کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فولاد مبارکه به تحریم های آمریکا علیه خود واکنش نشان داد

14 تير 1399 ساعت 22:47

شرکت فولاد مبارکه اصفهان برنامه ای را به نام پروژه نورد گرم 2 را کلید زده است این یک ضربه آشکار برای تحریم های آمریکا است.


به گزارش نبض بازار:شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به تازگی توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا مورد تحریم واقع شده است برای تحریم های آمریکا برنامه ای دارد
شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به تازگی توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا مورد تحریم واقع شده است

برنامه ای جدید یعنی ابر پروژه نورد گرم 2 را کلید زده است که به نوعی با اجرای آن ضرب شست قاطع خود را به تحریم های ضدحقوق بشری آمریکا نشان دهد.
اما سوالی که ایجاد می‌شود آنکه چرا این پروژه از درجه اهمیت برخوردار است؟

فولاد مبارکه هم‌زمان با جنگ تحمیلی در زمینی به وسعت 35 کیلومترمربع ساخته شد و افتخار دارد که هم‌اکنون با تولید 2/10 میلیون تن در سال، حدود 50 درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است. درحال حاضر در مجموعه فولاد مبارکه 25 هزار نفر به طور مستقیم و 350 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کارند.

در سال 57 رتبه فولاد کشور با تولید حدود 500 هزار تن در جهان 35 بود این در حالی است که با سهم 50 درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور این رتبه در حال حاضر به جایگاه دهم ارتقا یافته است.

امروز ظرفیت فولاد کشور نزدیک به 35 میلیون تن و تولید آن 25 میلیون تن است و با تحقق 75 درصد ظرفیت ایجاد شده 8 میلیون تن فولاد تولیدشده صادر می‌شود.

در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها محصولات فولاد مبارکه اصفهان با بالاترین استانداردهای جهانی قابلیت صادرات به 40 کشور جهان را دارد. این در حالی است که  در طول بیش از ربع قرن از عمر پرخیر و برکت این شرکت 8 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

ورق گرم و سرد تولید شده در فولاد مبارکه به انواع و اقسام محصولات مورد نیاز صنایع خودروسازی، تولید لوازم خانگی و انواع قوطی‌های کنسرو و صنایع غذایی، لوله و پروفیل و صنایع نفت و گاز تبدیل می شوند و برای کشور ارزش افزوده اقتصادی به ارمغان می آورد.

با راه‌اندازی تکمیل طرح شهید خرازی (خط نورد گرم 2) شرکت فولاد مبارکه در این شرکت توانمندی تولید ورق های مورد نیاز تولید ورق رویۀ خودرو امکان پذیر و سالانه از خروج مبلغ قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. تولید خودرو با این نوع ورق ها ضمن این‌که استحکام و سبکی را به همراه خواهد داشت در کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست نیز مؤثر خواهد بود.

در 12 سال گذشته 2 بار مناقصه این پروژه انجام‌شده و دو شرکت اروپایی برنده این مناقصه شدند ولی هر دو بار با تحریم‌های ظالمانه آمریکا هر دو شرکت از انجام این کار سرباز زدند. در  ماه های گذشته با اکثر کشورهای سازنده این فناوری مذاکره و مکاتبه شده است و نهایتا در این میان با کشور چین توفق نهایی حاصل شد.

این پروژه با هزینه 8 هزار میلیارد تومان ظرف مدت 3 سال و با اتکا به توان داخلی و ایجاد صدها کارگاه در کشور وارد فاز عملیات اجرایی و پس از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

ازسوی دیگر بنابر توافقات اولیه با شرکت طرف قرار داد خارجی مقرر شده است که در جریان ساخت پروژه، انتقال دانش فنی نیز صورت گیرد. این درحالی است که 54 درصد فعالیت‌ها که در زمینی به وسعت 1 کیلومتر و در چندطبقه انجام می‌شود به دست توانمند کارشناسان و متخصصین داخلی کشور انجام می پذیرد ولی تمام مسئولیت طراحی و اجرا به عهده طرف خارجی خواهد بود.

بنابراین بنظر می‌رسد با اجرا و بهره‌برداری از پروژه نورد گرم 2 فولاد مبارکه، همانگونه که درسالیان گذشته با افتتاح پالایشگاه بنزینی پاسخی کوبنده به تحریم‌های صنعتی آمریکا دادیم این بار نیز شاهد تکرار چنین رویدادی باشیم.


کد مطلب: 732717

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/732717/فولاد-مبارکه-تحریم-های-آمریکا-علیه-خود-واکنش-نشان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com