کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آشنایی با برخی از مواد شیمیایی صنایع غذایی

27 خرداد 1399 ساعت 10:32


امروزه مواد شیمیایی در تمامی عرصه های زندگی بشری نقش پر رنگی را بر عهده دارند. از تولید تجهیزات پیچیده الکترونیکی گرفته تا تولید محصولات غذایی همگی به نحوی با مواد شیمیایی سر و کار دارند. محصولات غذایی حجم بزرگی از تولیدات هر کشوری را به خود اختصاص می دهند و قاعدتا بازار آن برای هر کشوری در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به گزارش موسسه (Research and Market) بازار خدمات مواد غذایی در سال 2019 حدودا 3.5 تریلیون دلار ارزش داشته است و بر اساس پیش بینی ها تا سال 2024 به صورت میانگین رشد 3.6 درصدی را تجربه خواهد نمود.  

این حجم بازار و رشد روز افزون آن باعث شده است تا بازار مواد غذایی اهمیت ویژه ای، خصوصا برای تامین کنندگان مواد اولیه پیدا کند. از سویی با رشد جوامع ، صنعتی تر شدن آن و بالا رفتن سرعت زندگی هر روز نیاز به استفاده از غذاهای آماده بیشتر احساس می شود.  همچنین الگوهای مصرف مواد غذایی نیز تغییر پیدا کرده اند و در طی 40 سال گذشته میانگین کالری مصرفی هر فرد حدودا 400 کالری افزایش داشته است (این رقم در کشورهای توسعه یافته حدودا 600 کالری است).

با این تفاسیر جامعه انسانی در آینده باید به سمت تولید بیشتر مواد غذایی آن هم به صورت آماده برود. در تولید محصولات غذایی آماده مواد شیمیایی نقشی اساسی را برعهده دارند، از بالابردن زمان ماندگاری گرفته تا تغییر در طعم و رنگ همگی با استفاده از ترکیبات شیمیایی انجام می شوند.

آیا استفاده از مواد شیمیایی در تولید محصولات غذایی ضروری است؟
برخی افراد با شنیدن اسم مواد غذایی و ترکیبات شیمیایی در کنار یکدیگر حالتی تدافعی به خود می گیرند، این نگرانی در مواردی ناشی از نا آگاهی و در برخی از موارد نیز کاملا به جا است که باید به آن توجه نمود. به عنوان مثال از آنجایی که بسیاری از اسیدها به صورت طبیعی در انواع میوه ها و گیاهان نیز یافت می شوند، روشن است که استفاده از اسیدهای خوراکی در تولید محصولات غذایی با رعایت دستورالعمل های لازم نه تنها ضرری برای سلامتی انسان ندارد بلکه فایده نیز دارد. به عنوان مثال اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C از جمله ترکیبات مهم و اثرگذار در سلامتی انسان است.

نگهدارنده ها نیز از دیگر ترکیبات ضروری هستند که نمی توان از آنها استفاده نکرد. بسیاری اوقات مشاهده می کنیم که اگر غذایی در شرایطی نامساعد نگهداری شود پش از چند روز کپک خواهد زد، شاید در ظاهر کپک زدن یک تکه نان چندان مهم جلوه نکند اما در مقیاس بزرگتر مشکلات عمده ای به وجود خواهد آمد. نگهدارنده هایی مانند اسید فسفریک این وظیفه را دارند تا از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری کنند.

ترکیبات شیمیایی به دلایل مختلفی مانند افزایش زمان ماندگاری، تنظیم اسیدیته، ایجاد تغییر در رنگ، بو و مزه، بهبود بافت و شکل و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی 4 ترکیب مهم و کاربرد آنها در محصولات غذایی می پردازیم.
 

 
 
تری سدیم فسفات
ترکیبات فسفاته در حوزه های مختلف تولید مواد غذایی برای بهبود کیفیت محصول مورد استفاده قرار می گیرند. از این دسته می توان به تری سدیم فسفات و سدیم تری پلی فسفات اشاره نمود.

