پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

موسوی: هیچ مراوده مالی با اروپا نداریم

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 732052
راهبرد اعتماد به اروپا مانند آمریکا کاملا اشتباه و غلط بوده و باید موضعی قاطع در قبال آنها اتخاذ می‌کردیم ولی چون این کار را نکردیم آنها جسورتر هم شدند.
موسوی: هیچ مراوده مالی با اروپا نداریم
به گزارش جهان نيوز، سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مقام معظم رهبری از مدت‌ها پیش بحث بی‌اعتمادی نسبت به سه کشور اروپایی و همراهی با آمریکا را مطرح کرده بودند و بارها ایشان تاکید کردند که جمهوری اسلامی نسبت به اروپایی‌ها بی‌اعتماد است و نباید به آنها اصلا اعتمادی کرد و اگرچه آنها در ظاهر روی خوش به تهران نشان می‌دهند و سعی می‌کنند خود را متفاوت با آمریکا نشان دهند اما در نهایت مدل حرکتی‌شان در قبال جمهوری اسلامی ایران مانند آمریکا و به تبع آن کشور است.

** خوش‌خیالی برخی مسئولان در قبال آمریکا درباره اروپا هم تکرار شد
وی افزود:‌ متاسفانه مانند خوش خیالی ساده لوحانه‌ای که برخی مسئولان ما در قبال آمریکا داشتند درباره اروپا هم تکرار شد و اروپایی‌ها توانستند با لطایف الحیل از جمهوری اسلامی زمان بخرند و ما را مجاب کردند که در برجام باقی بمانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اروپایی‌ها با لطایف الحیلی اجازه ندادند جمهوری اسلامی ایران واکنش مناسبی را نسبت به بدعهدی آمریکایی‌ها نشان دهند ضمن اینکه اروپایی‌ها نقش کاملا مرموزانه و فریبکارانه‌ای ایفا کردند و اسما در برجام باقی ماندند اما رسما به مانند آمریکا کاری نکردند.

موسوی افزود: اروپایی‌ها در درازمدت روندی را طی کردند که دقیقا تکمیل کننده پازل آمریکایی‌ها بود.

** هیچ گونه مراوده مالی با اروپایی‌ها نداریم
وی گفت: اروپایی‌ها بعد از عملیاتی کردن تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران و بعد از خروجشان از برجام، ادعا کردند کانال مالی جدید به نام اینستکس راه‌اندازی کرده و سعی می‌کنیم تا از آن طریق مراوده مالی داشته باشیم با تهران، اما عملا و بعد از گذشت یک سال اینستکس شاهد هیچ گونه مراوده مالی جدید نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: وقتی ما بر اساس مفاد برجام به زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌رسیم و باید بتوانیم علی‌القاعده از این موضوع استفاده کنیم؛ ملاحظه می‌کنیم اروپایی‌ها بر اساس یک اسناد ادعایی که توسط جاسوسی مراکز هسته‌ای ایران به دست آمده در شورای حکام و بعد از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در طول این چند سال تعهد ایران را به مفاد برجام تائید کرده است، قطعنامه به تصویب رساندند و عملا ایران را متهم به پنهان کاری هسته ای کردند.

**آمریکا و اروپا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تعلیق و فریز کردند
موسوی گفت:‌بر اساس اسناد متقن آژانس ایران کاملا به تعهدات خود در برجام متعهد بوده و به نظر می‌رسد این موضوع یک حرکت کاملا جدی است که اروپایی‌ها در هماهنگی با آمریکایی‌ها و با همراهی رژیم صهیونیستی اقدام به این کار کردند و تلاش شده تا روند فعالیت صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

وی افزود: ما در برجام عملا به وضعیت صفر رسیده‌ایم چرا که این بار با دست خالی مواجه شده‌ایم و عملا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در همراهی با یکدیگر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تعلیق و فریز کردند و عملا ما با دست خالی در حال بازگشت به مراحل گذشته خود هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:‌ راهبرد اعتماد به اروپا مانند اعتماد به آمریکا کاملا اشتباه و غلط بوده و به نظر می‌رسد ایران باید موضع قاطع وعملیاتی مشخص در قبال اروپایی‌ها اتخاذ کند در غیر این صورت ما شاهد خواهیم بود که وقتی آمریکایی‌ها زیر تمام تعهداتشان زدند و هیچ اتفاقی رخ نداد و حتی جسورتر هم شد اروپایی‌ها هم در این مسیر و راه گام برخواهند داشت.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *