کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی ساده با کارتن و لامپ

4 تير 1399 ساعت 19:55


جوجه کشی از تخم های نطفه دار فرایندی بسیار جذاب و هیجان انگیز میباشد. در این نوشته قصد داریم آموزش ساده ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل را به شما یاد دهیم. وسایل مورد استفاده در ساخت این دستگاه تقریبا در همه منازل یافت میشود.

سایر وسایل را می توانید با هزینه اندک از فروشگاه های مربوطه تهیه کنید.

وسایل مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی در منزل

مرحله اول:
در ابتدا باید لامپ را در داخل کارتن نصب کنید. در زمان نصب لامپ حواستان به فاصله بین لامپ و دیواره های کارتن باشد. بهتر است که لامپ حداقل 5 سانتی متر از دیواره های کارتن فاصله داشته باشد. برای نصب لامپ می توانید حفره ای به اندازه سرپیچ لامپ در دیواره کارتن ایجاد کنید. سپس با چسب، سرپیچ لامپ را در محل مد نظر ثابت کنید. هدف از نصب لامپ تأمین حرارت جوجه کشی می باشد.

مرحله دوم:
در این مرحله سیم پیچی لامپ را انجام دهید. کار بسیار ساده ای است. برای انجام این کار کافی است که دو سر سیم را به سرپیچ و دو سر دیگر آن را به دو شاخه وصل کنید.

مرحله سوم:
حال نوبت آن رسیده که بر روی دیواره های کارتن چند سوراخ ایجاد کنید تا هوای داخل کارتن تهویه شود. توجه داشته باشید که تخم های نطفه دار نفس میکشند و به اکسیژن نیاز دارند. همچنین دی اکسید کربن آزاد شده توسط آنها نیز باید دفع شود. برای ایجاد دریچه تهویه کافی است در دو طرف کارتن که روبری هم قرار گرفته اند، 4 الی 5 سوراخ به قطر یک سانتی متر ایجاد کنید.

مرحله چهارم:
در این مرحله رطوبت سنج و دماسنج را در داخل کارتن نصب کنید. برای اینکه بتوانید عدد دماسنج و رطوبت سنج را بدون باز کردن درب کارتن بخوانید، لازم است که مقداری از کارتن را برش دهید و به جای آن طلق شفاف قرار دهید. بدین ترتیب بدون نیاز به باز کردن درب کارتن، می توانید اعداد رطوبت سنج و یا دماسنج را بخوانید.

مرحله پنجم:
در این مرحله کف کارتن را با پوشال چوب و یا کاه بپوشانید. ظرف آب را با آب گرم پر نموده و در نزدیکی لامپ قرار دهید.

مرحله آخر:
دستگاه جوجه کشی دست ساز شما آماده است. هم اکنون می توانید با قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل کارتن، سیم لامپ را به برق وصل کنید و از تخم های نطفه دار جوجه کشی کنید.

نحوه جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار
در ابتدا لازم است که از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید که کمتر از یک هفته سن داشته باشند. دوره جوجه کشی مرغ به طور متوسط 21 روز می باشد. در 18 روز نخست لازم است که تخم ها در حرارت 37.7 درجه و رطوبت 60 درصد نگه داری شوند.

همچنین هر 3 ساعت یکبار باید تخم ها چرخیده شوند تا جنین به غشای داخلی تخم نچسبد. در 3 روز آخر نیز دمای 37.2 درجه با رطوبت 70 درصد برای خروج جوجه ها از تخم الزامی است. در این 3 روز که به دوران هچر معروف می باشد، گردش تخم ها متوقف میشود.

با قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل کارتن و روشن شدن لامپ به تدریج حرارت داخل کارتن بالا خواهد رفت. برای اینکه نتایج بهتری به دست آورید دمای اتاق جوجه کشی بین 25 الی 28 درجه باشد. همچنین برای کنترل بهتر دما می توانید از دیمر الکتریکی استفاده کنید. چرا که با افزایش و یا کاهش شدت نور لامپ، حرارت آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد. برای افزایش رطویت نیز میتوانید از دو ظرف آب استفاده کنید و یا داخل ظرف ها اسفنج قرار دهید.

در نهایت اگر به جوجه کشی علاقه دارید و می خواهید به صورت حرفه ای این کار را انجام دهید توصیه میکنم حتما یک ماشین جوجه کشی تهیه کنید. در صورتیکه دما و رطوبت جوجه کشی به خوبی کنترل شوند می توان با دستگاه جوجه کشی کارتنی نتایج خوبی به دست آورد. اما متأسفانه به دلیل اتوماتیک نبودن در بیشتر مواقع کنترل دما و رطوبت دستگاه های دست ساز مشکل است. از این رو بهترین راهکار، تهیه یک انکوباتور حرفه ای است. برندهای مختلفی از این دستگاه ها در بازار موجود می باشند که معروف ترین آنها برند اسکندری است. با خرید دستگاه جوجه کشی اسکندری می توانید نتایج بسیار بهتری در جوجه کشی کسب کنید و حتی بعنوان یک کسب و کار خانگی نیز به پرورش و جوجه کشی از پرنده های مختلف بپردازید.


کد مطلب: 731690

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/731690/آموزش-ساخت-دستگاه-جوجه-کشی-ساده-کارتن-لامپ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com