کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیدار دوباره با استانبول

10 تير 1399 ساعت 16:29


جادویی ترین شهری که شرق و غرب را به هم متصل می کند و مانند یک کمربند افسانه ای به دور آب های مدیترانه ای پیچیده است و از دیرباز راهی برای ارتباط مردم شرق و غرب به حساب می آمده است و همچنان به ایفای این نقش مهم شهرت دارد.

سفر به استانبول یکی از تجربیاتی است که معمولا مسافران آن را با تور استانبول تجربه می کنند و همیشه این سفر را در خاطرات شان حفظ می کنند. استانبول از قدیم جایگاه حکام و سلاطین عثمانی بوده است و بعد از آن نیز به عنوان پایتخت ترکیه توانسته هم از لحاظ تجاری به حیات ترکیه کمک کند و هم برای ورود گردشگران و مسافران، جاذبه های بی نظیری را در خود حفظ کند. در این فرصت سری به این شهر خواهیم زد.


به استانبول خوش آمدید
همان طور که گفته شد، ترکیه نقطه تلاقی شرق و غرب است و به همین خاطر موقعیت استراتژیک این شهر از کل کشور حساس تر و مهم تر است. این حساسیت و اهمیت تا جایی بوده است که جنگ های مهم تاریخ مانند جنگ های صلیبی و کشاکش قدرت سلاطین در کشورهای شرقی تقریبا همگی در این کشور رخ داده اند.

فروپاشی امپراطوری روم از ترکیه زمان عثمانی آغاز شد و ارتش منظمی که از استانبول به هر کجا حرکت می کرد تنها آورده اش پیروزی بود و بس. در حال حاضر، از آن دوران پر شکوه برای ترکیه، یادگاری هایی به جا مانده که امروزه جز جاذبه های گردشگری استانبول به حساب می آیند و اگر رزرو هتل استانبول را برای اقامت انتخاب کنید می توانید در نزدیکی تمام جاذبه های گردشگری استانبول باشید و به راحتی به دیدار زیباترین معماری های ترکیبی شرق و غرب بروید. گفتنی است که در آخرین اخبار منتشر شده از طرف هواپیمایی های استانبول به زودی می توان با خرید بلیط هواپیما استانبول به این شهر زیبا سفر کرد. از زیبایی های استانبول می توان تا ثریا حرف زد و از گوشه و کنار و پهلوهای رنگارنگ این شهر صحبت کرد. بروز بودن این شهر برای کسانی که مسافر این سفر هستند به عنوان نقطه آرامشی عمل می کند که به راحتی می توان کوله بار سفر را بست و راهی این شهر شد. جالب است که تمام قسمت های این شهر از بزرگ ترین کاخ هایش گرفته تا چرخ های دورگردانی که غذاهای خوشمزه می فروشند، میراثی است خانوادگی که دست به دست چرخیده و به این نقطه رسیده است.
 

کاخی رنگارنگ به نام توپ قاپی
کاخ توپ قاپی در استانبول از سوژه اصلی بسیاری از داستان های فانتری بوده که تا امروز در ادبیات ترکیه سینه به سینه چرخیده و در زمانی که چاپ به قدرت امروزی خود رسیده، در برگه های کتاب ها آرام گرفته و نقل زبان بسیاری از عاشقان ادبیات این کشور شده است. بی شک، بعد از تماشای توپ قاپی و صدها رنگی که در ساخت آن به کار گرفته شده، به این نتیجه می رسید که این میزان داستان سرایی و افسانه پردازی با الهام از این کاخ کاملا درست و به جا بوده است. این کاخ ساخت دست امپراطوری عثمانی بوده است و برای ساخت آن حداقل سه پادشاه به تخت نشسته اند و به دیار باقی شتافتند تا کار ساختش تمام شده است. در واقع، کار ساخت این کاخ از قرن پانزدهم میلادی شروع شده و بالاخره در قرن نوزدهم پایان یافته است. قبل از این که وارد کاخ شوید باید بدانید که تک تک اجزای تشکیل دهند این کاخ، گنجینه هایی هستند که با هیچ چیزی نمی توان آن ها را معاوضه کرد. مهمت پاشا برای ساخت این کاخ، گام های اول را گذاشته و بعد از آن، فرزندانش دست به کار ادامه ساخت آن دادند. سبک کاخ توپ قاپی با دخیل بودن معماران اروپایی، سبکی کاملا اروپایی دارد و چهره آن با ترکیب نمادهای عثمانی، همچنان قالبی اروپایی دارد. کاخ توپ قاپی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است؛ اولین بخش، بخش امپراطوری آن است که به سالن افتخار نیز معروف است. البته ناگفته نماند که این قسمت از کاخ متعلق به بیزانس روم بوده و بعدها به تصرف عثمانی درآمده است. سالن دوم آن به کاخ میانی نیز معروف است. این قسمت از کاخ برای کارهای اجرایی و تصمیم گیری های مهم دیوان تعبیه شده است و طبق اسناد، بسیاری از حمله های تاثیر گذار در تاریخ این کشور در این قسمت از کاخ انجام می شده است.
 

مسجد ایاصوفیه، نگین جهان اسلام
استانبول پر است از آثار تاریخی به یاد ماندنی و مهم اما در میان این آثار، بنایی وجود دارد که بیش از همه جایگاهی منحصر به فرد دارد و ساختمان آن یکی از شگفت انگیز ترین بناهای تاریخی جهان محسوب می شود. هر ساله علاوه بر گردشگران و مسافرانی که به استانبول سفر می کنند، دیدار از مجسد ایاصوفیه را در برنامه های اصلی خود قرار می دهند. در واقع، مسجد ایاصوفیه یکی از فاخر ترین کلیساهای دوره بیزانس روم بوده است که در سال 537 بعد از میلاد مسیح به تصرف ارتش عثمانی در می آید و به دستور سلاطین آن زمان برای تبدیل شدن به بزرگ ترین مسجد ترکیه و جهان اسلام آن دوران مورد بازسازی و گسترش قرار می گیرد. زیبایی این کاخ با نمادهای دینی و تاریخ غنی ترکیه ترکیب شده است و فضایی را از این ترکیب به دست آورده که بنا بر نظر معماران برجسته و همچینی تاریخ شناسان تکرار نشدنی است.

راهروهای ایاصوفیه از شگفتی های این بنا هستند که اگر در آن ها قدم بگذارید، حتی یک جای خالی را در این راهروها خالی از منبت کاری و هنرهای تزئینی نمی بینید.
 
منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7
 


کد مطلب: 732324

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/732324/دیدار-دوباره-استانبول

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com