پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۳

نوبخت: برای هر استان‌ برنامه اشتغال ویژه داریم

سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 729509
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه برنامه‌ای برای کاهش فقر مطلق و همچنین آمایش منطقه‌ای و ملی داریم، گفت: رونمایی از سند آمایش منطقه‌ای و ملی به مجلس یازدهم ارائه خواهد شد.
نوبخت: برای هر استان‌ برنامه اشتغال ویژه داریم
به گزارش جهان نيوز، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز (سه شنبه 13 خرداد) در جلسه علنی مجلس و در گزارش اقتصادی اعضای دولت به نمایندگان آرزو کرد که مجلس منشأ خدمات ماندنی برای نظام و مردم باشد، ضمن این که مجلس در راس امور است و مصوبات آن مبنای اجرای قوه مجریه و مبنای قضاوت در قوه قضائیه است،‌ لذا شایسته است که مجلس از اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری و قانون گذاری برخوردار باشد.

وی اعلام آمادگی کرد که هفته‌ای یک روز با همه کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در جلسه فوق‌العاده و غیررسمی در خدمت نمایندگان باشیم و موضوع به موضوع مباحث را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کرده و در باره آن توضیح دهیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: گزارش در 3 بخش شاخص های کلان اقتصادی در یک دهه گذشته، فراز و فرودهای کشور و وضعیت کنونی در بحث اقتصاد، گزارشی از عملکرد بودجه سال 98 و آخرین وضعیت بودجه سال 99 و همچنین درباره برنامه های اشتغالزایی، خدمت شما ارائه می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ای فعالانه برای مقابله با تحریم و همچنین برنامه اصلاح ساختار بودجه تدوین کرده ایم که می‌دانم نمایندگان مجلس برای تغییر و تحول به پارلمان آمده‌اند و این برنامه برایشان از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون رئیس جمهور گفت: برنامه ویژه تولید و اشتغال گسترده و مولد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم طراحی کرده‌ایم که برای هر یک از استان‌ها یک برنامه اشتغال ویژه داریم که نمایندگان باید از دستگاه‌های ملی و استانی اجرای آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طلب کنند، این در حالی است که 25 درصد بودجه این موضوع هم تخصیص پیدا کرده است.

نوبخت با بیان اینکه دولت برنامه‌هایی را برای مقابله با فقر مطلق یا کاهش آن و همچنین آمایش سرزمینی تدوین کرده است، بیان کرد: دولت با افتخار برنامه آمایش سرزمینی را به مجلس یازدهم ارائه می‌کند و ما به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، تدوین آمایش ملی و سرزمینی خواست دیرینه نظام و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت بود تا بتوانیم مشخص کنیم کدام یک از بخش‌ها در کشور آمادگی برای سرمایه گذاری را دارد.

وی گفت: طبق قانونی که در سال ۱۳۹۲ در مجلس تصویب شد زمانی که ما کار را شروع کردیم منابع عمومی کشور ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۸ به ۴۴۸ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر افزایش پیدا کرد، اما اعتبار عمرانی از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر رسید.

وی ادامه داد: ما یا نفت می‌فروشیم که از آن به عنوان واگذاری دارایی سرمایه‌ای یاد می‌شود و یا اوراق می‌فروشیم که واگذاری دارایی مالی است. در سال گذشته ۱۲ درصد سهم نفت و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای از کل درآمد بود و واگذاری دارایی‌های مالی که عمدتا اوراق مالی، سهام و صندوق است ۳۸ درصد بود هنوز عمده منابع ما درآمدهای ما که ناشی از مالیات و گمرک است.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبری ابلاغ کردند دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهادی که باید سیاست‌های مقام معظم رهبری را دنبال کنند باید سهم مالیات را در منابع افزایش و سهم نفت را تقلیل دهند.

وی افزود: در همین راستا مالیات از ۲۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ درصد رسید و البته هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم و سهم نفت هم در بودجه تقلیل پیدا کرد، مصارف هم از ۴۴۸ هزار به ۴۴۱ هزار میلیارد تومان رسید و ۷۰۰۰ میلیارد تومان از مصوبه بودجه را به جهت عدم تحقق منابع نتوانستیم پرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سیاست های تنظیم بودجه همواره در جهت جبران کاهش قدرت خرید کارکنان و شاغلان بوده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم سقف هزینه های دولت را افزایش دهیم، اما می‌توانیم ترکیب آن را به نفع کارکنان و شاغلان تغییر دهیم و در سایر بخش‌ها صرفه جویی کنیم. بر همین اساس رشد پرداختی به کارکنان در سال 98 نسبت به سال 97 در حدود 35 درصد افزایش داشته و اعتبارات هزینه بازنشستگان سال 98 نسبت به سال 97 در حدود 31 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به سیاست‌های اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: اولویت این سیاست‌ها بهره‌برداری از طرح‌های زیربنایی نیمه تمام بوده که بخش زیادی از آنها به بهره‌برداری رسید. در این میان 70 کیلومتر آزادراه، 732 کیلومتر بزرگراه، 276 کیلومتر راه آهن احداث شده است، سیاست ما این است که مبالغی که برای طرح‌های عمرانی داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی هزینه کنیم تا با مبلغی ناچیز، طرح‌های کلان نیمه تمام را به بهره‌برداری برسانیم، از اعلام مابقی اقدامات انجام شده به دلیل ضیق وقت خودداری می‌کنم و آن را به صورت مکتوب در اختیارتان می‌گذارم.

