جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قیمت‌های عجیب در بازار خودرو/ سیاست‌های کنترلی بی‌نتیجه ماند

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 731461
درحالی‌که قرار بود بازار خودرو با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری و فروش به روش قرعه‌کشی از التهاب دو ماهه ابتدای سال خارج شود، اما حالا مجددا این بازار بین اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت درمورد بازنگری قیمت‌گذاری خودرو دچار سردرگمی شده و از طرفی جهش نرخ ارز هم باعث شده طی چند روز گذشته قیمت خودروهای داخلی تا ۲۰میلیون تومان گران شود.
قیمت‌های عجیب در بازار خودرو
به گزارش جهان نيوز، بعد از حدود دوماه بلاتکلیفی بازار خودرو، ماه گذشته شیوه جدید قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت اعلام شد که بر اساس آن قرار بود قیمت محصولات ایران‌ خودرو 10 درصد و سایپا 23 درصد مشمول افزایش قیمت شوند و همچنین در بازار آزاد، خودرو  10درصد بالاتر از نرخ کارخانه فروخته شود اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ مصوب کارخانه است.

این در حالی است که عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده به تازگی اعلام کرده که شیوه قیمت‌گذاری خودرو باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این صحبت‌ها در کنار افزایش نرخ ارز باعث شد بازاری که بنا بود با دستور و اعمال سیاست‌های کنترلی به آرامش برسد مجددا ملتهب شود به طوری‌که بررسی قیمت‌ها در بازار آزاد حاکی از آن است که طی چند روز گذشته قیمت برخی خودروها تا بیش از 20میلیون تومان نیز افزایش یابد؛ البته یکی از فعالان بازار خودرو اظهار کرده که بازار مجددا قفل شده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود چرا که مردم تصور می‌کنند با بازنگری قیمت‌ها، تغییرات چشمگیری در بازار رخ خواهد داد.

در این میان دیروز رضا شیوا رییس شورای رقابت ضمن تکذیب بازنگری قیمت‌ خودرو، گفته که بعد از گذشت سه ماه از اجرای دستورالعمل در صورت تغییر نرخ تورم بخشی و درخواست خودروسازان در زیان‌ده بودن تولید به صورت کارشناسی بازبینی‌ها را در دستورالعمل قیمت‌گذاری انجام خواهیم داد.

 به این ترتیب اگرچه بازار خودرو قرار بود بعد از مدت‌ها با اقداماتی همچون فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش به آرامش برسد اما کشمکش مجدد شورای رقابت و سازمان حمایت در کنار افزایش نرخ ارز، باعث شده تا قیمت‌ خودرو در بازار افزایش و معاملات متوقف شود.

در همین رابطه سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: معاملات دوباره به صفر رسیده و به دلیل نوسان بالای قیمت تقاضایی هم برای خرید وجود ندارد، از طرفی فروشندگان هم قیمت‌های دلخواهی اعلام می‌کنند که اغلب به شدت بالاتر از نرخ واقعی خودرو است.

او علت افزایش قیمت خودرو را جو روانی بازار و جهش نرخ ارز اعلام کرد و گفت: اگر می‌خواهیم قیمت‌ خودرو در بازار به ثبات برسد باید خودروسازان عرضه را بیشتر کنند در غیر این صورت بازار همچنان ملتهب خواهد ماند.

قیمت انواع خودرو در بازار آزاد
امروز قیمت پراید131 در بازار آزاد تهران به 73میلیون تومان و قیمت پراید صفر مدل 111 به 80میلیون تومان رسید؛ قیمت پژو 206 تیپ 2 در بازار آزاد 137میلیون و 206صندوقدار وی8، 165میلیون تومان است.

همچنین قیمت پژو 405 و سمند ال‌ایکس 126میلیون، پژو پارس 150میلیون، تیبا2 و ساینا 92میلیون، کوییک 100میلیون، رنو ساندرو استپ‌وی 315میلیون، پژو2008 سفید 540میلیون و کیا سراتو آپشنال سفید 420میلیون تومان اعلام شده است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد با حذف دستوری قیمت‌ها از سایت‌های فروش اینترنتی و پایگاه‎های خبری، خریداران خودرو امکان دسترسی به قیمت‌های واقعی را ندارند و در شرایطی که دلالان در حال جولان در بازار خودرو هستند متقاضیان خرید خودرو با عدم شفافیت در این بازار روبه رو هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *