جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فوتبال ایران تعلیق نخواهد شد اما...

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 729523
ایراداتی که فدراسیون جهانی فوتبال به اساسنامه فدراسیون وارد کرده با انفعال اعضای هیئت رئیسه ممکن است خیلی زود به برکناری تمامی آنها از پست هایشان و تشکیل کمیته انتقالی منجر شود.
فوتبال ایران تعلیق نخواهد شد اما...
به گزارش جهان نيوز، ایراداتی که فیفا به پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد کرده، این نهاد را در وضعیت پیچیده ای گرفتار کرده است. 
 
نماینده های فیفا نزدیک به 9 ماه پیش در مردادماه سال 1398 سفری به ایران داشته اند و نکات مورد نظر خود برای ایجاد تغییرات در ساختار فدراسیون و اساسنامه را به مقامات فوتبال ایران گوشزد کرده اند؛ با این حال پیش نویس اساسنامه ای که برای آنها ارسال شده، تفاوت هایی فاحش با آنچه مدنظر فیفا بوده بوده دارد و تغییراتی در برخی بندهای آن ایجاد شده است.

مهم ترین ایراداتی که به پیش نویس اساسنامه گرفته شده است، مربوط به حضور وزیر در میان اعضای مجمع فدراسیون فوتبال است که فیفا به طور شفاف با این موضوع مخالفت دارد و حضور مقامات دولتی در ساختار فدراسیون را خلاف روح فوتبال می داند. همچنین استفاده از نهاد عمومی غیردولتی برای تعریف فدراسیون، مشکل دیگر فیفا با اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران است. 

علاوه بر این‌ها، ناظران فدارسیون جهانی فوتبال پس از مطالعه پیش نویس اساسنامه ارسالی از سوی فدراسیون فوتبال ایران، به تغییر برخی بندهای آن که اشاره به تبعیض های مدنظر فیفا دارد ، اعتراض کرده‌اند و این موضوع را به مسئولان فوتبال ایران برای تصحیح انتقال داده‌اند. 

با این حال اما و با توجه به تاکیدی که در میان تصمیم سازان فوتبال ایران برای دخالت دادن دولت در امور فوتبال دیده می‌شود، احتمال تکرار اتفاقاتی که پس از جام جهانی  2006 با برکناری نابهنگام محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون برای فوتبال ایران رخ داد، بسیار بالا رفته و به نظر می رسد روزشماری برای کنار گذاشته شدن تمامی اعضای فدراسیون فعلی و تشکیل کمیته انتقالی شروع شده باشد.
 
در همین رابطه از روز گذشته شایعات جدی مبنی بر تعلیق فوتبال ایران در رسانه های مختلف دیده و شنیده می شود که به نظر نمی رسد انتخاب اول مسئولان فیفا برای فدراسیون فوتبال ایران باشد ولی نمی توان خطر آن را هم به طور کلی نادیده گرفت.

در صورتی که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که روزهای شلوغی را با برگزاری جلسات مختلف درون سازمانی و برون سازمانی سپری می کنند، نتوانند طی یکی دو روز آینده در رابطه با تصحیح اساسنامه و اعمال تغییرات مورد تاکید فیفا به جمع بندی برسند، به احتمال خیلی زیاد شاهد تشکیل کمیته انتقالی برای اداره امور فدراسیون خواهیم بود.
مهم ترین نکته تشکیل این کمیته که سه عضو ایرانی و سه عضو از فیفا خواهد داشت، برکناری تمامی مسئولین فعلی فدراسیون فوتبال است و آنها حق شرکت در انتخابات بعدی را نیز در اختیار نخواهند داشت.

این کمیته انتقالی که با شرایط موجود احتمال تشکیل شدنش کم نخواهد بود با سه عضو ایرانی و سه نماینده از فیفا، کارها را برای سر و سامان دادن به وضعیت آشفته فوتبال در ایران، رعایت قوانین و مقررات مورد نظر فدراسیون جهانی فوتبال، تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال و همینطور انتخاب مدیر بعدی فدراسیون پیش خواهد برد و با انتخاب رئیس فدراسیون بعدی، اداره امور مانند سابق به دست فدراسیون سپرده خواهد شد؛ البته تمامی این فرضیات در شرایطی است که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در زمان کوتاه باقی مانده نتوانند خواسته های مورد نظر فیفا را در پیش نویس اساسنامه وارد کنند و آنها را متقاعد به تصویبش.

منبع: ورزش سه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *