جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

حریرچی: هزینه تست‌ کرونا گران است

يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 732012
معاون کل وزارت بهداشت درباره تست کرونا در آزمایشگاه‌ها گفت: تست کرونا گران است. یک تست کرونا در بخش دولتی بدون هزینه‌های نیروی انسانی و جانبی حدود ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و گاهی تا ۷۰۰ هزار تومان در بخش خصوصی اخذ می‌شود.
حریرچی: هزینه تست‌ کرونا گران است
به گزارش جهان نيوز، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره تست کرونا در آزمایشگاه‌ها گفت: باید توجه داشت که تست کرونا گران است و یک تست کرونا در بخش دولتی بدون هزینه‌های نیروی انسانی و جانبی حدود ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و گاهی تا ۷۰۰ هزار تومان در بخش خصوصی اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت علاوه بر اینکه تست گران است و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی دارد، برای افرادی که تست می‌دهند خطراتی هم دارد، ما برای افرادی که علامت دار هستند و برای افرادی که در غربالگری دعوت می‌کنیم برای تست مراجعه کنند و در افراد بستری مشکلی برای انجام تست نداریم.

حریرچی گفت: گاهی ما در برخی شهرستان‌ها با درخواست‌های غیرعادی مواجه هستیم به عنوان مثال گاهی یک شایعه منتشر می‌شود یا از اداره‌ای با ما تماس می‌گیرند که یک بیماری ویروسی مراجعه کرده است و از همه کارکنان است بگیرید، هرچند که انجام دادن تست برای آن‌ها خوب است، اما انجام این کار از نظر علمی و اقتصادی درست نیست.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تست کرونا فقط در لحظه معتبر است و تست مولکولی منفی کرونا تضمینی برای عدم ابتلای افراد نیست و برخی فکر می‌کنند اگر تست کرونا بدهند و تست منفی شد می‌توانند مهمانی و سفر بروند یا فعالیت اجتماعی داشته باشند در حالی که اینطور نیست و فردی که تست داده می‌تواند چند دقیقه بعد آلوده شود.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: استفاده از تست روش علمی دارد و اگر شما با فرد مبتلای شدید به کووید ۱۹ مواجه ۵ روز ویروس در بدن بماند و بعد تست بدهید تا نتیجه آن مثبت شود و بعد از اینکه فرد بیمار شد اگر روز‌های نخست تست انجام شود، احتمالا تست مثبت است و پس از ۱۰ یا ۱۲ روز ممکن است فرد علامت داشته یا در آی سی یو بستری باشد و تست او منفی شود و این گونه نیست که از افراد تست بگیریم تا فرد بفهمد آلوده است و این روش تست گرفتن علمی نیست، از طرفی باید توجه داشت نمی‌توانیم برای شهری که روزانه ۱۰ تست لازم است انجام شود، یک تیم کامل با دستگاه و تست مستقر کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی برای شرایط متعارف تعریف شده که ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیاز به اکسیژن دارند و اگر ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران تنفسی نیاز به اکسیژن داشته باشند، دستگاه پاسخگو نیست و باید دستگاه و تانکر دیگری استفاده کرد، دستگاه‌های تست کرونا هم ظرفیت خاصی دارند، در عین حال ما در اکثر استان‌های کشور کمبودی از نظر تست نداریم و گاهی جمعی چند صد نفره تصمیم می‌گیرند، تست بدهند و در این شرایط نیاز به تست افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی باید شرایط را مدیریت کرد.
 
ی گفت: در همه شهرستان‌ها نمی‌توانیم تست را راه اندازی کنیم محدودیت اصلی به علت کمبود نیروی انسانی لازم و نبود دستگاه‌های مورد نیاز کافی است. نمی‌شود برای یک شهر که روزانه به ۱۵ تست نیاز دارد تجهیزات برد. گاهی تعداد این دستگاه‌ها مثلا دستگاه‌های اکسیژن ساز برای شرایط متعارف است و اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیاز داشته باشند کافی است، اما اگر ۵۰ درصد نیاز باشد باید دستگاه‌های دیگر گذاشت.

حریرچی تاکید کرد: در مجموع در اکثر استان‌ها کمبود خاصی برای تست نداریم برخی موارد موضعی برای این است که افرادی ناگهان تصمیم می‌گیرند تست کنند.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا کاری کردید تا به این سرانجام افتادید.
باید دربرابر هزینه ای که بر بیت المال وارد میکنید مورد مجازات قرار گیرید.
سیاست بازگشایی ورفع محدودیتهای شما باعث افزایش تست کرونا شد والا اسفندماه به نحو احسن مردم رعایت می کردن