جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۴۲

چرا قیمت مسکن نجومی شد؟ / ۴۰ درصد خانه‌های احتکار شده با یارانه عمومی ساخته شده / کلید دست دلال‌هاست نه رئیس جمهور و وزیر!

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 730752
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بیش از ٣٠ تا ۴٠ درصد مسکن کشور با یارانه‌های عمومی ساخته شده است، به عبارتی ٣٠ تا ۴٠ درصد خانه‌های احتکار شده حق مردم و از جیب مردم خرج و هزینه شده است.
چرا قیمت مسکن نجومی شد؟
به گزارش جهان نيوز، سالهاست شب عید که می‌شود مستاجران نگران افزایش قیمت مسکن بعد از عید هستند و موجران در به در دنبال جدیدترین قیمت‌های تعیین شده در بازار مسکن هستند. چند سالی است با افزایش رکود اقتصادی و تورم قیمت مسکن دیگر بعد از عید بالا نمی‌رود، بلکه به دلایل و توجیهات مختلفی قیمت زمین و مسکن هر روز افزایش می‌یابد، اما تعیین کننده قیمت چه کسی یا کسانی هستند و چه عواملی بر تعیین قیمت مسکن در ایران تاثیر می‌گذارد و آیا قیمت بالای مسکن در ایران توجیه پذیر است در گفتگو با حسین محمودی اصل؛ اقتصاد دان و استاد دانشگاه مطرح شده است؛ که در ادامه مشاهده می‌کنید.

دلالان نام آشنایان بازار‌های مختلف ایران هستند، هر بازاری که به هم می‌ریزد سلاطین و دلالان از آن سر در می‌آورند، بخش مسکن نیز مستثنی از این موضوع نیست، چرا دلالان این همه بر بازار مسکن کشور تاثیر گذارند؟
قیمت کالا‌ها تابع عوامل مختلفی است، یعنی تصمیمات کلان و ناترازی‌های اقتصادی تعیین کننده بخشی از قیمت کالا‌ها و خدمات به شمار می‌روند، به عبارتی این بخش معمولا تاثیر واقعی بر اقتصاد به جا می‌گذارد، از سوی دیگر، اما معمولا بخشی از افزایش قیمتی که در بازار مسکن دیده می‌شود ناشی از تاثیر گذاری دلالان و سوداگران است که برای افزایش قیمت با تاثیر گذاری روانی بر اذهان عمومی قیمت‌ها را به خواست خود تعیین می‌کنند. مسکن در ایران بر خلاف سایر کشور‌های جهان کالای سرمایه‌ای شده است. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد واحد‌های مسکونی تولید شده به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد و مالکان خانه‌های تولید شده سرمایه گذاران، سوداگران و دلالان هستند، بنابراین در گام اول باید تناسب به هم ریخته اصلاح شود، یعنی ۸۰ به ۲۰ یعنی ۸۰ درصد تولید بلوکه شده و ۲۰ درصد تولید مسکن به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد.

دلالان و سوداگران از چه مکانیزمی برای ایجاد تنش در بازار مسکن استفاده می‌کنند؟
ابزار‌های موجود مثل بنگاه‌های املاک و مستغلات مورد استفاده دلالان، سوداگران و برخی از بساز بفروشان قرار گرفته‌اند، خواه یا ناخواه این افراد به صورت هماهنگ در چندین منطقه از تهران به سرعت فایل‌های فروش را حذف می‌کنند تا با ایجاد جوی هیجانی در شهر تهران بقیه شهر‌ها را هم با فاصله زمانی درگیر این تنش کنند، لذا با این اقدام و چند معامله صوری التهاب در بازار ایجاد می‌کنند تا نشان دهند انتظارات تورمی در بازار وجود دارد. این اتفاق موجب افزایش معاملات هیجانی می‌شود و این مساله باعث به وجود آمدن مدرکی برای اثبات افزایش قیمت شود، بنابراین اتفاقا توصیه به عدم خرید در مقاطع اینچنینی کاملا صحیح است چرا که عدم خرید در آن مقطع منجر به خنثی شدن توطئه سوداگران می‌شود و قرارداد‌ها و معاملات واقعی مورد نیاز در دسترس آن‌ها قرار نمی‌گیرد تا بعد از یکی دو ماه قیمت‌ها روند کاهشی را دنبال کند.

از سوی دیگر مشکل اساسی ما در بخش مسکن احتکار است اتفاقی که جرم محسوب می‌شود. در مقاطعی که کالا یا مواد غذایی کمیاب می‌شود، مواد غذایی احتکار شده در انبار حکم تعزیراتی می‌گیرند و محتکران به دستگاه قضایی سپرده می‌شوند، جای تعجب دارد که چگونه با محتکران مواد غذایی برخورد قضایی می‌شود، اما با این همه محتکر مسکن به عنوان کالای یارانه ای، برخوردی صورت نمی‌گیرد! بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش مسکن، یارانه پنهانی است که از جیب مردم پرداخت می‌شود، به عبارتی ۳۰ تا ۴۰ درصد ملکی که سوداگران احتکار کرده اند متعلق به مردم است، حال این سوال مطرح می‌شود که چرا مسکن در ایران احتکار می‌شود و با قیمت جهانی فروخته می‌شود؟ مگر واحد‌های مسکونی ساخته شده با برق، آب، نیروی کار، حمل و نقل و مصالح ساختمانی غیر یارانه‌ای و آزاد ساخته شده اند که با قیمت جهانی به مردم فروخته می‌شود؟ این روند در همه جای دنیا جرم است و متخلف مجازات می‌شود جز ایران!

بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت مسکن در ایران حباب دارد و برخی نیز افزایش قیمت مسکن را به افزایش نقدینگی مربوط می‌دانند، واقعیت کدام است؟
متأسفانه افزایش قیمت مسکن را به موضوع افزایش نقدینگی ربط می‌دهند تا با این موضوع افزایش قیمت مسکن را توجیه کنند. در حالی که نقدینگی سیال کشور کمتر از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است و بقیه نقدینگی در حساب‌های بلند مدت، حساب‌های دولتی و حساب شرکت‌های دولتی است.

بودجه شرکت‌های دولتی ١۴٨٠ هزار میلیارد تومان است، یعنی همه نقدینگی در کف بازار نیست، بلکه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نقدینگی قدرت گردش دارد، بنابراین نقدینگی سیال کشور می‌تواند ۵۰۰ هزار مسکن خالی تهران را بخرد در حالی که ما در کشور ۳۰ میلیون مسکن داریم، مشروط به اینکه نقدینگی سیال را صرف هیچ کاری نکنیم، یعنی هیچ خریدی نداشته باشیم و کالایی خریداری نکنیم.

اگر نقدینگی کل خاورمیانه را جمع کنیم به تنهایی نمی‌تواند مسکن شهر تهران را خریداری کند، بنابراین یکی از مهمترین عوامل موثر در گرانی مسکن در ایران  جوسازی‌های دلالان برای سود آوری بیشتر در بازار مسکن است. از سوی دیگر اگر نقدینگی و ریال را هم کنار بگذاریم و مسکن در ایران را نه با ریال، بلکه با دلار محاسبه کنیم در کشوری که خود تولید کننده مصالح ساختمانی است، گاز به قیمت ٣٩ سنت به ترکیه صادر می‌شود، اما مصرف کننده ایرانی همین گاز را کمتر از ١ سنت مصرف می‌کند، برق مصرفی در مسکن‌های تولید شده به یک پنجاهم قیمت برق کشور ترکیه تولید می‌شود. کمتر از یک دهم دست مزد کشور‌ها و حمل و نقل کمتر از یک بیستم سایر کشور‌ها در ایران محاسبه می‌شود و قیمت مصالح ساختمانی در ایران بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، چرا مسکنی که با چنین یارانه‌هایی تولید می‌شود به قیمت جهانی فروخته می‌شود.

