کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میزان مرگ و میر در تهران پایین‌تر از کل کشور

22 خرداد 1399 ساعت 22:51

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: بالغ بر ۹۱ درصد بیماران کرونایی که در بخش‌های بیمارستان‌های استان تهران از ابتدای اسفند تا کنون بستری شدند، در بهبودی کامل به سر می‌برند.


به گزارش جهان نیوز،  علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه کرونا صرفا یک رخداد بیولوژیک نیست، رخدادهای متعاقب ناشی از این بیماری در عرصه های اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی را بدیع و نوظهور عنوان کرد.

وی گفت: علی‌رغم اینکه بالاترین میزان حجم تولید شده خدمات بهداشتی و درمانی در مقابله با کووید ۱۹ در استان و شهر تهران انجام شد و آمار ما از نظر کمی در سطحی کاملا متفاوت از کشور قرار گرفت، خوشبختانه شاخص‌های مبتنی بر برونداد ناشی از بهبودی بسیار وضعیت خوبی دارد.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۹۱ درصد بیمارانی که در بخش‌های بیمارستان‌های استان تهران از ابتدای اسفند تاکنون بستری شدند، در بهبودی کامل به سر می‌برند.
زالی با بیان اینکه خوشبختانه میزان مرگ و میر استان تهران از مجموعه کشور به مراتب پایین تر است، معدل مرگ و میر در تهران را علی رغم حجم بالای چگالی پیچیده مراجعان حوزه‌های بهداشتی و درمانی، عدد  ۱.۶۹ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این عدد از نرم جهانی پایین تر است و از نرم متوسط در کشور برخوردار است، گفت: اگر همه افراد حتی افراد سالخورده نیز فوت کنند، برای جامعه پزشکی اندوهناک است، اما معدل سن مرگ و میر در تهران نسبت به معدل ملی ۱۰ سال پیرتر است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده بالغ بر ۹۱ درصد افرادی که تاکنون در تهران فوت شده‌اند، یک و یا چند عامل زمینه‌ای و فاکتور خطر داشته اند که نشان دهنده اقتدار و توانمندی افتخار آمیز جامعه پزشکی استان تهران است که با آمادگی و سلحشورانه از روزهای آغازین تن بر آتش این مصیبت بیولوژیک داده اند.

وی یادآور شد: علی رغم اینکه از روزهای آغازین تمامی جامعه پزشکی کشور نگران بروز خستگی و فرسودگی در جامعه پزشکی بود، اما کماکان طراوت و شادابی جامعه مدافعین سلامت در استان تهران مهیاست و از میزان آمادگی برای استمرار تقابل با این بیماری خوشبختانه کاسته نشده است.

زالی با بیان اینکه بیماری کرونا یک رخداد صرفا بیولوژیک نیست، ادامه داد: این بیماری مولفه های متعددی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که سیمای آن را به سیمایی چند وجهی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: این وجوه  تفاوت‌های چشمگیری را در بیماری کرونا در مقایسه با سایر بیماری‌هایی که در گذشته به عنوان بیماری فراگیر وجود داشته اند، ایجاد کرده است؛ حتی اسلاف این ویروس از جمله سارس و مرس نیز چنین تغییرات اجتماعی و اقتصادی را به وجود نیاوردند و آنچه که امروز به عنوان رخدادهای متعاقب کرونا در عرصه اجتماعی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد، مسائلی کاملا بدیع و نوظهورند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به پیچیدگی‌های ابعاد بیماری کرونا و شناخت محدود بشر نسبت به آن، اظهار کرد: بسیاری از گمانه زنی‌ها از قبیل اثر تغییرات اقلیمی در افول ویروس نقش برآب شد و کماکان با شرایطی شبیه به روزهای آغازین در تقابل با این ویروس قرار داریم.

وی با اشاره به آثار این بیماری در بحث های امنیت تأکید کرد: پارادایم نوینی در عرصه امنیت شکل گرفت و بسیاری از گفتمان های امنیت کاملا متغیر شده و دگردیسی‌های نوینی هم در ابعاد کارکردی امنیت انجام شد که نشان داد بدون ابتنای به قوای نظامی یک ویروس می تواند تمام مرزهای جهانی را درنوردد.

