کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راستی‌آزمایی اظهارات ظریف در مجلس

کیهان , 16 تير 1399 ساعت 8:10

ظریف در اولین حضور خود در مجلس یازدهم گزارشی از وضعیت سیاست خارجی کشور و همچنین مشکلات و چالش‌های به‌وجود آمده را به نمایندگان تازه راه‌یافته به خانه ملت ارائه داد.


به گزارش جهان نیوز، اما همان‌گونه که قابل پیش‌بینی هم بود، این‌بار نیز ظریف با دستان خالی در برابر نمایندگان ملت حاضر شد و توضیحات قانع‌کننده‌ای برای منتخبان مردم نداشت. او که نتیجه ۷ سال دیپلماسی‌اش در برابر غربی‌ها به‌رغم وعده‌های پُرطمطراق، نه تنها مشکل تحریم‌ها را حل نکرده بلکه ده‌ها تحریم دیگر به آنها اضافه و مشکلات متعدد دیگری را متوجه اقتصاد کشور و مردم کرده است، روز گذشته به‌جای پاسخگویی، مسائلی را مطرح کرد که با واکنش نمایندگان مواجه شده و برای دقایقی فضای مجلس را هم متشنج کرد. هر چند که با گذشت ۷ سال اظهارات دولتمردان، به‌ویژه مسئول و اعضای دستگاه سیاست خارجی کشور در پیشگاه ملت نیاز چندانی به «راستی‌آزمایی» ندارد و مردم ما در این سال‌ها طمع صداقت و راستگویی آنها را به خوبی در زندگی و معیشت خود چشیده‌اند، اما صرفا به جهت ثبت در تاریخ، درباره چند مورد از مسائلی که آقای ظریف در جلسه دیروز مجلس مطرح کرده‌اند، نکاتی را به ایشان و همچنین مخاطبان ارجمند یادآور می‌شویم.

هیچگاه مسائل داخلی را به خارج نبردم!
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه سیاست خارجی، حوزه دعوای جناحی و گروهی نیست، خطاب به نمایندگان گفت: من هیچ‌گاه مسائل داخلی را به خارج نبردم.

چنین اظهاراتی از سوی ظریف در حالی است که او بارها برای بدست آوردن منافع جناحی در مسئولیتی که باید برای منافع ملی ایران می‌جنگید سوءاستفاده کرد. او در سال۹۳ در شورای روابط خارجی آمریکا حضور پیدا کرد. فارغ از اینکه چرا باید وزیر خارجه کشورمان در چنین جلسه‌ای شرکت کند اما صحبت‌های ظریف در جمع دشمنان تعجب‌برانگیز بود. در این نشست وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به سؤال ‌هاله اسفندیاری، همکار جورج سوروس و مسئول بخش خاورمیانه وودرو ویلسون با گره زدن مسئله دیپلماسی به انتخابات گفته بود مذاکرات هسته‌ای تأثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، دوستان او انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد.

همچنین پیشتر و هنگامی‌ که روحانی به‌عنوان دبیرشورای عالی امنیت‌ملی در دولت اصلاحات مشغول مذاکره با طرف غربی بود نیز ظریف در سخنانی که فیلمش سال‌ها بعد منتشر شد خطاب به البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ گفته بود: «بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری از شکست مذاکرات ما سود می‌برند.آنها موفقیتی در این گفت‌وگوها نمی‌بینند و از طرفی آنها آدم‌های پرنفوذی هستند. اعتبار اروپایی‌ها و مذاکره‌کنندگان ایرانی هر دو در ایران از دست رفته است».

آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران است!
وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود، توافق هسته‌ای موسوم به برجام را سند افتخار ایران دانست و گفت: برجام تحمیلی بر آمریکا بود، تاریخ و آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران است و خواهد بود و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

چنین اظهاراتی در حالی است که دولتمردان بارها مدعی بودند که میوه‌های برجام و به عبارتی سیب و گلابی برجام به‌زودی خواهد رسید، اما میوه‌های برجام چیزی جز افزایش تحریم‌ها و تشدید گرانی و رکود و بیکاری نبود. سؤال از وزیر محترم امور خارجه این است که آیا بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای سند افتخار است؟! آیا افزایش سرسام‌آور قیمت دلار تا آستانه ۲۲ هزارتومان، سند افتخار است؟! آیا کوچک شدن سفره مردم سند افتخار است؟! آیا خروج ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده (از مجموع ۱۰ هزار کیلوگرم) از کشور، سند افتخار است؟! خروج این مقدار اورانیوم، معادل ۹۷ درصد کل اورانیوم غنی‌شده در ۱۰ سال بود که با تلاش دانشمندان ایرانی صورت گرفته بود. اکنون ۲۴ ماه از خروج آمریکا و همچنین قریب به ۶۰ ماه از امضای برجام سپری شده است. این مدت زمان طولانی در حالی سپری شده است که هیچ دستاوردی از برجام عاید کشورمان نشده است.

همچنین آقای ظریف که در نشست وزیران خارجه ۱+۵ و ایران در مهر ۹۶، خطاب به غربی‌ها فهرستی از گلایه‌های ایران را طرح و گفته بود که ایالات متحده آن‌طور که در توافق هسته‌ای مقررشده، تحریم‌ها را رفع نکرده و «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم»، اما دیروز در مجلس این توافق را سند افتخار ایران نامید، پاسخ نمی‌دهد که از آن روز تا دیروز چه اتفاق مثبتی از این توافق عاید کشورمان شده که تا این حد نظر او را تغییر داده است.

سیاست خارجی  در حوزه اختیارات رهبری است!
یکی دیگر از مسائلی که محمدجواد ظریف در پاسخ به انتقاد نمایندگان مجلس درباره برجام مطرح کرد، یادآوری حدود و اختیارات رهبری در قانون اساسی به‌ویژه در موضوع سیاست خارجی بود. ظریف مسئولیت سیاست خارجی ایران را برعهده رهبر انقلاب اسلامی دانست و افزود: «سیاست خارجی در قانون اساسی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست خارجی را ایشان تعیین می‌کنند».

در اینکه کلیت چنین سخنی از سوی وزیر امور خارجه درست و صحیح است شکی نیست، اما نکته اینجاست که هدف او از طرح چنین مسئله‌ای رسیدن به این نتیجه است که «چون سیاست خارجی در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری است، پس مسئولیت برجام هم با ایشان است».

این درحالی است که موضع رهبر معظم انقلاب از ابتدای مذاکرات تا به امروز کاملاً شفاف و روشن بوده است. اما صرفا به جهت یادآوری و نمونه، ایشان خرداد سال گذشته در جمع دانشجویان صراحتا فرمودند: «من به برجام به‌صورتی که عمل و محقق شد اعتقادی نداشتم و این را به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هم گفتم».

ایشان تأکید کردند: «شما چشم و گوش دارید. نامه‌ای که من نوشتم را ببینید. ببینید تصویب برجام چه شکلی بوده و چه شرایطی داشته است. اگر آن شرایط اعمال نشد وظیفه رهبری این نیست که بگوید برجام نباید باشد. عقیده من این است که رهبری در زمینه‌های اجرایی نباید ورود کند مگر جایی که به حرکت کلی انقلاب مربوط است.»

رهبر معظم انقلاب همچنین در سال ۹۴ و همان ماه‌ها ابتدایی توافق برجام در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری به روشنی موضع خود درباره برجام را بیان کرده و فرمودند: «اینکه نشستیم مذاکره کردیم، در بعضی از موارد کوتاه آمدیم، یک امتیازاتی دادیم، عمدتاًً برای این بود که تحریم‌ها برداشته بشود؛ اگر بنا است تحریم‌ها برداشته نشود، پس معامله‌ای وجود ندارد، دیگر اصلاً این معنا ندارد. مسئولین این را باید مشخّص کنند و نگویند که مثلاً او برای قانع کردن رقبای داخلی خودش این حرف را می‌زند.»

هر هفته با سردار سلیمانی جلسه داشتم!
وزیر امور خارجه همچنین روز گذشته و در صحن علنی مجلس در توجیه برجام و ضربات ویران‌کننده‌ای که به منافع ملی وارد کرده از هماهنگی اقدامات خود با سپهبد شهید سلیمانی سخن گفت و افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی و بنده هر هفته با هم نشست داشتیم و هماهنگی می‌کردیم، صحبت‌های منطقه‌ای با هماهنگی یکدیگر بود و آنهایی که ایشان، سیدحسن نصرالله و مقاومت عراق و لبنان و فلسطین را می‌شناسند و با آنها دمخور هستند، می‌دانند که روابط ما چگونه بود.

آقای ظریف چنان درباره رفاقت و هم افقی با سردار سلیمانی سخن گفت که انگار کسی غیر از او، چند هفته پس از ‌ترور سبعانه حاج قاسم، برای مذاکره با قاتلان سردار چراغ سبز داد! کسی که پا روی خون سردار مقاومت بگذارد، حق دارد ادعای برادری کند؟

اسفندماه ۹۷ پس از ۷ سال جنگ با ‌تروریست‌ها، بشار اسد به تهران آمد تا سفیر پیروزی مقاومت باشد. با این حال ظریف در رفتاری سطح پایین و غیرملی استعفا کرد و نگذاشت آن‌طور که باید و شاید اهمیت این سفر مهم و تأثیرگذار هم در داخل و هم در خارج از کشور مطرح شود، آن هم تنها به این دلیل که در جریان این سفر نبوده. دیروز اما وی برای سرشکن کردن هزینه‌های شکست برجام مدعی شد که هر هفته با سردار سلیمانی جلسه داشته و مسائل منطقه‌ای را با وی هماهنگ می‌کرده است.

ظریف همچنین در حالی از هماهنگی با سردار سلیمانی سخن گفت که، سردار شهید و سرافراز کشورمان، اسفند ۹۷ طی سخنانی در کرمان درباره برجام گفته بود «برای دشمن، برجام، سه ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می‌کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می‌رسد. اینکه اصرار می‌کنند بر برجام ۲، برای این است که می‌خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام ۲ شرکت کردیم، تمام می‌شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. آنها برجام سه هم خواهند داشت، چون معتقدند چشمه باید در ایران خشکانده شود.»

وزیر محترم امور خارجه پاسخ نمی‌دهند که چه کسانی دنبال برجام دو و سه بودند؟ چه کسانی پنهانی چهل تعهد به FATF دادند؛ و سپس از بانک‌ها خواستند با افراد و نهادهایی که در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا قرار دارند، همکاری نکنند!؟ سپاه پاسداران و سپاه قدس (سردار سلیمانی) جزو همین تحریم‌شدگان دشمن بودند که گرفتار خودتحریمی ‌داخلی شدند.

دشمن وقتی جرأت کرد سپاه پاسداران را تحریم و سردار سلیمانی را هدف قرار دهد که دید کسانی در داخل دولت، سلمان و ابوذرهای سپاه را به نام دولت با تفنگ (!) از پشت می‌زنند؛ و این در حالی بود که در مضیقه تحریم‌ها، همین سپاه پیشقدم شکستن حصار تحریم شد.

دوستان عزیز آمریکا را قدرقدرت ندانیم!
محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت را به ایستادگی در برابر سیاست‌های آمریکا و نترسیدن از آن توصیه کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در برابر سیاست‌های آمریکا بایستد... باید کاری کنیم که آمریکا نتواند از اقدامات ما برای اهداف خودش استفاده کند... دوستان عزیز آمریکا را قدرقدرت ندانیم!

