کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هادی غفاری، روحانی پرحاشیه اصلاحات مطرح کرد:

ماجرای مهندسی آرا توسط خاتمی/ با امام خمینی جر و بحث می‌کردم/ مردم از اصلاح طلبان پشیمان نیستند/ یك قران از پول این ملت را نخوردیم/ بعضی معتقدند ما باید ملانصرالدین باشیم

17 تير 1399 ساعت 10:44

وقتی من رد صلاحیت شدم، در خانواده من آتشی به پا شد؛ همسرم به من گفت آقای غفاری نوشته‌اند عدم التزام عملی به اسلام، من 50 سال پشت سر شما نماز خوانده‌ام، نماز من چه می‌شود؟


گروه سیاسی جهان نیوز: هادی غفاری از چهره های پرحاشیه اصلاح طب و از فعالین فتنه 88 طی گفتگویی درباره جر و بحث خود با امام خمینی گفته است: از خاطره‌های شنیده‌نشده هم می‌توانم بگویم من چند بار با حضرت امام جر‌و‌بحث كردم. ما هر وقت می‌خواستیم، با حاج احمد آقا تماس می‌گرفتیم و می‌رفتیم بیت امام. یك بار كه مشرف شدیم، بحث گنبد و چریك‌های فدایی بود و امام با روش‌های ما موافق نبود. به امام گفتم آقا شما خیال كردی كشور فقط برای شماست؟ برای ما هم هست. امام خندید. وقتی بلند شدیم، ما را بوسید و گفت انقلاب برای شماهاست.

به گزارش جهان نیوز، متن ذیل بخش های از گفتگوی این روحانی پرحاشیه با روزنامه اصلاح طلب شرق است:

شرایط سیاسی امروز را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ نتیجه انتخابات دوم اسفند تا چه‌حد محصول رفتار اصلاح‌طلبان و تا چه‌حد نتیجه برخورد شورای نگهبان بود؟
هر حركت اجتماعی‌ای بازخوردش از همان حركت اجتماعی است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان نیز در نقطه‌ای گرفتار شدند كه باید بین صفر یا صد یكی را انتخاب می‌كردند. در نتیجه باید به تب راضی می‌شدند، از ترس مردن و ما كاندیدای اصلی‌مان حسن روحانی نبود، كاندیدای اصلی ما شخصیت‌هایی هستند كه شورای نگهبان با رأفت و دقت درباره آنها عمل نمی‌كند. یك‌سری ایده‌ برای خودشان دارند و هركسی هم می‌تواند به هر شكل فكر كند اما سود و زیانش را در جامعه نشان می‌دهد. از طرفی چه كار باید می‌كردیم؟ عده‌ای كه نمی‌خواهم اسم ببرم، معتقد بودند چرا باید شركت كنیم؟ ما معتقد بودیم راه نجات كشور از صندوق انتخابات می‌گذرد، من معتقدم در دنیای امروز حرف اول و آخر را احزاب می‌زنند، احزاب قوی، نه احزاب بخش‌نامه‌ای و دیكته‌شده بلکه احزاب برخواسته از توده مردم و دارای مانیفست روشن و معین و كادرساز. در دنیای امروز احزاب جدای از كسب قدرت، كارشان كادرسازی است.

 با وجود تصمیم بر شكل‌گیری پارلمان اصلاحات، طرح سرا و دموكراتیزه‌كردن تصمیم‌های احزاب اصلاح‌طلب كه تاكنون نیز اتفاق نیفتاده است، نامزد انتخابات1400 چگونه انتخاب خواهد شد؟ علت محقق‌نشدن پارلمان اصلاحات چه بود؟
موضع من و تشكیلات وابسته من یعنی مجمع نیروهای خط امام از اول بر این بود كه احزاب در شورای هماهنگی اصلاح‌طلب جمع شوند و این شورا تقویت شود و احزاب ملی كشور كنار هم بنشینند؛ اما اینكه یك‌سری را آقای خاتمی یا عارف معرفی كنند و از یك حزب پنج نماینده باشد و از حزب دیگری كسی شركت نكند، ما معتقدیم راه اداره كشور این نیست؛ مثلا من شركت نمی‌كردم. راه اداره كشور این است كه در یك شورا مثل شورای هماهنگی كه از نظر وزارت كشور قانونی هم هست، همه جمع شوند در وقت‌های اضطراری و تصمیم‌ها گرفته شود. برای نامزدی در انتخابات هم به اعتقاد من نیرو‌های مورد تأیید را مطرح می‌كنند و در جلسه‌ای كه نزدیك به 30 حزب در آن حضور دارند، نكات مثبت و منفی افراد بررسی می‌شود و برگزیده فهرست، كاندیدای ماست.

 نقش مجمع روحانیون مبارز با حضور چهره‌های مطرح از جمله آقای موسوی‌خوئینی‌ها در تصمیم‌های اصلاح‌طلبان چیست؟ آیا حزب اتحاد ملت رأی مضاعفی در تصمیم‌گیری‌ها دارد؟
ما با پدرسالاری سیاسی مخالف هستیم؛ حتی مجمع روحانیون هم نباید نقش پدرسالار را بازی كند و مانند همان حزبی كه نام بردید، یكی از احزاب شورای عالی است. آنها حق ندارند برای بقیه تعیین تكلیف كنند. حرف ما این است كه اصول اساسی احزابی كه خط‌مشی اصلاح‌طلبی را پذیرفته‌اند، این است كه رایزنی كنند و با جلسات كارشناسانه و منطقی افراد، بیایند و ایده‌های خود را بیان كنند و با رأی‌گیری تصمیم‌ها گرفته شود. احزاب هم رأی مضاعف ندارند. بعضی از احزاب رأی خودساخته دارند، وقتی از یك حزب پنج نفر شركت می‌كردند، بعضی‌ها هم‌حزب نبودند كه با مصلحت‌اندیشی برادر عزیزمان آقای خاتمی و آقای عارف، در جلسات شركت کردند و این كار قطعا مهندسی آراست.

به‌ نظر شما آقای خاتمی رهبر جریان اصلاحات است؟ بحث‌های مطرح‌شده از سوی كارگزاران درباره عدم یا ضعف رهبری خاتمی از چه نظر است؟
نظر من این است كه در جریان اصلاحات ممكن است آقای خاتمی قابل احترام باشند و احزاب از او مشورت بگیرند و اخلاقا ایشان را بپذیرند، اما راهكار قانونی این نیست كه پدرسالاری حاكم باشد. این دیكتاتوری است؛ چه دیكتاتوری اصلاح‌طلبی باشد و چه دیكتاتوری اصولگرایی؛ باید به آرای عمومی اجازه دهیم مثل همین شورای هماهنگی.

 ائتلاف سال‌های 92 و 94 را كه عمدتا پیرو ایده‌های آقای بهزاد نبوی و حزب کارگزاران است، چگونه می‌بینید؟ آیا این سیاست نتیجه داده و روحانی پاسخ‌گوی مطالبات اصلاح‌طلبان بوده است؟
قطعا این ایده جواب نداده است و جواب هم نخواهد داد. اصلاح‌طلب نمی‌تواند كاندیدای غیراصلاح‌طلب داشته باشد. مردم از ما پشیمان نیستند. وقتی شما صد ندارید، به 40 هم راضی می‌شوید؛ مشخص است عملكرد 40 ضعیف است. دو راه وجود داشت؛ اول قهر با صندوق كه نظر بخشی از اصلاح‌طلبان بود که شورای محترم نگهبان جلوگیرانه برخورد كرد. نقد صریح من این بود كه یكی از نمایندگان مجلس قبل گفت چون قصد كاندیداتوری ندارم، با صراحت حرف می‌زنم. این حرف كاملا غیراخلاقی است؛ چرا انسان باید بترسد از حرف‌زدن؛ مگر ما انقلاب كردیم كه بترسیم؟ مگر مردم انقلاب كردند كه نمایندگان ترسو باشند؟ شما حرف‌های مرحوم بهشتی و مطهری را نگاه كنید، حرف‌های آنها مانیفست انقلاب است. خاطرم هست یك روحانی در تهران بود كه به امام بد‌و‌بیراه می‌گفت، من و آقای موسوی‌اردبیلی به خدمت امام رفتیم و مطرح شد كه وقتی مسجد جزء اركان این نظام است و شخصی در آن به شما بد می‌گوید، با این آدم چه كار كنیم؟ امام فرمودند مردم پشت سرش نماز می‌خوانند؟ گفتیم بله می‌خوانند، فرمودند وقتی مردم كسی را قبول دارند، شما به چه حقی می‌خواهید دخالت كنید؟ امام تا این حد به مردم اعتماد داشت. البته یك مشكل ما، ساختاری است؛ ما عادت كرده‌ایم هر كسی را نمی‌پسندیم، متهم كنیم به انگلیسی و آمریكایی‌بودن؛ نه این خبر‌ها نیست؛ ما فكرمان با شما نمی‌خواند، ما انقلابمان را دوست داریم، یك قران از پول این ملت را نخوردیم، اما این روش را قبول نداریم. شما بروید در دبیرستان‌ها ببینید چند درصد نماز می‌خوانند؟ ما این را می‌خواستیم؟ ما برای این انقلاب كردیم؟ من توصیه می‌كنم اندر حكایت خودمداری ایرانیان كه اگر پول داشتم هزار نسخه می‌خریدم و به مردم می‌دادم. آنجا نشان می‌دهد كه مردم در آن جامعه خودگرا می‌شوند. ببینید سر چهارراه‌ها همه خودشان را می‌بینند.

بیشتر بخوانید:
شاید مردم دل‌شان بخواهد به شمر و خولی رأی بدهند
از افتخارات ما تذکر به امام درباره رفتارهای فراقانونی‌اش بود!


چرا با وجود سابقه انقلابی‌گری مفصلی كه داشتید، رد صلاحیت شدید؟
من دو ویژگی داشتم؛ اول اینكه هیچ‌وقت متملق و چاپلوس نبودم و دوم اینكه به‌شدت به نقد گذشته معتقدم. ما باید دائم نقد كنیم. آن‌موقع تعبیری بود كه سوسیالیست‌ها مطرح می‌كردند به نام نقد دائمی؛ بعضی معتقدند ما باید ملانصرالدین باشیم؛ خیر این‌طور نیست. زمان و مكان نیز باید در اجتهاد ما دخیل باشد؛ مگر امام نفرمودند عنصر زمان و مكان در امر صد درصد دینی اجتهاد دخیل است، چه رسد به امور اجتماعی. من معتقدم ما در گذشته رفتارهایی داشتیم كه باید نقد شوند. نقد گذشته عیب نیست، دگم‌بودن عیب است. آیا ما راه را درست رفتیم؟ وگرنه جامعه و انقلاب مرده است؛ چرا نباید خود را نقد كنیم؟ دیگران ما را نقد كنند؟ خودمان خودمان را نقد می‌كنیم. من قبل از انقلاب در مبارزه با شاه دائما دنبال همین نقد بودم كه یك كار ساده یا یك حرف، بازخوردش خوب یا بد بود؛ اگر بازخوردش بد بود، دیگر آن روش را دنبال نمی‌كردیم. الان پس از 42 سال از انقلاب، من یك مصاحبه با بیگانه ندارم. غلط می‌كند كسی كه ما را به بیگانه منصوب می‌كند. وقتی من رد صلاحیت شدم، در خانواده من آتشی به پا شد؛ همسرم به من گفت آقای غفاری نوشته‌اند عدم التزام عملی به اسلام، من 50 سال پشت سر شما نماز خوانده‌ام، نماز من چه می‌شود؟

 موضوع استعفای آقای عارف جنجال‌برانگیز شده است. چرا این استعفا بعد از چهار ماه علنی شد؟ این یك پنهان‌كاری نبود؟ آیا بحث ریاست‌جمهوری آقای عارف مطرح است؟
خیر، جنجالی وجود ندارد. آقای عارف هم یك انسان انقلابی و وارسته است، مانند دیگران و مشخص بود این تشكیلات به این نقطه خواهد رسید. پنهان‌كاری هم انجام نشد. نیاز نبود اعلام شود و ما هم مایل نبودیم تشتت ایجاد شود. ما همچنان معتقدیم تنها راه نجات كشور از دریچه احزاب مقتدر می‌گذرد. درباره ریاست‌جمهوری ایشان هم تا‌به‌حال صحبتی نشده است. البته راجع به نزدیك به 20 نفر بحث شده است كه من نمی‌خواهم آنها را علم كنم و تمایلی هم ندارم نامی از آنها ببرم. البته من گمان می‌كنم نامزد اصلاح‌طلبان ردصلاحیت خواهد شد.

 یعنی اصلاح‌طلبان با كاندیدای تندی به صحنه خواهند آمد؟
تند برای چه، مگر من تندم؟ كسی كه دزدی و هیزی ندارد و دهانش بسته است، شورای نگهبان بد عمل می‌كند. این رفتار‌ها به زیان ما تمام می‌شود. ما باید با دنیا تعامل كنیم. به خدا قسم تعامل با دنیا و حتی دشمن به معنای وادادگی به دشمن نیست. ما حرفمان را می‌زنیم و جدی هستیم. ما قبل از اینكه با دنیا موازنه داشته باشیم، باید در درون با خودمان موازنه داشته باشیم.

 نامه اخیر آقای خوئینی‌ها را چگونه می‌بینید؟
اینكه ما در گذشته خیلی كارها كرده‌ایم كه امروز به ما نقد می‌كنند، این حق تمام مردم است؛ چون یك روزی آقای خوئینی‌ها ریختند لانه جاسوسی را گرفتند. باید امروز در سرشان بزنیم؟ این منطق غلطی است. اگر یك بازیكن گل به خودی زد و بعد به نتیجه رسید كه اشتباه كرده است، باید چوب به سر او بزنیم؟ مگر پیغمبر این‌گونه عمل می‌كرد؟ مگر كسانی كه یاران پیامبر شدند، از قبل از آسمان آمده بودند؟ خیلی از آنها بت هم می‌پرستیدند. این روش بسیار ناجوانمردانه‌ای است كه به ‌جای جواب‌دادن به افراد گذشته را مطرح كنیم. من كاری به متن نامه و شخص آقای خوئینی‌ها ندارم. نباید از گذشته عقده‌گشایی كنیم.


کد مطلب: 732996

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/732996/ماجرای-مهندسی-آرا-توسط-خاتمی-امام-خمینی-جر-بحث-می-کردم-مردم-اصلاح-طلبان-پشیمان-نیستند-یك-قران-پول-این-ملت-نخوردیم-بعضی-معتقدند-باید-ملانصرالدین-باشیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com