 زالی ابعاد پیچیده و چند وجهی بیماری کرونا را محک و آزمون بسیار خوبی برای توانایی حاکمیت‌ها در تمشیت امور ثانویه این ویروس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مجموعه بررسی‌ها موید نمره مناسب برای عملکرد جمهوری اسلامی در مدیریت وجوه مختلف بیماری کروناست، تأکید کرد: در بحث های التیام بخشی عمومی و بازتوزیع سرمایه اجتماعی تغییرات نوینی شکل گرفته است و در سایه کرونا شاهد افزایش سرمایه اجتماعی در شکل‌های گوناگون بوده ایم.

وی ادامه داد: همچنین کرونا نشان داد که ما باید مانند هر زمان دیگری با اتکا به منابع درون زای خودمان رشد کنیم؛ جهش و خیزش جوانان و شرکت‌های دانش بنیان، حرکات خودجوش و خود اتکایی مطلوبی که در زمنیه تامین تجهیزات حفاظت فردی و درمانی و همچنین پژوهش‌های انجام شده نشان داد که ایران کماکان مشمول استعدادهای بسیار ارزنده است.

 زالی درس بزرگ دیگر بیماری کرونا را توجه و اتکا به جوانان کشور به عنوان سرمایه‌های ارزشمند عنوان کرد و افزود: توجه به استعدادها و ظرفیت های درون زا می‌تواند استراتژی راهگشا برای آینده کشور باشد.

وجود ثبات نسبی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور در دوران شیوع کرونا
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یکی دیگر از نکات ارزشمند نهادهای سیاسی، اجتماعی، امنیتی، انتظامی و حقوقی را در دوران شیوع کرونا سطح مطلوب آرامش عمومی جامعه دانست و افزود: علی رغم تمامی چالش‌های اقتصادی به ندرت موردی گزارش شده است که در شهر و یا استانی نافرمانی مدنی سازمان یافته رخ داده باشد و تقریبا یک ثبات نسبی در فضای سیاسی، اجتماعی کشور حاکم بوده است.

 زالی این آرامش مطلوب را شایسته تقدیر عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از شکاف‌های بین توجه عمومی به  منابع رسمی کشور در زمینه اطلاع رسانی در سایه کرونا ترمیم شد؛ شواهد نشان می‌دهد که صدا و سیما و نهادهای رسمی کشوری در زمنیه اطلاع رسانی کرونا یکی از اصلی ترین، موجه‌ترین و پرتوجه‌ترین منابع ما بودند.

وی ضمن قدردانی از اقدامات موثر وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  و اطلاعات سپاه اظهار کرد: بسیاری از لایه‌های پنهان اقتصادی و اجتماعی در جوزه کرونا در استان تهران توسط این نهادها شناسانده شد.

 زالی همچنین با اشاره به اینکه تمامی جلسات ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان چشهر تهران تاکنون، از تحلیل‌های درست و عمیق بهره مند بوده است، اظهار کرد:ب اساس این تحلیل‌های درست و منطقی، ستاد برخی از برون دادهای اجرایی خود را تنطیم کرده است.

وی با اشاره به نقش ارزنده پشتیانی نهادهای اطلاعاتی هم در ستاد ملی و هم در ستادهای استانی، خواستار استمرار فعالیت‌های این نهاد برای پشتیبانی های معنوی  شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به موقعیت منحصر به فرد استان تهران در مدیریت بیماری کرونا و لزوم توجه ویژه به تصمیمات اخذ شده گفت: هر آنچه که بتوانیم در افکار عمومی جامعه و تصمیمات ستاد  ملی و همچنین ستاد استانی همگرایی ایجاد کنیم در مدیریت بحران موفق تر خواهیم بود.

زالی گفت: قطعاً وزارت اطلاعات در بحث بیماری کرونا تحلیل‌های قابل استفاده‌ای دارد که درخواست ما این است این تحلیل‌ها در اختیار ستاد قرار گیرد تا بتوانیم بیش از این‌ها در اطلاع رسانی به مردم موثر واقع شویم.      


کد مطلب: 730419

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/730419/میزان-مرگ-میر-تهران-پایین-تر-کل-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com