چرا قیمت مسکن در تهران بالاتر از ترکیه و استانبول است؟ و با قیمت اسپانیا و آلمان رقابت می‌کند؟ آیا نباید منطقی بر این بازار وجود داشته باشد؟ مگر ایران همانند ترکیه متقاضی خرید مسکن از سایر کشور‌ها دارد؟ قیمت مسکن در هیچ جای تا این اندازه بی در و پیکر نیست. متاسفانه دلالان و منفعت بران این بازار به جامعه و مسوولین چنین تلقین کرده اند که نباید کمترین دخالتی در بحث قیمت مسکن داشته باشند. بی شک همه کسانی که چنین موضوعاتی را در جامعه منتشر می‌کنند نفوذی‌های سوداگران و دلالانی هستند که کلید دارند!

منظور شما از کلید چیست و راهکار چیست؟
منظورم این است که دلال بخش مسکن را قفل کرده و کلید دارشده اند، تاکید میکنم که این گروه کلید دارند نه آقای روحانی یا وزرای مسکن، هر چند که دلالان برای تامین منافع خود آپارتمان رشوه می‌دهند همانگونه که برخی سوئیچ خودرو هدیه می‌دادند! پر واضح است که دلالان هم از بی عملی دولت و عدم سیاست گذاری‌های درست، اجرا و نظارت صحیح دولت بر قوانین سوء استفاده می‌کنند. حل مشکل مسکن و گرانی‌ها و چالش‌های این حوزه علاوه بر بحث تولید مسکن نیازمند برچیده شدن این افراد از بخش مسکن کشور است. اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شد و با قدرت و شدت عمل این بخش نظارت می‌شد برخی از مسائل بخش مسکن حل می‌گردید. بیست سال است مالیات بر عایدی ثروت تصویب نشده است، عدم قانونگذاری و سهل انگاری درباره موضوع مهم مسکن نشان می‌دهد دلالان در دولت و مجلس هم نفوذ کرده‌اند. آنچه دلالان و سوداگران در بخش مسکن در ایران انجام می‌دهند حبس‌های بیست ساله دارد، چرا که این افراد یارانه مردم را احتکار کرده اند. ۴۰ درصد ملک‌های ساخته شده که از یارانه‌ها ساخته شده متعلق به مردم است.
 
در کجای دنیا یک روز بعد از زلزله ۵ ریشتری و کرونا قیمت مسکن بالا رفته است؟ قطعا بخش خودرو و مسکن را به لحاظ افزایش قیمت نمی‌توان یکسان تحلیل کرد، مقایسه بین افزایش قیمت مسکن و خودرو اصلا مقایسه درستی نیست چرا که ما با یک دهم نقدینگی موجود می‌توانیم کل ماشین‌های کشور را بخریم، اما با ۵٠ برابر نقدینگی موجود نمی‌توانیم نصف املاک موجود کشور را بخریم، حتی نمی‌توانیم نصف املاک تهران را بخریم؛ بنابراین مقایسه درستی نیست ما با نقدینگی موجود می‌توانیم کلیه سهام شناور شرکت‌های موجود در بورس را ۱۰ بار بخریم، لذا کسانی که قدرت نقدینگی را به این شکل مطرح می‌کنند یا از نقدینگی سر در نمی‌آورند یا متاسفانه جیره بگیر دلالان هستند! اظهار نظر برخی کارشناسان در این حوزه درست نیست.

پیش بینی فرو پاشی اقتصاد کشور و تعیین قیمت دلار آب ریختن به آسیاب سوداگران و دشمنان و هموار کردن مسیر برای فشار بیشتر به مردم است. بی شک مسکن به هیچ وجه نباید با ارز و خودرو مقایسه شود و نباید با پیش بینی‌ها و هیجانی کردن بازار راه را برای سوداگری و افزایش بهره برداری مالی دلالان از این بازار هموار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
جناب کار شناس این مطلب را که همه از حفظ هستند که دولت مسؤلین وقت مقصر اصلی هستند ؟
گره این کار دست چه کسانی وچه گروهی هست مردم چه گلی بسرشان کنند با این وضع؟
م
Iran, Islamic Republic of
چرا گران شد ؟ خوب ، از عباس آخوندی !! سوال کنید
Iran, Islamic Republic of
تفكر ليبرالي اخوندي براي نابودي يك مملكت كافي بود و نابود هم كرد
Iran, Islamic Republic of
..........
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
تحلیل درستی است سازندگان با املاکی ها در هر منطقه هر زمان که بخواهند قیمت تعیین می کنند .....
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا حرف از حباب نزنيد..
United States
هی منتظریم حباب بترکد!! هی ضخیم تر و بزرگتر میشود!! باب اسفنجی هم اینقدر حباب درست نکرده بود که در ایران حباب هست!!!
Iran, Islamic Republic of
تو حباب خفه شدیم. راست میگن حباب زیاده همه جا را حباب گرفته ولی از بس زیاده و تکرار میشه و زیادتر ، از هر واقعیتی واقعی تر شده. حباب هایی که هیچ وقت نمی ترکند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چونکه!!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چون 70 درصد بازار مسکن دست دلال است
شهروند
Iran, Islamic Republic of
لعنت به این دلال که خونه ها رو گرون کرد نفرین بر خانواده هاشون که ما در حسرت خونه دار شدن موندیم
تا موقعیکه قیمت توسط دلال با همدستی املاکی ها قیمتسازی بشود هیچگونه کاهش قیمتی نخواهیم داشت....
مجاهد
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
مسکن حباب / سکه حباب / ارز حباب / خودرو حباب / مواد خوراکی حباب / کالاهای اساسی حباب / ........
اینها چه حرفی هست که میزنید برای شما خیلی زشت هست که این حرفها را میزنی...
اعظم یزدجردی اجاره نشین بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
سلام اقتصاد دان نیستم فرهنگی بازنشسته ام اما بانظر جناب آقای حسین محمودی اصل موافقم متاسفانه دلالان وسفته بازان وبنگاههای معاملاتی بخصوص اتحادیه ها وآژانسهای املاک بیداد می‌کنند طوری که مردم را به چادر تشینی وکانکس خوابی درحاشیه شهرها سوق داده اند باید خدمت ایشان عرض کنم دلالان میوه ودام هم بنوعی دیگر بازار ارتزاق مردم را قبضه کرده اند....
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا شما حرف دل ما مردم مستضعف رو زدید.....
Iran, Islamic Republic of
باسلام نباید مسکن سرمایه حساب شود مثل نان شب همه داشته باشن حالابه قول امروزی ها لاکچری یه بحث دیگهاست.....
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
با این همه بیانات چیکار کنند قشر کارگر و کارمند
م‌..صادقی
Iran, Islamic Republic of
نظر کارشناس محترم کاملا صحیح است.. متاسفانه در هر خیابون و کوچه پس کوچه.. حتی کوچه بن بست ۶ متری هم ی دفتر املاک زدن.. خودشون میخرن.
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار برای مهار دلالان که به اقتصاد کشور ضرر میزنن اینه برای سود فروش مالیات تعیین بشه......
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم با نظر ایشان
مسکن چه ربطی به ارز و طلا دارد .