تری سدیم فسفات که عموما به عنوان تنظیم کننده اسیدیته مورد استفاده قرار می گیرد یکی از افزودنی های فسفاته رایج در محصولات غذایی است. علاوه بر این تولیدکنندگان برای اهداف زیر نیز اقدام به خرید تری سدیم فسفات و استفاده از آن می کنند:
بهبود ساختار خمیر و رشد آن در محصولاتی مانند کیک و کلوچه
به عنوان امولسیفایر در تولید پنیر
تغییر رنگ در حبوبات
 
سدیم تری پلی فسفات
سدیم تری پلی فسفات (STPP) از دیگر ترکیبات خانواده فسفات هاست که در صنایع غذایی محبوبیت خاصی دارد. عمده کاربرد این ماده افزودن به محصولات گوشتی به منظور حفظ رطوبت و تازگی است. همچنین برای افزودن به وزن غذاهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. البته این کاربرد مورد تایید بسیاری از سازمان های بهداشتی نیست و توصیه نموده اند که فروشندگان محصولات دریایی از انجام این کار خودداری نمایند. برخی افراد سودجو با افزودن این ماده به محصولات تاریخ گذشته خود، آنها را تازه تر از چیزی که واقعا هستند نشان می دهند.

برای اطلاع از قیمت خرید سدیم تری پلی فسفات می توانید از لینک داده شده و یا راه های ارتباطی معرفی شده در انتهای مقاله استفاده نمایید.
 
اسید فسفریک
اسید فسفریک نیز مانند بسیاری از اسیدهای دیگر همانند اسید سیتریک، استیک، آسکوربیک و غیره در تهیه و تولید محصولات غذایی به کار برده می شود. دلایل عمده ای که تولید کنندگان را وامیدارد تا اقدام به خرید اسید فسفریک کنند، تنظیم pH، بهبود طعم و بالابردن زمان ماندگاری هستند.

به عنوان مثال در نوشیدنی های کوکاکولا از اسید فسفریک به منظور بهبود طعم و محافظت در مقابل رشد قارچ و کپک استفاده می شود.

موسسه مبتکران شیمی یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین فعالان در حوزه مواد شیمیایی که انواع مواد شیمیایی از جمله اسید فسریک را با بهترین کیفیت در اختیار تولیدکنندگان عزیز قرار می دهد. برای خرید اسید فسفریک با شماره های موجود در انتهای متن تماس حاصل فرمایید.
 
پروپیلن گلایکول
ازدیگر ترکیبات شیمیایی که به منظور بهبود کیفیت مواد غذایی به کار برده می شود پروپیلن گلایکول است. پروپیلن گلایکول مایعی روغنی و شفاف است که قابلیت جذب رطوبت دارد و همین خاصیت آن را برای استفاده در بسیاری از محصولات مناسب می سازد.
همچنین توانایی بالایی که در حل نمودن مواد مختلف دارد، تولیدکنندگان را ترغیب به خرید پروپیلن گلایکول می نماید.
 
خرید مواد شیمیایی صنایع غذایی
موسسه مبتکران شیمی به عنوان یکی از با سابقه ترین شرکت های فعال در حوزه خرید و فروش مواد شیمیایی، مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی از جمله استات سدیم، نیتریت سدیم، اسید سیتریک، اسید استیک ، آسپارتام، کلسیم کلرید، لاکتوز، پروپیلن گلایکول، تری سدیم فسفات، سدیم تری پلی فسفات، اسید فسفریک و غیره را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار خریداران قرار می دهد. جهت سفارش محصولات ذکر شده و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف می توانید به وبسایت ما به آدرس mbkchemical.com مراجعه نموده و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02174926
02177657131
02177641136
02177649244


کد مطلب: 730868

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/730868/آشنایی-برخی-مواد-شیمیایی-صنایع-غذایی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com