این اظهارات وزیر امور خارجه نیز در حالی است که شخص وی برای توجیه مذاکره و توافق با برجام، مردم را از قدرت نظامی آمریکا می‌ترساند وی سال ۹۲ و در یک جمع دانشگاهی و در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان چنین عنوان داشته بود: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به‌خاطر قدرت نظامی ما، آمریکا جلو نمی‌آید؟ بر اساس کدام سند فکر می‌کنید آمریکا نمی‌تواند به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کند؟»

گرچه باید گفت که جای خوشحالی و امیدواری است که وزیر امور خارجه کشورمان پس از ۷ سال مماشات و انفعال در برابر آمریکا از چنین باوری به این نتیجه رسیده است که نباید از آمریکا ‌ترسید و آن را قدرقدرت دانست.

وزارت خارجه  سیاست‌های کاهش برجامی را اجرا کند
بخش دیگری از جلسه دیروز صحن علنی مجلس به سخنان محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت.
قالیباف در سخنانی خطاب به ظریف گفت: آنچه امروز مردم و نمایندگان مجلس توقع دارند این است که هزینه اضافی بر آنها وارد نکنیم و در تصمیم‌گیری‌ها چه در سیاست‌های اقتصادی، داخلی و خارجی به‌گونه‌ای عمل کنیم که هزینه بیش از اندازه به مردم وارد نشود.

وی تصریح کرد: ما امروز در حوزه سیاست خارجی به این موضوع باور داریم که اگر بخواهیم دستگاه دیپلماسی مسائل سیاست خارجی را پیگیری کرده و تحقق بخشد اولین چیزی که بدان نیاز دارد تولید قدرت است چرا که وقتی قدرت داشته باشیم می‌توانیم در مقابل دشمن بایستیم و موفق شویم و در چرخه چانه‌زنی و فشار آنها قرار نگیریم و عقب‌نشینی و وادادگی پیدا نکنیم.

قالیباف تأکید کرد: بخش عمده‌ای از تولید قدرت در کشور در حوزه توان و کار اقتصادی است و همان‌طور که وزیر امور خارجه نیز بدان‌ اشاره کرد وزارت امور خارجه در این مورد می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد، کما اینکه در تغییر ساختار و رویکرد در این دولت حوزه معاونت اقتصادی را تشکیل داده‌ایم.

وی یادآور شد: البته شاید توقع بنده این بود که وزارت امور خارجه به وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل تبدیل شود چراکه امروز جنگ ما اقتصادی است و در حوزه مسائل ارزی با وجود تمام سختی‌ها انتظار می‌رود وزارت امور خارجه شرایطی را فراهم کند که اگر نتوانستیم به دلیل مشکلات ناشی از برجام سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور کنیم، به‌گونه‌ای اقدام شود که پول مردم که نزد برخی کشورها باقی مانده که سالیان سال در این کشور معاملات اقتصادی را تجارت می‌کردند در این شرایط سخت ارزی انتقال ارز را به کشور با تلاش مضاعف انجام دهد.

در مقابل زیاده خواهی آژانس  به‌طور جدی خواهیم ایستاد
قالیباف افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و شورای حکام باید این را بدانند در حوزه سیاست خارجی، جمهوری اسلامی و نمایندگان مجلس هرگز به آژانس اجازه نخواهند داد که دستش باز باشد و بدون محدودیت هرچه می‌خواهد انجام دهد و به‌دنبال این باشد که حلقه‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما در مقابل این زیاده‌خواهی آژانس به‌طور جدی خواهیم ایستاد و از وزارت خارجه می‌خواهیم که در این شرایط سیاست‌های کاهش‌دهنده تعهدات برجامی که تصمیم‌گیری شده را اجرا کند و هم زمان با آن همکاری با آژانس را در چارچوب تعهدات ادامه دهیم که حق ملت است.

قالیباف با بیان اینکه ان‌شاءالله وزارت خارجه بتواند در حوزه اقتصادی که مهم‌ترین عنصر در تقویت تولید قدرت ملی است، وظیفه خود را به درستی انجام دهد از وزیر امور خارجه برای حضور در این جلسه قدردانی کرد.


کد مطلب: 732856

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/732856/راستی-آزمایی-اظهارات-ظریف-مجلس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com