و دهه های گذشته پیش قدم نشدند؟ کدام عامل موثر اقتصادی و احتمالاً مفسده برانگیزی در تأخیر به وجود آمده موثر بوده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
البته اگر دلال جماعت بگذارند در همه امور خود کفا می شویم ؟