کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقاتهرانی: باید از مظلومیت فرهنگ کم کنیم

مهر , 3 تير 1399 ساعت 8:45

کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند قدم در مسیر بهبود وضعیت فرهنگی کشور بگذارد و نابسمانی‌های این حوزه را از بین ببرد.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی با انتقاد از روشن نشدن تکلیف کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: متاسفانه علی‌رغم تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به دو حوزه فرهنگ و اقتصاد در کنار یکدیگر و به عنوان اولویت‌های اصلی مجلس یازدهم، برخی از نمایندگان به اندازه کافی به حوزه فرهنگ عنایت ندارند و چه بسا بعضاً عضویت در کمیسیون فرهنگی را موجب کسر شأن نمایندگی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است یکی از اصلی‌ترین علل گرایش پر تعداد نمایندگان به برخی کمیسیون‌ها منافعی باشد که گاهاً از این طریق نصیب آنان می‌شود، افزود: این مشکل مختص این دوره نیست و در ادوار گذشته مجلس هم وجود داشته است که البته راه‌های کنترل این وضعیت هم تا حدودی روشن است که مهم‌ترینش شفافیت آرا و عملکرد نمایندگان، خصوصاً در صحن علنی و کمیسیون است تا مشخص شود که کارآمدی هر نماینده دقیقاً تا چه حد است.

آرا و عملکرد نمایندگان باید شفاف شود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر آرا و عملکرد نمایندگان شفاف شود، قطعاً نمایندگان برای حضور در کمیسیونی که ارتباطی به تحصیلات و تخصصشان ندارد، صف نمی‌کشند و علاوه بر این، بین کمیسیون‌ها توازن برقرار می‌شود و شاهد تکرار اتفاقاتی نظیر به حد نصاب نرسیدن کمیسیون‌ها نخواهیم بود.

آقاتهرانی در ادامه درباره وضعیت فرهنگی کشور، گفت: با توجه به تعدد و پیچیدگی مسائل مربوط به حیطه فرهنگ، جمع‌بندی ما این است که ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور این است که جای خالی تشکیلاتی که بتواند به منزله نخ تسبیح، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مراکز مردمی و دولتی حوزه فرهنگ را در مسیر صحیح قرار دهد، احساس می‌شود.

در حوزه فرهنگ نیاز به نهادسازی نداریم
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ دیگر به نهادسازی احتیاجی نداریم، اظهار داشت: اگر ظرفیت‌های بالقوه همین نهادها و ارگان‌ها مانند قطعات یک پازل در سر جای خود قرار بگیرد، شاهد بسیاری از نابسامانی‌های فرهنگی نخواهیم بود و به نظر بنده کمیسیون فرهنگی می‌تواند این خلأ را برطرف کند و مانند همان نخ تسبیحی که ذکر شد، قدم در مسیر بهبود وضعیت فرهنگی کشور بگذارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون فرهنگی می‌تواند با توجه به شأن نظارتی مجلس به عملکرد دستگاه‌های مسئول نظارت کند و چنانچه دستگاهی از انجام وظایف قانونی خود تخطی کرد، آن دستگاه را مواخذه کند و از سوی دیگر می‌تواند با توجه به شأن تقنینی، مقدمات اصلاح ایرادات برخی قوانین فرهنگی را فراهم سازد.

باید قدری از مظلومیت فرهنگ کم کنیم
آقاتهرانی با بیان اینکه بنده برای ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس نامزد شده‌ام، اظهار داشت: بنا به مشورتی که با دوستان و همکاران داشتم و با توجه به شناختی که در دوره‌های پیشین از کارکرد کمیسیون فرهنگی و نقش این کمیسیون در حل معضلات فرهنگی پیدا کردم، در انتخابات ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شرکت می‌کنم و هدفم این است که به فرآیند تلاش برای بهبود وضعیت فرهنگی کمک کنم و با هم‌فکری و هم‌یاری جوان‌ترها، قدری از مظلومیت فرهنگ کم کنیم.

وی تاکید کرد: بدون شک یکی از عوامل کارآمدی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گرو استقبال از طرح‌ها و ایده‌های جوانان است که با عنایت الهی برای افزایش ارتباط با فعالان فرهنگی جوان و استفاده از ظرفیت و خلاقیت آنان برنامه‌های جدی داریم.


کد مطلب: 731492

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/731492/آقاتهرانی-باید-مظلومیت-فرهنگ-کم-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com