جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ضرورت مشاوره خانواده چیست؟

سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 733039
ضرورت مشاوره خانواده چیست؟
مشاوره خانواده چرا ضروری است؟ این روزها ابزاری برای حل و فصل مشکلات زناشویی بین افراد و زوجین معروف شده است که به آنها این نوید را میدهد که در صورت بروز مشکل بین زن و شوهر بین آنها را مدیریت و اتفاقات بد زندگی آنها را مرتفع کند.

مشاوره تلفنی خانواده میتواند به عنوان یک طرف بدون منظور و تعصب تلاش کند که رابطه زن و شوهر را به تعادل نزدیک کند. زن و شوهری که به نقطه ای از اختلاف رسیده اند که دیگر امیدی به حل و فصل رابطه خود ندارند ممکن است راه های زیادی را امتحان کرده اند و به نتیجه نرسیده‌اند.

در این اوضاع مشاوره خانواده شاید بهترین و شاید تنها راه حل مناسب برای زن و شوهر باشد. وقتی زن و مرد در اوج اختلاف هستند دیگر تمرکزی برای رفع مشکلات و ترمیم آسیب های به وجود آمده در رابطه خود نخواهند داشت. بنا به تمام دلایل ذکر شده و مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت مشاوره خانواده میتواند بهترین راه حل باشد. از بهترین مراکز مشاوره سازمان بهزیستی، مرکز مشاوره آویژه می‌باشد.

کشف مشکلات فردی موثر در روابط زناشویی توسط مشاوره خانواده 
یکی از نکات مثبت مشاوره خانواده این است که به صورت تخصصی هر دو طرف را مورد بررسی قرار میدهد تا خیلی با کیفیت بیشتری بتواند به حل و فصل مشکلات کمک کند. در جلسات مشاوره روانشناسی که با دختر و پسر صحبت میکند و قصد دارد مشکل آنها را مرتفع کند چند جلسه ای را با آنها خواهد گذراند تا بتواند با شناخت بیشتر و با کیفیت بالا تری به مشکلات آنها رسیدگی کند و بهتربن پیشنهاد ها را به زوجین ارائه کند. معمولا مشاور بعد از آشنایی کلی با هر دونفر در جلسات مشترک شروع به برگزاری جلسات مشاوره بصورت انفرادی با زن و مرد می‌کند.

در این صورت زن و مرد میتوانند بدون خجالت و شرم که معمولا مانع حرف زدن راحت در مورد همسر میشود صحبتهای خود را راحت و بدون دغدغه و به دور از ترس قضاوت شدن انجام دهند. از طرفی یکی دیگر از مزایای اینگونه جلسات انفرادی میتواند ابن باشد که مشاور با گرفتن تست های گوناگون و سوالات هدفمند از سلامت روانی هریک از زوجین در ابعاد مختلف مطمئن شود. اگر روانشناسی که زن و مرد به آن مراجعه میکنند بتواند مشکلی به لحاظ روحی و روانی در یکی از آنها پیدا کند میتواند با رفع کردن آن یا قرار دادن او در روند درمان از بار مشکلات زندگی زناشویی هر دو طرف به مقدار قابل توجهی کم کند. مرکز مشاوره آویژه مورد تایید سازمان نظام روانشناسی است و میتوانید از این سازمان کمک بگیرید برای مرتفع کردن مشکلات خود.

جلوگیری از دخالت خانواده ها و افراد بیگانه
تقریبا زن و شوهر میدانند که یکی از آفت های زندگی زناشویی و مشکلات به وجود آمده در بین آنها بلاشک دخالت افراد غیر در رابطه و زندگی مشترک است. چه بسیار هستند رابطه هایی که در آنها هیچ مشکلی بین زن و مرد وجود ندارد و به دلیل اظهار نظر و دخالت طرفین کم کم دچار مشکلات متعددی میشوند. به راستی دخالت خانواده ها و اطرافیان از جمله ویران کننده ترین اتفاقات میباشد. دلیل اینکه خانواده ها و اطرافیان زوجین در زندگی و رابطه خصوصی آنها دخالت میکنند میتواند دو وجه داشته باشد. گاهی دخالت های صورت گرفته به دلیل خیانت فرد دخالت کننده میباشد که قصدش برهم زدن رابطه دونفر است که اگر زن و شوهر افراد آگاهی نباشد به احتمال قریب به یقین به دام می‌افتند.

دلیل دوم میتواند این باشد که خانواده ها مخصوصا در فرهنگی که غالب خانواده‌های ایرانی به شدت بعد از ازدواج نگران فرزند خود هستند و تمام تلاش خود را برای خوشبخت شدن آنان می‌کنند. ممکن است خانواده ای وقتی مطلع میشود که دختر یا پسرس  با همسر خود مشکل دارد خیلی زود به میذانذو در واقع حریم خصوصی آنها وارد شود و بدون پرس و جو و اطلاعات دقیق و فقط بخاطر تعصب خانوادگی زندگی زوج را به میدان جنگ تبدیل کند. مشاوره خانواده به دور از تمام این حواشی و بدون تعصب حرف های دو طرف را میشنود و به دلیل بی طرف بودن خیلی زود مورد اعتماد هر دو طرف قرار میگیرد که این آرامش به وجود آمده میتواند تأثیر بسزایی در حل مشکلات زوج داشته باشد.

چگونه مشاوره خانواده در سریع حل شدن مشکلات زوجین تاثیر می‌گذارد
 شاید هنوز هم خیلی از افراد مخصوصا افرادی که در خانواده های سنتی و با چهارچوب های بسته و مشخص بر این باور باشند که بزرگترها بهترین گزینه برای حل و فصل و برطرف کردن مشکلات به وجود آمده بین زن و شوهر هستند. دلیل این ادعا معمولا این است که والدین و افراد مسن تر به دلیل سن و تجربه بیشتر و قدرت تاثیر گذاری قابل توجهی که دارند میتوانند مشکلات بین زوج را به خوبی حل و فصل کنند. البته در این که والدین میتوانند به صورت مثبت در زندگی زن و شوهر تاثیر گذار باشند شک نیست اما این نکته هم قابل توجه میباشد که برخی از مشکلات به وجود آمده در بین زوجین مختص همین زمانه ای است که در حال حاضر در آن زندگی میکنیم و به احتمال فراوان والدین و خانواده ها نمیتوانند درک درستی از مشکل موجود داشته باشند.

بنابراین آنها صلاحیت لازم را برای حل مشکل مورد نظر نخواهند داشت. حتی اگر بخواهند که به هر طریقی به زن و مرد کمک کنند تا اطلاعات لازم و مربوط به مسئله آنها را بدست آورند ممکن است دیر شود و حتی رابطه زوج از هم بپاشد. اما در مورد مراجعه به مشاور این مشکلات وجود نخواهد داشت. چون یک روانشناس به خوبی از حال و روز افراد جامعه در لحظه کنونی به لحاظ روانی اطلاعات دارد و هر روز با مسائل مختلف به وجود آمده برای زوجین مختلف با انواع شخصیت ها و دیدگاه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین به محض مصاحبه اولیه با زوجین دچار مشکل، متوجه خواهد شد که کدام راه درمان برای آنها مناسب تر و مساعدتر خواهد بود. بنابراین روند ترمیم آسیب یا آسیبهای به وجود آمده در زندگی زناشویی زوجین با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

علمی برخورد کردن روانشناس در جریان مشاوره خانواده
همانطور که میدانیم روانشناسی علمی است که از لازمه های حذف نشدنی زندگی بشر در زمانه حاضر میباشد. در بالا نیز اشاره شد که برخی از موارد به وجود آمده در زندگی زناشویی متناسب با زمانه حاضر است و برای حل آنها به احتمال فراوان کاری از تجربه والدین و همچنین خود افراد بر نمی‌آید. مشاوره ازدواج و خانواده به عنوان یکی از پرکاربردترین شاخه های ذپانشی توسط مردم دنیا این امکان را برای ما به ارمغان می آورد که به صورت علمی با مشکلات زناشویی افراد برخورد کنیم وبتوانیم به صورت ریشه ای و همیشگی زن و شوهر را از عواقب آنها رهایی ببخشیم. یک روانشناس یک مشکل را از تمام ابعاد آن مورد برسی قرار می‌دهد.

برای مثال علم روانشناسی تاکید میکند فردی که مثلا در زندگی زناشویی خود پرخاشگری میکند از نظر کارکرد مغز و ترشح هورمون‌های مختلف مورد برسی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل این نقایص احتمالی نیز برطرف شود. ابن کار میتواند در مصاحبه بالینی انجام شده با فرد مورد نظر یا از تستهای متداول در روانشناسی مشخص شود. درمان افراد و ترمیم آسیب‌های رابطه زناشویی در روند مشاوره خانواده به دلیل علمی بودن و با تجربه تر بودن درمانگران نسبت به راه‌های سنتی تر مثل مشورت و دخالت دادن بزرگترها این روزها بسیار پر ثمر تر و کم ریسک تر میباشد و این نکته است که برای زنان و مردانی که در این زمانه زندگی میکنند میتواند یک مزیت و نعمت باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *