جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۶

کاهش ۴۳۰ هزار واحدی تولید مسکن در دولت روحانی

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 729949
یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت می‌گوید: تولید مسکن در هفت سال فعالیت دولت روحانی با افت شدید مواجه شده و همین کاهش ساخت و ساز، به تورم شدید دامن زده است.
کاهش ۴۳۰ هزار واحدی تولید مسکن
به گزارش جهان نيوز، روزنامه آرمان از قول ایرج رهبر رئيس انجمن انبوه‌سازان مسکن نوشت: اکنون که در سال جهش تولید قرار گرفته‌ایم می‌توان ساختمان‌سازی را در راس صنایع و پیشتاز تولید دانست.

متاسفانه بی‌توجهی به حوزه تولید طی سال‌های اخیر باعث شده تا هرساله یک میلیون تقاضای انباشته به وجود آید، در حالی که حداقل 500 هزار مهندس در حوزه ساختمان‌سازی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند که اگر سالانه به هر کدام از این افراد دو پروژه واگذار شود، عقب‌ماندگی بازار مسکن جبران می‌شود. در این صورت می‌توان به تعدیل قیمت‌ها هم امید داشت.

گذشته از تعداد مهندسانی که به آن اشاره شد 6500 شرکت انبوه‌ساز هم در کشور فعالیت دارند؛ حال که وزارت راه‌وشهرسازی عزم خود را برای جهش تولید مسکن جزم کرده، می‌توان طبق برنامه‌ای مدون همکاری دولت با این شرکت‌ها را محقق ساخت. به هر حال انبوه‌سازان و تولیدکنندگان به دنبال رکود بازار نیستند. سود آنها زمانی محقق می‌شود که بلافاصله پس از پایان یک پروژ‌ه، ساخت پروژه جدید را آغاز کنند.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا به‌رغم رکود ناشی از شیوع کرونا، قیمت مسکن رو به افزایش است؟ اما باید توجه داشت که پیش از این هم انتظار بروز این افزایش قیمت وجود داشت. چراکه طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای تولید وجود نداشت و در پی پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه این افزایش قیمت همچنان در بازار مسکن وجود دارد. البته امروز مشاهده می‌شود که وزارت راه و شهرسازی با جدیت طرح اقدام ملی مسکن را دنبال می‌کند و درصدد است حداقل در این طرح سالانه 200 هزار واحد تولید کند، امید می‌رود این وزارتخانه پای کار بماند و تا آخر با همین جدیت پیش برود.

اگر طی یک دهه اخیر چنین طرح‌هایی به اجرا گذاشته می‌شد، امروز دیگر نگرانی بابت تامین مسکن ارزان وجود نداشت. مقایسه میزان تولید مسکن در سال 98 با سال 92 نشان از افت 430 هزار واحدی تولیدات دارد. در حالی که در این مدت علاوه بر رشد جمعیت، جوانان زیادی هم تشکیل خانواده داده‌اند و به جمعیت متقاضیان واقعی مسکن اضافه شده‌اند. 

مجموعه حاکمیت باید دست به دست هم دهند تا در سال جهش تولید، تامین مسکن به سهولت انجام بپذیرد. به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت مسکن همراه با وزارت کار، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی و هم‌فکری می‌توانند برنامه ساخت مسکن در شهرهای کوچک و روستاها را به خوبی اجرایی کنند. چرا که امروز حاشیه‌نشینی به یک معضل تبدیل شده و طبق گفته وزیر پیشین راه‌وشهرسازی تعداد حاشیه‌نشینان به بیش از 19 میلیون نفر می‌رسد. یادآور می‌شود قیمت مسکن فقط طی دو سال اخیر، حدود 300 درصد افزایش داشته و 3 برابر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما كه به خاك سياه نشستيم ديگر چه فايده كه چه شعاري ميديد فقط قصاص
Iran, Islamic Republic of
فقطمحاكمه اخوندي مجلس انقلابي منتظريم
Iran, Islamic Republic of
كي بسياري از واحدهاي برج ترامپ را در تركيه خريده كي هزاران واحد در قبرس و تركيه و گرجستان مي سازد
Iran, Islamic Republic of
همين اقايون كه چپ راست بازي در اوردند
United States
با کم شدن موالید به زودی جمعیت که کم شد دیگر خانه ی خالی زیاد خواهد شد!!! با پیر شدن جمعیت احتیاج به خانه های مخصوص افراد ناتوان و ویلچر زیادتر خواهد بود..... شهرداری ها هم معابر را برای ویلچر آماده کنند...
Iran, Islamic Republic of
...