پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۳

ریزش سنگ و کشته شدن عابر

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 729796
ریزش سنگ باز هم حادثه آفرید. کودکی که در کوچه مشغول بازی بود بر اثر ریزش نمای ساختمان به سختی مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد. حال کودک وخیم گزارش شده است. به گفته‌ی شاهدان این حادثه ناگوار سست بودن سنگ‎های ساختمان و وزش باد نسبتا شدید باعث ریزش سنگ از طبقه چهارم یک واحد مسکونی شد و بر سر یکی از کودکان افتاد که باعث آسیب شدید وی شد.

در همان لحظات اولیه همسایه ها با اورژانس تماس گرفتند و کودک مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند. حال کودک وخیم گزارش شده است .
 
نمای سنگی مزایا و معایب آن
استفاده از نمای سنگی مزیت های زیادی نسبت به نمای سیمانی و ...دارد. نمای سنگی علاوه بر زیبایی و تنوعی که دارد موجب استحکام ساختمان می‌شود، اما اگر این کار اصولی انجام نشود و دقت کافی در نصب آن انجام نشود می‌تواند خطرآفرین باشد، زیرا اگر نمای سنگی استحکام کافی را نداشته باشد. می‌تواند موجب خسارات جبران ناپذیر جانی و مادی برای دیگران شود.

حتما شما هم هراز چندگاهی این اخبار ناگوار را می‌شنوید که بر اثر ریزش سنگ نمای ساختمان، عابری مصدوم شده یا در مواردی منجر به فوت او شده است. اما چه دلایلی وجود دارد که این حوادث رخ می‌دهد و جان عابران بی گناه را به خطر می اندازد؟ جلوگیری و پیشگیری از این حوادث بدون شناخت دلایل ریزش سنگ امکان پذیر نیست.

علت ریزش سنگ نما
ریزش سنگ دلایل انسانی و طبیعی دارد. یعنی بخشی از آن به دلیل خطاب انسانی و سهل انگاری انسانی است و بخشی هم به دلایل حوادث طبیعی است . البته خطای انسانی نقش پررنگ تری در وقوع ریزش سنگ دارد.

استفاده از ملات
در برخی موارد برای نصب سنگ تنها از ملات استفاده می شود اما ملات تنها برای نگهداری سنگ ها مناسب نیست مخصوصاً اگر ملات خوب ساخته نشود.،  به مرور ترک‌هایی در ملات بوجود می آید و ملات سست و شکننده می‌شود و بر اثر طوفان و یا زلزله ریزش می‌کند.
نشست ساختمان
گاهی ساختمان به دلایل متعددی نشست پیدا می‌کند و یکی از قسمت‌هایی ساختمان که بیشترین فشار را از نشست ساختمان متحمل می شود نمای ساختمان است و برای همین ترک های بزرگی در نما بوجود می‌آید و باعث ریزش سنگ نما می‌شود.

عدم خیساندن سنگ نما
اگر سنگ نما قبل از استفاده خوب خیسانده نشود موجب می‌شود سنگ به سرعت رطوبت ملات را جذب کند، و به همین دلیل باعث کاهش مقاومت ملات می‌شود.

زلزله
زلزله یکی دیگر از عوامل مؤثر بر ریزش سنگ های ساختمانی است. اگر نمای ساختمان محکم نباشد اولین قسمتی از ساختمان که بر اثر زلزله فرو می‌ریزد، نمای ساختمان است.

طوفان
طوفان نیز فشار زیادی بر نمای ساختمان وارد می‌کند .و اگر نمای ساختمان دچار مشکل باشد بر اثر زلزله ریزش می‌کند.

هوازدگی و باران‌های اسیدی
آلودگی هوا و و ذرات معلق در هوا که بر اثر استفاده از سوخت های فسیلی بوجود می اید، یکی دیگر از دلایل ریزش سنگ ساختمان نما می شود. زیرا نما در سطح خارجی ساختمان قرار دارد و بیشترین تأثیر را از آب و هوا می‌پذیرد.

عدم استفاده از بندکشی
بند کشی نقش موثری در مقاومت سنگ ها دارد بندکشی مانع ورود آب و هوا به ملات پشت سنگ می شود و.وزن سنگ ها روی بندکشی‌ها تقسیم می‌شود.

نشانه‌های ریزش سنگ
گاهی نمای ساختمان دچار تغییراتی می شود که نشانه‎ی ریزش سنگ ها است. با آشنا شدن با نشانه‌های ریزش می توان از بروز حوادث زیادی جلوگیری کرد. با چند نشانه ی ریزش سنگ آشنا می شویم.

فاصله گرفت سنگ با ملات
گاهی اگر به سنگ‌های نما  دقت کنید مشاهده خواهید کرد که سنگ نما از ملات فاصله پیدا کرده در این صورت امکان جدا شدن و ریزش سنگ بسیار زیاد است .

تبله شدن سنگ نما
اگر بخشی از سنگ های نما تبله شده باشد نشانه‌ی این است که بین سنگ و ملات فاصله افتاده است. بنابراین باید به سرعت نسبت به اصلاح سنگ نما اقدام کرد .

آسیب دیدن سنگ نما
گاهی برخی افراد برای نصب لوله بخاری یا... بخشی از سنگ نما را تخریب می کنند و. همین کار موجب نفوذ آب در بین سنگ ها می شود و به مرور به تخریب ملات و ریزش سنگ ها خواهد شد

بهترین راه برای جلوگیری از ریزش سنگ
یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان استفاده از پیچ و رولپلاک است. اگر سنگ‌ها به کمک پیچ و رولپلاک در نمای ساختمان نصب شود مزایای زیادی برای ساختمان دارد
ایمن سازی نمای ساختمان
 با پیچ و رولپلاک کردن نمای ساختمان ایمنی کار بالا می‌رود و از ریزش سنگ جلوگیری می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم نمایی که با پیچ و رولپلاک به دیوار محکم نشده باشد، هر لحظه ممکن است بر اثر دلایل مختلفی سقوط کند و موجب خسارات جانی و مادی زیادی بشود.

حفظ زیبایی نمای ساختمان
گاهی که سنگ نما ریزش می‎کند اگر خسارتی هم نداشته باشد، از زیبایی ساختمان می‌کاهد و اگر برای تعمیر اقدام کنید و سنگ مشابه‌ی سنگ نمای ساختمان را پیدا نکنید، یکدستی و زیبایی نما از بین می‌رود بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلی بهتر است اقدام به پیچ و رولپلاک نمای ساختمان خود کنید.

 صرفه جویی در هزینه ها
گاهی برخی مدیران تصور می‎کنند اجرای پیچ و رولپلاک کردن هزینه زیادی دارد درحالی که این کار صرفه جویی و کاهش هزینه ها است زیرا گاهی ریزش سنگ ممکن است موجب خسارات جبران ناپذیری شود که به راحتی نمی توان از عهده آن برآمد.

نصب پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بدون داربست در تهران و کرج
گروه جهان فرود با بیش از ۱۰ سال سابقه توانسته با استفاده از طناب کار ماهر و بدون استفاده از داربست به سرعت اقدام به تعمیر نمای ساختمان مشتریان خود کند و رضایت مشتریان خود را جلب کند، جهان فرود تا کنون پروژه هایی زیادی را به این روش تعمیر کرده است.

استفاده از وسایل استاندارد
جهان فرود برای بالا بردن ایمنی بیشتر نما از وسایل استاندارد و مناسب استفاده می‌کند. جهان فرود از پیچ‎های گالوانیزه با قطر محکم استفاده می‌کند این پیچ‌ها در مقابل زنگ زدگی مقاوم هستند.

ما ضامن سلامت نما و ریزش سنگ شما هستیم.ما را انتخاب کنید تا دیگر شاهد بروز حادثه از این قبیل نشوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جهان
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر. بیزحمت سازنده ها نمای ساختمان را قبل از ریزش پیچ و رولپلاک کنند تا خودشون توی دردسر بزرگ نیوفتند و خسارت ندهند. هرسال ته=عداد زیادی از هموطنانمون دارن به دلیل کم کاری سازنده و ناظر و سنگ کار میمیرند و تاوان کم کاری شمارو میدن. کار پیچ و رولپلاک نما هم بدید دست یه شرکت معتبر
مهیار
Iran, Islamic Republic of
واقعا سازنده ها چه فکری میکنند ...
بیتا
Iran, Islamic Republic of
ممکن است برای همه ی مالکین ساختمان حوادثی مانند ریزش سنگ از نمای ساختمان در هر لحظه و هر کجا اتفاق بیوفتد. اما برای اهالی ساختمان این سوال در ذهنشان مجسم خواهد شد که مسئولیت ریزش سنگ از نما و به وجود آمدن خسارت مالی یا جانی بر عهده ی چه کسی است؟ و برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگواری که در پی ریزش سنگ از نما به وجود می آید چه اقداماتی باید انجام شود و این اقدامات توسط چه افرادی و چه شرکتهایی صورت خواهد گرفت؟