کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکلیف اعتبارنامه تاجگردون چه می‌شود؟

12 خرداد 1399 ساعت 18:10

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس،‌ نمایندگانى که هنوز اعتبارنامه آنها به تصویب نرسیده، حق دادن رأى به جز در مورد اعتبارنامه نمایندگان و همچنین حق حضور در شعبه یا کمیسیون تحقیق، هنگام رسیدگى به اعتبارنامه خود را ندارند.


به گزارش جهان نیوز، چندی پیش تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم نسبت به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران اعتراض کردند.

*اعتراض جمعی از منتخبان مجلس یازدهم نسبت به اعتبار نامه «تاجگردون» 
به گفته معترضان، اعتراض آنها در راستای عمل به وصیت‌نامه امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است؛ ایشان در وصیت‌نامه خود تصریح کرده بود که اگر افرادی به مجلس راه پیدا کردند که صلاحیت‌های لازم را نداشتند نمایندگان باید از تصویب اعتبارنامه وی جلوگیری کنند و با استفاده از ابزارهای قانونی اعتبارنامه آن شخص را رد کنند.

این منتخبان نسبت به احتمال جعلی بودن مدرک دکتری، ایجاد شبکه خانوادگی و فامیلی در دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف دولتی و غیر دولتی و همچنین کسب منافع اقتصادی ویژه از طریق رانت و سودجویی از طریق سواستفاده از جایگاه نمایندگی اعتراض کرده‌اند.

*اعتراض به اعتبار نامه منتخب «صومعه سرا»
همچنین روح‌اللّه نجابت منتخب مردم شیراز و زرقان و علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در متنی از شعبه دهم مجلس شورای اسلامی نسبت به اعتبارنامه کاظم دلخوش اعتراض کردند.
 علت این اعتراض زمین‌خواری توسط کاظم دلخوش عنوان شده است.

*اعتراض الهیان به اعتبارنامه منتخب فریدن
همچنین زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در نامه‌ای نسبت به اعتبارنامه حسین محمدصالحی منتخب مردم فریدن در مجلس یازدهم اعتراض کرده است.

*اسامی ۳ منتخب مجلس برای تایید اعتبارنامه قرائت نشد
هر چند  اعتبارنامه 273 منتخب مجلس یازدهم شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته (یکشنبه 11 خرداد 99) پارلمان بررسی و پس از قرائت گزارش شعب درباره اعتبارنامه منتخبان مذکور، اعتبارنامه 270 منتخب تأیید شد، اما نام 3 منتخب دیگر قرائت نشد.

بر اساس این گزارش اسامی غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران، کاظم دلخوش اباتری منتخب مردم صومعه سرا و حسین محمدصالحی منتخب فریدن در مجلس قرائت نشد.

البته رئیس شعبه 12 طی مکاتبه‌ای از شورای نگهبان خواستار رسیدگی و توضیحات لازم در مورد صلاحیت غلامرضا تاجگردون شده است.

*پرونده منتخبانی که اعتبارنامه آنها تصویب نشده به شورای نگهبان ارسال می‌شود
به دنبال آن، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در توضیح تذکر تبصره یک ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس گفت: بعد از اینکه نسبت به اعتبارنامه برخی منتخبان اعتراض صورت گرفت، پرونده های اعتراضی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد که این روند در حال انجام بوده و پرونده‌ها به شورای نگهبان ارسال می شود.

*نامه جدید معترضان به اعتبارنامه تاجگردون به شورای نگهبان
امروز نیز جلسه‌ای در شعبه 15 مجلس با حضور 9 نماینده معترض به اعتبارنامه تاجگردون تشکیل شد و نمایندگان به بیان دلایل خود به همراه اسناد موجود در خصوص اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون پرداختند.

در این نشست نمایندگان معترض طی نامه‌ای به هیأت رئیسه خواستار اختصاص زمان بیشتری برای رسیدگی اعتبارنامه تاجگردون شدند.

معترضان به اعتبارنامه تاجگردون همچنین مجددا نامه‌ای جداگانه‌ای به شورای نگهبان برای رسیدگی بیشتر به اعتبارنامه تاجگردون ارسال کردند.

بر اساس مذاکرات صورت گرفته هیأت رئیسه مجلس 5 روز کاری برای بررسی مجدد به نمایندگان معترض مهلت داد تا نسبت به اعتبارنامه این منتخب مجلس بررسی بیشتر صورت گیرد.
غلامرضا تاجگردون در جلسه امروز حضور نداشت و به گفته معترضان، تا کنون اسنادی از سوی تاجگردون دال بر دفاعیات خود در برابر اعتراضات نمایندگان به شعبه 12 مجلس ارائه نشده است.
 
* منتخب گچساران سندی برای دفاع از خود ارائه نکرده
به گزارش فارس، بر اساس ماده 11 آئین نامه داخلی مجلس، وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجراى انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور ادارى مجلس است.

پس از برگزاری مراسم تحلیف، از سوی هیات رییسه سنی شعب 15 گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان در همان جلسه نخست تشکیل و همه منتخبان به قید قرعه در میان شعب تقسیم می شوند.

*تصمیم‌گیری درباره نحوه ادامه رسیدگی به اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون توسط هیات رئیسه مجلس
در همین رابطه مالک شریعتی نماینده معترضا کننده به اعتبارنامه تاجگردون درباره حضور معترضان به اعتبارنامه تاجرگردون منتخب مردم گچساران در شعبه ۱۲ مجلس، اظهار داشت: امروز صبح بنده، آقایان خضریان، کریمی و رضاخواه به عنوان معترضین اعتبارنامه آقای تاجگردون به شعبه 12 مجلس دعوت شده بودیم.

وی افزود: در جلسه امروز صبح شعبه ۱۲، ۷ نفر از اعضای شعبه حضور داشتند که تا ساعت ۹ و نیم تعداد اعضا به ۱۰ نفر رسید و به دلیل اینکه آقای موسوی لارگانی رئیس شعبه ۱۲ کسالت داشتند و تعداد اعضای شعبه به حدنصاب نرسید بنابراین جلسه‌ برگزار شد اما حد نصاب نداشت.

شریعتی با اشاره به عدم حضور تاجگردون در نشست امروز شعبه 12 مجلس، خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل پیش آمده در نشست امروز شعبه 12، طبق ماده 30 آیین‌نامه، هیات رئیسه مجلس درباره نحوه ادامه روند رسیدگی تعیین تکلیف می‌کند.

*قانون درباره اعتراض به اعتبار نامه چه می‌گوید؟
به موجب ماده 65 آیین نامه داخلی مجلس شعب به موجب جدول حوزه‏‌هاى انتخابى مجلس شوراى اسلامى که براساس حروف الفبا از طرف اداره کل قوانین مجلس با نظارت هیأت رئیسه تنظیم و توزیع می‌‏شود، رسیدگى به اعتبارنامه‏ ها را شروع و نسبت به مدارکى که در شوراى نگهبان مورد رسیدگى قرار نگرفته و یا پس از رسیدگى شوراى نگهبان بدست آمده است اتخاذ تصمیم خواهد نمود و گزارش تصویب یا رد آن را از طریق هیأت رئیسه به مجلس تقدیم می‌دارند.
 
هر شعبه براى تسریع در کار می‌تواند یک یا چند شعبه فرعى تعیین کند که اعضاى آن با قید قرعه از بین منتخبین آن شعبه تعیین می ‏شوند، ولى رسیدگى نهایى در شعبه اصلى به عمل می‌آید و گزارش آن توسط سخنگوی شعبه طبق دستور جلسه به مجلس داده خواهد شد و درصورت غیبت سخنگو و همچنین در صورتى که سخنگوی شعبه در جلسه باشد، لیکن نخواهد درباره اعتبارنامه صحبت کند به ترتیب یکى از دو نایب رئیس یا دبیران وظیفه او را انجام خواهد داد.

بر اساس ماده 66 این آیین نامه، هیأت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‏‌هاى ارجاعى به شعب را تکثیر و دراختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نماینده‏ا به هریک از اعتبارنامه‏ ها معترض باشد، حداکثر ظرف مدت سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق‏ الذکر اعتراض خود را کتبا به شعبه مربوطه تقدیم می دارد. شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسى هر اعتبارنامه از معترضین جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد.

بر این اساس، درصورت عدم حضور معترض یا معترضین در شعبه، حق طرح اعتراض در جلسه علنى را نخواهند داشت مگر آنکه عدم حضور آنان به تشخیص هیأت رئیسه با عذر موجه بوده باشد و همچنین در صورتى که شعبه در موعد مقرر از معترض یا معترضین دعوت به عمل نیاورد، آنان می ‏توانند در جلسه علنى اعتراض نمایند.

بر اساس ماده 67  هیچ شعبه‏ اى نمی‌‌‏تواند تقدیم گزارش خود را بیش از دوازده روز از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. درصورتى که تأخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد، رئیس و در غیاب او نایب رئیس شعبه مکلف است هیأت رئیسه مجلس را مطلع سازد. هرگاه هیأت رئیسه علت را موجه دانست، موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیراین صورت به شعبه بعد ارجاع می‌نماید که ظرف ده روز پس از دریافت پرونده، گزارش دهد.

*بررسی اعتراضات منتخبان در کمیسیون تحقیق مجلس
در ماده 68 نیز آمده است گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه‏ ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت می شود. درصورتى که گزارش شعبه مبنى ‏بر رد اعتبارنامه باشد و یا اینکه معترضین بر اعتراض خود باقى باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد.

درغیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقى گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام مى‌کند.

بر اساس ماده 69 کمیسیون تحقیق ظرف حداکثر پانزده روز به دلائل و توضیحات کتبى شعب و معترضین (که باید ظرف پنج روز از تاریخ ارجاع اعتبارنامه به کمیسیون، به آن کمیسیون فرستاده باشند) رسیدگى می‌کند و پس از استماع و بررسى توضیحات شفاهى معترضین و مدافعات کتبى یا حضورى نماینده مورد اعتراض، نظر خود را به مجلس ارسال می‌دارد.

درصورت عدم حضور عمدى نماینده مورد اعتراض در کمیسیون و یا عدم ارسال مدافعات‏ کتبى کمیسیون مى‌تواند بدون استماع مدافعات وى نظر خود را به مجلس ارسال دارد.
 
مطابق ماده 70  چنانچه اعتبارنامه نماینده‏اى از طرف شعبه یا نماینده‏اى مورد اعتراض قرارگرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون مذکور در مجلس قرائت می ‏شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنى بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح می دهد. در صورتى که گزارش مبنى‏ بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا سخنگوی شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح مى دهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت مى ‏کند و در صورتى که معترضان متعدد باشند حداکثر تا سه نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق با قید قرعه انتخاب مى ‏شوند و هریک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کنند.

نماینده‌ای که اعتبارنامه ‏اش مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفین مى‌‏تواند صحبت و مى ‏تواند قسمتى از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند.
مطابق ماده 71 چنانچه نماینده بدون عذر موجه (به تشخیص هیأت رئیسه) تا ده روز پس از ابلاغ به وى براى دفاع از صحت اعتبارنامه خود در جلسه حاضر نشود، مجلس با استماع گزارش کمیسیون تحقیق و صحبت معترض وارد رأى ‏گیرى مى‏ شود.

همچنین درصورتى که نماینده یا نمایندگان معترض به دلائل موجه در جلسه حضور نداشته باشند مى ‏توانند با اطلاع قبلى هیأت رئیسه، دلائل اعتراض خود را کتباً به نماینده دیگرى تحویل تا توسط او در مجلس قرائت گردد.

همچنین بر مبنای ماده 72 اگر کمیسیون تحقیق ظرف پانزده روز نظر خود را به مجلس اعلام نکرد، نماینده ‏اى که اعتبارنامه‏ اش مورد اعتراض واقع گردیده، مى‏ تواند طرح اعتبارنامه خود را همراه با ارائه دلایل عدم گزارش کمیسیون تحقیق، از مجلس درخواست بنماید.

همچنین پانزده نفر از نمایندگان هم مى ‏توانند چنین تقاضایى را از مجلس بنمایند. هیأت رئیسه موظف است در اولین فرصت این درخواست را در مجلس مطرح کند.

پس از استماع توضیح کمیسیون، مجلس در این مورد تصمیم مى‏ گیرد. در صورت موجه بودن علت تاخیر، مجلس مى ‏تواند مهلت را تا پانزده روز دیگر تمدید نماید. در غیراین صورت، اعتبارنامه در جلسه بعد مجلس مطرح مى ‏گردد و نماینده معترض و در صورت نبودن معترض سخنگوی شعبه مربوطه دلائل عدم تأیید صحت اعتبارنامه از طرف شعبه را در جلسه بیان مى‏ کند. پس از دفاع نماینده صاحب اعتبارنامه، مجلس وارد رأى‏ گیرى مى‏ شود.

ماده 73 تاکید می‌کند اخذ رأى نسبت به اعتبارنامه مورد اعتراض مخفى و با ورقه مخصوص خواهد بود.

بر اساس ماده 74، نمایندگانى که هنوز اعتبارنامه آنان به تصویب نرسیده حق دادن رأى به جز در مورد اعتبارنامه نمایندگان و همچنین حق حضور در شعبه یا کمیسیون تحقیق، هنگام رسیدگى به اعتبارنامه خود را ندارند. درصورتى که از طرف شعبه یا کمیسیون یا با تقاضاى خود براى اداى توضیحات دعوت شوند، حق رأى نخواهندداشت ولى حق اظهارنظر دارند.


کد مطلب: 729455

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/729455/تکلیف-اعتبارنامه-تاجگردون-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com