پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۲

برجام مرده اما دولت جرأت دفن آن را ندارد

دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 731365
یک سایت حامی برجام هنگام انعقاد و تصویب آن می‌گوید: برجام، تبدیل به لاشه‌ای شده که دولت روحانی جرأت دفن آن را ندارد.
برجام مرده اما دولت جرأت دفن آن را ندارد
به گزارش جهان نيوز، «دیپلماسی ایرانی» وابسته به صادق خرازی با اشاره به خباثت اخیر تروئیکای اروپایی در تنظیم قطعنامه ضدایرانی در آژانس نوشت: با اقدام روز جمعه شورای حکام آژانس در تصویب قطعنامه تروئیکای اروپایی علیه ایران که اولین قطعنامه از سال ۲۰۱۲ میلادی است اکنون این سوال بیشتر خودنمایی می‌کند که آیا دیگر می‌توان از زنده بودن جسم و روح برجام سخن گفت؟

برخی از کارشناسان و ناظران بر این باورند که اساسا حیات برجام با اقدام دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای در ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ به پایان رسید. چرا که در واقع نقطه ثقل و تضمین‌کننده اجرای برجام را باید ایالات متحده تصور کرد. در این راستا دیگر اعضای ۵+۱ با چراغ سبز و حمایت واشنگتن پا در مسیر مذاکرات و حصول توافق هسته‌ای با تهران گذاشتند. لذا اکنون ۷۷۴ روز است که مرگ برجام با خروج آمریکا از آن رقم خورده است.

نتیجه کار در میدان عمل تنها تعلل اروپایی‌ها در انجام تعهدات، اتخاذ مواضع دیپلماتیک حمایتی صرف اتحادیه اروپا بود. به‌گونه‌ای که تعلل و وقت‌کشی اروپایی‌ها از S.P.V تا اینستکس در ادامه به جایی رسید که برای کار نکرده تهران را ملزم به انجام مذاکرات جدید پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای کردند.

سوال مهم اینجاست که آیا ایران در بستر این شرایط تکلیف خود را با توافق هسته‌ای یکسره خواهد کرد؟ آیا  تهران توجیهی برای بودن در برجام دارد؟ اگرچه به باور بسیاری برجام مسیری دیپلماتیک، حقوقی، سیاسی و امنیتی بی‌بازگشتی را در پیش روی ایران قرار داده که عملا ذیل تعهدات خود و به‌خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ توان خروج رسمی از آن را ندارد و به همین واسطه اکنون برجام لاشه‌ای مانده بر دست تهران است که جرأت دفنش را ندارد، اما اقدام شورای حکام به نظر می‌رسد که یک سناریوی دقیقی برای پیگیری این مهم باشد که تهران در مسیری قرار گیرد که در نهایت با دست خود این لاشه را زیر خاک کند.

رئیس‌جمهوری در نشست ۱۷ اردیبهشت‌ماه دولت از نامه هشدارآمیز ایران به سران ۴+۱ در صورت بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران در پاییز امسال خبر داد. روحانی در این زمینه صراحتا عنوان کرد که لغو تحریم تسلیحاتی، جزو لاینفک برجام است. اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان، با هر بیان و با هر مکانیسمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران ۴+۱ در پاراگراف آخر نوشتم. لذا سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود و آنها می‌دانند چنین خطایی چه عواقب وخیمی برای آنها دارد.

پس اروپایی‌ها، ذیل نامه ارسالی روحانی از اردیبهشت ماه سال جاری با علم اینکه در صورت پیگیری هر اقدامی، چه در خصوص تحریم تسلیحاتی و چه در سایر حوزه‌ها ماند پرونده فعالیت‌های هسته‌ای، پاسخ و واکنش تهران چه خواهد بود، به نظر می رسد سناریویی را طراحی کرده‌اند که شاید ایران در مسیر خروج از برجام و تقبل تمام تبعاتش قرار گیرد، بدون آنکه اروپا مقصر این وضعیت قلمداد شود.

اتفاقا در این راستا تروئیکای اروپایی در نشست فصلی مجازی ۴ روزه اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم از ارائه قطعنامه توبیخی خود رونمایی کردندکه در نهایت دیروز جمعه با نسبت ۲۵ رای موافق با ۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع به تصویب رسید و هم از تلاش‌ برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای باز خبر دادند که طی آن تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

در این راستا به نظر می‌رسد که واکنش ادعایی حسن روحانی در نامه ارسال به سران ۴+۱ از آن درجه نگرانی برای اروپایی‌ها برخوردار نبوده که دست به این دو اقدام (تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس و تلاش برای ارائه قطعنامه به منظور تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی) زده‌اند.
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا چقدر دردآور است که هر از چندگاهی تحریم‌ها و قطعنامه‌های ضد این مردم آن هم به خاطر ناکارآمدی و اقدامات غلط قبلی دولت و دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره‌کننده، صادر می‌شود. ...
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

خروج از برجام

برخی ها مثل حسام آشنا می‌گویند:
اگر از برجام خارج شویم، دلار ارزان می شود؟

اولاً از اینها باید پرسید که با تصویب و اجرای برجام، مگر دلار ارزان شد که حالا با خروج از برجام، توقع ارزان شدن دارید؟

ثانیاً با ادامهٔ ماندن در برجام، دلار درحال رکورد زدن های پیاپی است.

ثالثا تا وقتی که برجام هسته ای وجود دارد در ذهن مردم، موضوع هسته از حل شده است و غربگرایان، بهانه مذاکرات مجدد و برجام جدید با آمریکا را، مسائل غیر هسته ای جلوه می دهند.
ولی اگر برجام هسته ای نباشد دوباره دلیل تحریمها و فشار ها، مسائل هسته ای می شود و چون تجربه برجام هسته ای، پیش روی همه قرار دارد، هیچ
فرد عاقلی، پیشنهاد مذاکره مجدد بر سر مسائل هسته ای را نخواهد داد.

پس نتیجه می‌گیریم که

باید از برجام خارج شویم

در ضمن به امثال حسام آشنا باید گفت:
حسن
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
بوی تعفن جنازه برجام خیلی وقته که ازار دهنده است .
Iran, Islamic Republic of
...
هاشم
United States
برجام هم دفن ميشه و پست سرش تحريم سازمان ملل مياد تا بفهمين برجام چه فوايدي داشت ...
کاسبان برجام
Iran, Islamic Republic of
دیگه تحریمی نواده است که نیامده باشد ..
Iran, Islamic Republic of
تو مال این حرف هایی که اقدام کنی آبروی اصلاح طلبان بردی با این کارات ملت قدرتمند ایران رو ناتوان نشان دادی بقول زیبا کلام اصلاحات مرده برجام هم که قبل اصلاحات مرد پس دیگه دنبال چی هستی تا کی میخای صورت خودتو با سیلی اروپایی ها سرخ نگه داری
Iran, Islamic Republic of
برجام از همون روز اول بوی تعفن می داد!!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
محمد
Iran, Islamic Republic of
از ابتدا فقط جنازه اش را بر شانه های دولت فخیمه گذاشتند ...
صد رحمت به ترکمان چای
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اصلا مقامات ايران نبايد با حضور امريكا در مذاكرات با اروپايي ها موافقت مي كردند در واقع بايد امريكا را بخاطر جناياتي كه در ايران مرتكب شده بود بطور كلي بايكوت مي كردند.....