نوبخت درخصوص سیاست‌های تملک دارایی‌های مالی افزود: هر سال بخشی از بودجه معطوف میشود به خرید یا بازخرید اوراقی که در سال های گذشته منتشر شده است، در سال 98 مبلغ 38.2 هزار میلیارد تومان از اوراق مالی سررسید شده خریداری و تملک شده است که نسبت به رقم 29.3 هزار میلیارد در قانون بودجه سال 98 به میزان 30 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه حقوق ها و یارانه ها به موقع پرداخت می شود، گفت: چند روز گذشته 10 هزار میلیارد تومان اوراق دولت با نرخ 15 درصد به فروش رسید اگر این اوراق به موقع پرداخت نشود کسی تمایلی به خرید اوراق دولتی ندارد.

نوبخت با اشاره به سهم درآمد نفتی در کل منابع کشور، گفت: این سهم در سال 89، 37 درصد، سال گذشته بین 11 تا 12 درصد بود و در سال جاری 10 درصد بودجه کشور، به درآمد نفتی وابستگی دارد که باید این میزان نیز کاهش پیدا کند. سیاست زانو بر گلو گذاشتن آمریکا بر جهانیان ثابت شده است و باید مانند مردم آمریکا در برابر این فشار مقاومت کنیم، آمریکا تلاش دارد مانع تنفس سایر ملت ها شود.‌

وی با بیان اینکه تحریم و کرونا بر رشد اقتصادی کشور و دنیا تاثیرگذار بوده است، بیان داشت: در شرایط کرونایی تقاضا برای خرید نفت نیز کاهش پیدا کرد و آمریکایی که ما را تحریم کرده بود در زمینه فروش نفت دچار دشواری شد و محصول خود را با قیمت منفی به فروش رساند.

نوبخت با تاکید بر اینکه مجلس باید در کنار دولت قرار گیرد تا وابستگی بودجه از نفت کاهش پیدا کند، گفت: آمادگی آن را داریم که اصلاح ساختار بودجه را در مجلس ارائه کنیم و آن را به شکل قانون به تصویب برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید در سال جاری 571 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرد، بیان داشت: در شرایط تحریمی و کرونایی امکان تحقق این مبلغ غیرممکن است و باید حداقل 22 هزار میلیارد تومان صرفه جویی کنیم، از مجلس می‌خواهیم به دولت در این صرفه جویی کمک کند چرا که باید اعتبار در ردیف‌های بودجه‌ای دستگاه‌ها را کاهش دهیم تا بتوانیم حقوق و مزایا را بدون تاخیر و با نظم بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه 424 هزارمیلیارد تومان درآمد نفتی، مالیاتی و اوراقی در بودجه99 برآورد شده است، اظهار داشت: با توجه به رکود حاکم بر جهان شرایط دریافت مالیات فراهم نیست بنابراین باید با مدیریت منابع بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات کشور در پایان تاکید کرد: بالغ بر 167 هزار میلیارد تومان ناترازی منابع داریم که باید با صرفه جویی یا شناسایی منابع جدید نسبت به حل این ناترازی اقدام کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *



هفت سال گذشته رو اعلام فرمایید این یکسال نوش جونتان.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
قیمت آپارتمان نوساز در مرکز تهران چند؟ +جدول
جدیدترین قیمت انواع کولر آبی در بازار؟ +جدول
Iran, Islamic Republic of
افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی در انتظار تصویب شورای اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
مالکان ۴ هزار خودروی احتکارشده در کشور چه کسانی هستند؟
Iran, Islamic Republic of
نرخ ارز آزاد در ۱۳ خرداد ۹۹؛ دلار ۱۷ هزار و ۷۰ تومان
Iran, Islamic Republic of
نماینده شاهرود: امروز بیکاری در برخی از شهرها ۳۵ -۳۰ درصد است
Iran, Islamic Republic of
آقای نوبخت! با چه برنامه‌ای نقدینگی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دادید؟
Iran, Islamic Republic of
دولت بعد از 7 سال به این نتیجه رسید که با کدخدا نمی‌توان معامله کرد
Iran, Islamic Republic of
سفره مردم هر روز کوچکتر می شود/ آمارهای نوبخت درست نیست
Iran, Islamic Republic of
..م.
Iran, Islamic Republic of
......
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
.........