این جو را دلالان درست کرده اند .
مسکن نیاز مردم در همه جای دنیا
نه وسیله سود اوری ........
علیرضا
United States
تحلیلی کاملا صحیح و اقتصادی اما این جماعت فقط حرف زور ومیشناسن نه مدارا و خواهش چرا که می دونن کالای دستشان هست که آخرش مشتری برحسب نیاز مجبور به خرید میشه حالا هرچقدر میخواد زمان ببره
Iran, Islamic Republic of
دلال مگه کیه که زور دولت بهش نمی رسه چرا با وجود دلال قیمت مسکن نجومی شده چرا بازرس برای از بین بردن دلال در این کشور وجود نداره چرا قوه قضاییه رسیدگی نمی کنه .
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که کارشناسی مسکن دست املاک داران هست مردم بدبخت تروحاشیه نشین میشن متاسفانه ادمای بی سواداملا ک دارهستن خودشون دلال هستن خداخودش به فریادما مستاجران بدبخت برسه مخصوصا ما زنان سرپرست خانواده با ی حقوق بخورونمیرکه موندیم چه خاکی توسرخودمون بریزیم هیچکسی نیست
مستاجر
Iran, Islamic Republic of
یکی از راههای مهم و بسیار کاربردی در بخش مسکن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است و دومین راه مهم تصویب اخذ مالیات بر خانه های خالی است البته مالیات بر عایدی سرمایه خود به تنهایی حداقل 80 درصد مشکل مسکن را حل خواهد کرد و نظارت جدی دولت و دستگاههای ذیربط براجرای کامل و دقیق این قوانین
Iran, Islamic Republic of
آفرین براین کارشناس واقعیت همین هست حالا دولت یه جو غیرت به خرج بده وبساط دلالی رو جمع کنه وبامالیات سنگین برخریدوفروش هرچیزی دربازار اعم ازخودرو طلا وارز وزمین وساختمان هم درآمدی برای خود داشته باشه هم کمک به افراد فاقد مسکن بکنه هم جوروانی را آرام کنه
Iran, Islamic Republic of
متاسفم .
حسین
Iran, Islamic Republic of
...........
ایمان
Iran, Islamic Republic of
تاحالافقط این بنده خدا نظرش درسته ب.
Iran, Islamic Republic of
سلام من کارگرم ولی از خیلی از مسعولین بهتر میدانم گرانی مسکن به خاطر این است که سود بانکی کم شود .
Iran, Islamic Republic of
اره باید سود بانکی رو دولت ببره بالا تا همه خونه هاشون رو بفروشند پول رو بزارن بانک اونوقت عرضه خونه زیاد میشه قیمت هم میاد پایین جناب وزیران یک بار هم شده به حرف این کارگر گوش کنید
Iran, Islamic Republic of
مالیات از اونهایی که خونه رو گران به مستاجر میدهند یا چند خونه دارن فراموش نشه بعد هم دولت یک سایت درست کنه تا مردم قولنامه خونشون رو براشون بفرستند تا دولت بدونه کی چند تا خونه داره اونوقت مالیات رو شروع کنه
ل ع
Iran, Islamic Republic of
.
وام با سود بالا تعیین کننده تورم بالاست
مینا
Iran, Islamic Republic of
سلام. آیا این همه هم گرانی می‌شود نمی دانیم به فکر امرارمعاش باشیم یا به فکر کرایه خانه..
زهرا
Iran, Islamic Republic of
خیر نبینند بنگاه‌های از خدا بی خبر . ۲۰ سال است تا پولی جمع میکنیم تا سرپناهی بخریم مسکن شده جن و ما بسم .... اصناف املاک چه کاره است ....
Iran, Islamic Republic of
چرا قیمت مسکن نجومی شد تو را خدا خودتونو به بی راهه نزنید خودتون گران میکنید خودتون هم کاسه داغتر از آش میشین......
Iran, Islamic Republic of
.........
علی
Iran, Islamic Republic of
دولت بایدی سایت رو درست کنه سن بنای ساختمان ومحل ساختمان قیمت گذاری کنه مارو از این املاکیها خلاص کنه چون بیشترتورم همین املاکیها هستندمفت از مالک میخرن گرون میفروشن دست اینارو کوتاه کنن
جعفر
Iran, Islamic Republic of
صدرصد درست میفرمایید من هم موافقم.ودراین زمینه پیشنهادی وارائه نمودم اگرچاپ شود.