کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بولتون: ترامپ شایسته ریاست جمهوری نیست

باشگاه خبرنگاران , 7 تير 1399 ساعت 9:47

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای دونالد ترامپ را فردی ناشایست برای سکانداری کاخ سفید دانست.


به گزارش جهان نیوز، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که به تازگی کتاب خاطرات دوران خدمت خود در کاخ سفید را با وجود مخالفت دولت ترامپ منتشر کرد، گفت: ترامپ فردی خودخواه و ناشایست برای ریاست جمهوری است که آسیبی که انتخاب دوباره وی به آمریکا می‌زند، موضوعی دور از تصور است.

بر این اساس، بولتون درباره سوال مجری شبکه درباره ارزیابی خود از اخلاق و هوش رئیس جمهور آمریکا گفت: باور دارم که وی شایستگی رئیس جمهور شدن را ندارد. من ۱۷ ماه با او همکاری کردم که شبیه هیچکدام از تجربه‌های من در دوران روسای جمهور پیشین آمریکا نیست. باور ندارم رویکرد وی در تصمیم گیری‌های مرتبط با امنیت ملی از یک فلسفه یا راهبردی بزرگتر ریشه گرفته یا وی حتی علاقه‌ای هم به سیاست داشته باشد. چیز‌های زیادی هستند که وی نمی‌داند. البته که هیچ رئیس جمهوری با همه اطلاعات جامع و کامل وجود ندارد، ولی دونالد ترامپ، علاقه‌ای هم به یادگیری از خود نشان نمی‌دهد.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا ادامه داد: باور دارم تمایلی درونی که ترامپ به شخص پوتین داشت بیش از ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس بود. پوتین نیز این مساله را درک می‌کند و این هم جنبه خطرناک دیگری است که یک رئیس جمهور تا این اندازه بی تجربه باشد که نتواند ماهیت واقعی یک مامور سابق کا. گ. ب را ببیند.

بولتون درباره سوال مجری درباره ذات خودکامه ترامپ و اینکه آیا بعد از رقابتی نزدیک، اگر ترامپ بازنده رقابت باشد، می‌توان انتظار داشت وی به سادگی قدرت را تحویل بدهد یا خیر گفت: به نظرم در این خصوص باید اندکی محتاط باشیم. من در سال ۲۰۰۰، ۳۲ روز را در فلوریدا صرف دفاع از پیروزی جرج بوش در برابر ال گور کردم. بوش پیروز شد، ولی اقدام گور در اعتراض به نتیجه انتخابات نیز اقدامی مشروع بود. بدون در نظر داشتن این مسائل، امیدوارم کارمان به آنجا نکشد. همچنین امیدوارم اگر قرار باشد در چنین مسیری حرکت کنیم، جمهوری خواهان در موردی که در زمان نیکسون داشتند، بایستند و اعلام کنند وی باید برود.

بولتون تاکید کرد: به نظر من نمی‌توان گفت ترامپ به هیچ روی تحت تاثیر و تابع کرملین است، ولی آن‌ها (روسها) به خوبی می‌دانند چگونه می‌توانند او را به بازی بگیرند. به نظرم، کیم جونگ اون و شی جین پینگ هم می‌دانند چطور او را به بازی بگیرند. به نظرم این مساله خطرناکی است و این مساله نه اینکه ناشی از سرسپردگی وی باشد بلکه ناشی از آن است که ترامپ نمی‌فهمد دارند با او چه می‌کنند. البته این را هم باید خاطر نشان کنم که هیچ سندی که نشان بدهد وی مامور جایی جز خودش باشد، وجود ندارد.

بولتون درباره سوال مجری درباره توئیت‌های عجیب و غریب ترامپ و اینکه چطور مشاورانش تاکنون نتوانسته اند وی را کنترل یا بین او و گوشی موبایلش فاصله ایجاد کنند، گفت: به نظر من نیازی به کنترل کردن نیست و باید گوشی موبایلش را از دستش بگیرند. او می‌داند پست‌های توئیتری که وی منتشر می‌کند، منتقدانش را دیوانه می‌کند و وی هم عاشق همین کار است. از این رو اهمیت دارد موضوعی را که روی می‌دهد، بدون تحریف و با نگاه به واقعیت توصیف کنیم. این (توئیت بازی) چیزی است که وی بر اساس نفع شخصی آن را دستکاری کرده است و در عین حال به سیاست آمریکا آسیب وارد می‌کند.

مجری با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا بولتون را فردی خائن و توله سگی مریض خوانده بود‏، نظر وی را پرسید. بولتون گفت: ترامپ می‌خواست با این کار، کتاب مرا سرکوب کند. حتی همین الان که ما داریم صحبت می‌کنیم، خانواده وی به دنبال سرکوب این کتاب هستند که در آن به مسائل مالی خانواده ترامپ پرداخته شده است. رویه کار او همینطور است، بدزبانی و کار‌های بچه گانه او مایه افت شأن ریاست جمهوری آمریکاست.

مجری گفت: وی شما را خیانتکار توصیف کرده است. آیا خود او به سوگند ریاست جمهوری که یاد کرده، خیانت نکرده است؟ بولتون گفت: به نظر من او اصلا درکی از سوگندی که برای ریاست جمهوری یاد کرده است، ندارد. از این رو دشوار است بگوییم وی به این سوگند خیانت کرده باشد.

بولتون پیشتر در کتاب خود تحت عنوان « اتاقی که در آن اتفاق افتاد» گفته دونالد ترامپ از مخالفان ترزا می (نخست وزیر سابق انگلیس) بوده است، اما تا جایی که توانسته در دوران جانسون به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) کمک کرده است، زیرا از نظر او این خروج به نفع آمریکاست.

بولتون در این کتاب در ادامه درباره روابط آمریکا-انگلیس و توسعه فناوری شبکه ۵ G گفته است که گفت‌وگوی بسیار سختی میان این دو طرف برای اجازه جانسون به شرکت هوآوی برای توسعه فناوری خود برقرار شده است.
پیش از این دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «کتاب بولتون، که با نقد‌های وحشتناکی روبروست، تلفیقی از دروغ‌ها و داستان سرایی ساختگی است. همه این‌ها با قصد تخریب وجهه من انجام شد. بسیاری از اظهارات مضحکی که او به من نسبت می‌دهد هرگز بیان نشده است. او تلاش می‌کند اخراج خود را همانند یک توله سگ بیمار تلافی کند!»


کد مطلب: 731882

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/731882/بولتون-ترامپ-شایسته-ریاست-جمهوری-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com