جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

افزایش تنش لفظی چین و هند بر سر اختلافات مرزی

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۲
کد مطلب: 731076
سخنگوی وزارت امور خارجه هند درواکنش به بیانیه وزیر امور خارجه چین پس از تماس تلفنی با همتای هندی خود گفت، ادعاهای غیرقابل تحمل و اغراق‌آمیز با توافق درخصوص مدیریت اوضاع مرزی متناقض است.
افزایش تنش لفظی چین و هند بر سر اختلافات مرزی
به گزارش جهان نيوز، «آنوراگ سریواستاوا» سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه، ادعاهای مرزی چین را «غیرقابل تحمل» توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، سریواستاوا گفت، پکن و دهلی نو بر قبول مسئولیت مدیریت اوضاع در مرزهای دو کشور توافق کرده‌اند اما «مطرح کردن ادعاهای غیرقابل تحمل و اغراق‌آمیز با این درک مشترک در تضاد است».

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، چهارشنبه شب پس از تماس با «سابرامانیام جایشانکار» همتای هندی خود گفت دهلی نو نباید تلاش پکن در جهت حراست از مرزهایش را دست‌کم گرفته یا قضاوت اشتباه کند.

وزیر امور خارجه چین پس از این تماس تلفنی در بیانیه‌ای از دولت هند درخواست کرد تحقیقاتی را درباره حوادث بامداد سه شنبه انجام داده و کسانی که در وقوع آن مقصر هستند «بشدت تنبیه کنند».

وانگ یی تأکید کرد هند تنها طرف مقصر در این حادثه بوده و نیروهای هندی از خط کنترل مرزی عبور کرده بودند.

از سوی دیگر جایشانکار با انتشار بیانیه‌ای، ادعای چین درخصوص حاکمیت بر دره «گالوان» را عامل خشونت‌ها و تلفات اخیر دانست.

به دنبال مرگبارترین تقابل نظامی دو کشور در مناطق مورد اختلاف طی چند دهه گذشته که روز سه شنبه رخ داد، حداقل ۲۰ نظامی هندی و همچنین یک افسر ارتش چین کشته شدند. 

منابع هندی روز چهارشنبه از نشست وزیر دفاع این کشور با فرماندهان نیروی زمینی، هوایی و دریایی هند برای بررسی تنشهای مرزی با چین خبر دادند.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در اولین سخنرانی خود بعد از این درگیری‌ها تصریح کرد که دهلی نو در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که «اختلافات به نزاع تبدیل نشود» اما تأکید کرد که هیچ‌گونه مصالحه‌ای در خصوص «حاکمیت کشورش» نخواهد کرد.

چین و هند که بیش از چهار هزار کیلومتر مرز مشترک دارند بر سر مناطقی از جمله «زنگنان» در منطقه هیمالیا اختلافات ارضی دارند و دو طرف مدعی حاکیت بر بخشهایی از این منطقه هستند.
برچسب ها: چین هند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *