پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۷

پشت پرده ظهور مرغ ۲۰ هزار تومانی در بازار

جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 731828
عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است ظهور مرغ ۲۰ هزار تومانی در بازار نتیجه عمل نکردن به هشدارهایی است که در ماه های گذشته از سوی فعالان این صنعت مطرح شده بود.
پشت پرده ظهور مرغ ۲۰ هزار تومانی در بازار
به گزارش جهان نيوز، شرایط امروز بازار را ما از چند ماه قبل پیش بینی کرده بودیم و اگر امروز قیمت مرغ به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده دلیل آن را باید در مشکلاتی که این صنعت در ماه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده بررسی کرد.

وی با بیان اینکه هزینه مرغداران در ماه‌های گذشته به شکل جدی افزایش یافت بیان کرد: بر اساس قیمت‌های رسمی هر کیلو ذرت برای استفاده در مرغداری‌ها باید ۱۵۰۰ تومان قیمت داشته باشد اما عددی که به تولیدکننده می‌رسد حتی تا ۳۰۰۰ تومان نیز افزایش یافته است. کنجاله سویا نیز بنا بوده کیلویی ۲۷۰۰ تومان تمام شود اما در بازار تا کیلویی ۷۰۰۰ تومان قیمت خورده است. تمام اینها در حالیست که اساسا نهاده دام در بازار بسیار محدود بوده و دسترسی به آنها حتی با قیمت بالاتر نیز برای مرغداران بسیار دشوار است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که در اردیبهشت و خرداد حدود ۱۱۷ میلیون جوجه برای استفاده گوشتی وارد مرغداری‌ها شده که این عدد از میزان نیاز کشور بیشتر است اما وقتی نهاده دام به مرغدار نمی‌رسد دو مشکل ایجاد می‌شود؛ از سویی مرغ در زمان خروج از مرغداری به میزان کافی رشد نکرده و گوشتی که تحویل می‌دهد کمتر از ۲.۵ کیلو است و از سوی دیگر نرسیدن نهاده باعث خودخوری مرغ و کاهش نهایی محصول می‌شود. از این رو با وجود آنکه بیش از تقاضای موجود در کشور ظرفیت تولید وجود دارد اما مشکلات اجرایی باعث شده که محصول نهایی به سختی به دست مردم برسد.

وی با بیان اینکه قیمت ۲۰ هزار تومانی امروز با توجه به افزایش قیمت‌ها چندان دور از واقعیت نیست توضیح داد: ستاد تنظیم بازار در خرداد سال گذشته قیمت هر کیلو مرغ را ۱۳ هزار تومان در نظر گرفت. در این یکسال در کنار افزایش هزینه‌های جاری، گران شدن واکسن، خدمات و افزایش نرخ تورم نیز بسیار اثرگذار بوده است. از این رو افزایش قیمت از ۱۳ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان چندان عجیب نیست.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در حال حاضر مذاکرات ما با وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که هر چند ما بطور کامل با آنها هم نظر نیستیم اما قیمت مرغ گرم مورد تایید آنها نیز بیش از ۱۷ هزار تومان اعلام شده و این یعنی نرخ‌های فعلی تنها عددی است برای آنکه مرغدار بیش از این ضرر نکند. در شرایطی که همه چیز افزایش قیمت شدید داشته چطور می‌توان انتظار داشت که تولید کننده مرغ حتی با قیمتی پایین‌تر از سال قبل محصولات خود را به بازار عرضه کند؟

فارغی خاطرنشان کرد: حتی با وجود قیمت‌های فعلی نیز شرایط صنعت مرغداری کشور مطلوب نیست و ما باز هم اخطار می‌دهیم که اگر مرغداران ورشکست شوند در آینده کشور با کمبود عرضه مرغ مواجه خواهد شد و این مسئله به افزایش بسیار جدی‌تر قیمت این محصول منجر می‌شود.

در روزهای گذشته قیمت مرغ در بازار داخلی با افزایش چشمگیر از حدود کیلویی ۱۲ هزار تومان به مرز کیلویی ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
....
آزاد
Iran, Islamic Republic of
بوی برنامه ریزی اغتشاشات جدید به مشام میرسد ، از طرف همانها که سال 88 و سال 98 به لطف خدا موفق نشدند، همانها که خودشان مسبب وضع موجود هستند.......
ب
Iran, Islamic Republic of
چشم دولت روشن با این اقتدار که بخرج داده روز به روز هم از خودشان تعریف هم میکنند باید گفت دست تمام کسانی که این آش را پختند که حتی خودشان هم نمی توانندبخورند درد نکنه
United States
پشت پرده ی مرغ ۲۰ هزار تومانی مرغ ۴۰ هزار تومانی است!!!!
...
زفره ای
Iran, Islamic Republic of
پشت پرده ی مرغ 20 هزار تومانی دفن جوجه های زنده است
رضا
Iran, Islamic Republic of
پس موضوع جلسه غیر علنی امرو ز مجلس با وزیر تصویب افزایش قیمت بوده یکباره تصمیم بگیرید هر هفته همه چیز ده در صد گرانتر بشه