جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۴
رئیس مرکز مطالعات اسلامی مک گیل:

ریشه طب امروز اروپا ترجمه لاتین کتب اسلامی است

دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 732109
مهدی محقق گفت: اروپایی ها از طب ما استفاده کرده اند. طبی که الان مورد استفاده اروپاییان است از زمین نجوشیده و ریشه‌ای داشته است. ریشه آن هم ترجمه لاتین کتاب های اسلامی بوده است.
ریشه طب امروز اروپا ترجمه لاتین کتب اسلامی است
به گزارش جهان نيوز، مهدی محقق، نسخه شناس و رئیس مرکز مطالعات اسلامی مک گیل در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم طب اسلامی گفت: مقصود از طب اسلامی، پزشکی و طبی است که در تمدن اسلامی به وجود آمده است که هم ریشه ایرانی و هم اسلامی و هم هندی دارد. نمایندگان طب اسلامی علی بن عباس مجوسی اهوازی صاحب کتاب «کامل الصناعه الطبیه» و ابن سینا صاحب کتاب «قانون» هستند. طب جدید یا طب اروپایی هم از همین کتاب‌ها استفاده کرده‌اند.

همین کتاب «کامل الصناعه الطبیه» دو ترجمه دارد که یکی از مترجمان آن قسطنطین آفریقایی است که به زبان لاتین این کتاب را ترجمه کرده است.

رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهار داشت: طب امروز اروپایی‌ها هم از طب ما استفاده کرده است. طبی که الان مورد استفاده اروپاییان است از زمین نجوشیده و ریشه‌ای داشته است. ریشه آن هم ترجمه لاتین کتاب‌های اسلامی بوده است.

وی افزود: علاوه بر کتبی که نام بردم کتبی مانند «هدایه المتعلمین» و «ذخیره خوارزمشاهی» نیز هستند. اما طبی که از اخبار و احادیث آمده که به طب النبی یا طب الصادق یا طب الرضا مشهور است مسئله دیگری است. یعنی آنچه که ائمه اطهار درباره سلامتی روح و نفس گفته‌اند و در کتبی نیز مدون شده است. فلذا اصطلاح طب اسلامی یعنی طبی که در فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احادیث و روایاتی که دارای محتوای طبی هستند واحد اعتبارند یا خیر به خبرنگار مهر گفت: این مسئله دیگری است و علم دیگری می‌خواهد. در علم درایه الحدیث و روایه الحدیث به این موضوعات پرداخته می‌شود. هر چه در تاریخ ذکر شده قابل تشکیک است و منحصر به روایات نیست. در این صورت دیگر به هیچ چیز نمی‌شود اطمینان کرد. برای ارزیابی احادیث موجود متدولوژی وجود دارد و در علم الحدیث و رجال و درایه سند روایات بررسی می‌شود. همین طور نمی‌توان گفت که معتبر نیستند و باید تحقیق دقیق انجام داد.

این چهره ماندگار با اشاره به اقدام فردی که چندی پیش با مدعای طب اسلامی اقدام به سوزاندن یک کتاب پزشکی کرده بود نیز گفت: سوزاندن کتاب امر نادرستی است. خلیفه دوم دستور به سوزاندن کتاب داد و گفت قرآن برای ما کفایت می‌کند. در تاریخ بیهقی می‌گوید هیچ کتابی نیست که به یک بار خواندن نیارزد. می‌توان هر کتابی را با متدولوژی علمی ارزیابی کرد که ممکن است بخشی از آن درست باشد و بخشی نادرست یا ضعیف باشد. برای ارزیابی و ارزشیابی روش علمی وجود دارد. اگر بخواهیم این گونه اعمال را به اخباری‌گری نسبت دهیم هم ما نشنیده‌ایم که اخباری‌ها کتاب بسوزانند یا دعوت به این کار کرده باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر مجلدی که پر باشد از فرضیاتی که هر چند سال تمام آن تغییر می‌کند کتاب نیست. یعنی کسی که هشت سال قبل از آن نمره 20
گرفته باشد نمره‌اش به نرخ امروز صفر است.
Iran, Islamic Republic of
علم طب آن قدر به سرعت در حال پیشرفت است که نظریات چند ماه قبل هم رد میشوند و این ها که حاج آقا فرمودند مربوط به قرن 17 و 18 است نه قرن 21
Iran, Islamic Republic of
پس بر این اساس باید علم الان رو از همین الان رد کنیم چون یک قرن دیگه می فهمیم همش و یا بخشی از اون اشتباه بوده. این چه استدلالی هست میاری آخه؟اصلاً بگو برای صدهزارسال قبله. مگه دماغ و دهن آدم ها فرق کرده؟
Iran, Islamic Republic of
هرچی رو به نام علم که نمیشه به خورد مردم داد؟ .
Iran, Islamic Republic of
گل سر سبد طب شما روغن بنفشه است
Iran, Islamic Republic of
من زدم براي هفت پشتم بس است
Iran, Islamic Republic of
قطعاً به پای «کونولوسکوپی» و «پیوند مدفوع» طب جدید نمیرسه! یه کم فکر کن بعد حرف بزن.
علی
Luxembourg
کولونوسکوپی یک روش کاملا مشخص است. تجهیزات دارد. صفر تا صدش مشخص است...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.دههاروایات درباره روغن بنفشه اومده وامام صادق فرموده برتری روغن بنفشه برسایرداروها مثل برتری ما اهل بیت برسایرمردمان است ....
Iran, Islamic Republic of
متدولوژی طب اسلامی وایرانی باطب رایج تفاوت فاحشی دارند .اساسا طب نوین محصول رنسانس وتغییر درنگاه به عالم وآدم وفلسفه جدید غربی داره وهیچ نسبتی با طب ایرانی وحتی هندی وچینی نداره .نمی دونم چرافلسفه نخونده ها اصرا ر دارند بگند طب مدرن متاثر از طب ایرانه.
ااا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
......