شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

سایه شوم بیکاری بر سر کارگران قنادی‌ها

يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 729324
کافه‌ها، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها ازجمله مشاغلی هستند که پس از شیوع کرونا به کمترین میزان بازدهی طی سال‌های فعالیت خود رسیده‌اند.
سایه شوم بیکاری بر سر کارگران قنادی‌ها
به گزارش جهان نيوز، در حالی که طی روزهای پایانی بهمن ماه قنادان و شیرینی‌فروشان خود را آماده ورود به پیک فروش خود یعنی شب عید نوروز می‌کردند، اما ورود قابل انتظار کووید-۱۹ به ایران تمام معادلات را بر هم ریخت. پاندمی کرونا در ایران باعث شد فعالان این صنف علاوه بر روزهای پرتقاضای نوروز، ماه رمضان کم‌رمقی را هم پشت سر بگذارند. حتی تعدد اعیاد مذهبی در ماه‌های رجب و شعبان هم نتوانست کمکی به حال شیرینی‌فروشان کند و حالا علاوه بر صاحبان این کسب‌وکار، امنیت شغلی کارگران قنادی‌ها هم مورد تهدید قرار گرفته است.

اکنون قنادان و شیرینی‌فروشان با چنان رکودی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حتی گرانی‌ سال‌های اخیر هم شغل آنها را این‌چنین کم‌سود نکرده بود. آنطور که رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروش و کافه قنادی تهران می‌گوید: با کاهش شدید سطح تقاضا از سوی شهروندان، فروش این صنف پس از شیوع ویروس کرونا تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

«دغدغه نان یا خطر جان؟»؛ این پرسشی است که طی ۱۰۰ روز اخیر بارها و بارها از سوی مسئولان و شهروندان تکرار شده است. سوالی که هنوز پاسخ مشخصی برای آن پیدا نشده و بر سر انتخاب یکی از گزینه‌ها اتفاق نظر وجود ندارد. عده‌ای معتقدند که با قرنطینه شهری یا خانگی معیشت شهروندان به خطر می‌افتد و گروهی دیگر بر این موضوع اصرار دارند که بدون قرنطینه جان افراد تهدید می‌شود.

گروه اول معتقدند وقتی نانی برای خوردن نباشد، اگر کرونا جان افراد را نگیرد، گرسنگی سلامتشان را از بین می‌برد. گروه دوم هم بر این عقیده هستند که وقتی شهروندان با حضور گسترده در جامعه خود را در خطر ابتلا به بیماری قرار دهند، دیگر توانی برای انجام فعالیت درآمدزا نخواهند داشت و در این صورت جان و مال خود را از دست می‌دهند. دولت اما به‌عنوان سیاست‌گذار و مجری اصلی برنامه‌های ضدکرونا در این مدت سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است. از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایام تعطیل عید گرفته تا بازگشایی مشاغل و اصناف پرخطر پس از تعطیلات عید فطر.

در حالی که مسئولان و کارشناسان هنوز برای مبارزه با کرونا خط مشی مشخص ندارد و سردرگم مانده‌اند، عمر کرونا در ایران به بیش از ۱۰۰ روز رسیده است. در این مدت ۱۴۸ هزار و ۹۵۰ نفر درگیر ویروس کووید-۱۹ شده‌اند و از این تعداد ۷۷۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آماری که نشان می‌دهد تعطیلی نصف و نیمه اصناف و مشاغل دردی را دوا نکرده است. در این مدت علاوه بر اینکه جامعه برای عزای از دست دادن ۷۷۳۴ نفر از هم‌وطنانمان سیاه‌پوش شده، درد بیکاری بسیاری از افراد را هم در دل خود جای داده است.

احتمال گران‌شدن شیرینی
کافه‌ها، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها ازجمله مشاغلی هستند که پس از شیوع کرونا به کمترین میزان بازدهی طی سال‌های فعالیت خود رسیده‌اند. با اینکه متخصصان امر بارها تاکید کرده‌اند که شیرینی‌ها به دلیل پخته‌شدن از اثرات احتمالی کرونا مصون می‌مانند، اما بسیاری از شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند که بدون استفاده از کیک و شیرینی نیازهای خود را تامین کنند.

 همین امر باعث شده تا فروش شیرینی به کمترین حد خود برسد و کارگران این بخش نیز امنیت شغلی خود را تا حدودی از دست دهند. در همین زمینه روز گذشته رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروش و کافه قنادی تهران گفت: با شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید سطح تقاضا از سوی شهروندان، فروش این صنف تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

علی بهرمند در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه اگر مواد اولیه مورد نیاز اصناف شیرینی‌پزی و قنادان با قیمت‌های سال قبل تامین نشود، افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: نمی‌توان مواد اولیه مورد نیاز اصناف را گران خرید و محصول نهایی را ارزان فروخت. او پیشنهاد داد: با توجه به متضررشدن صنوف، دولت در راستای حمایت از تعرفه‌های مالیاتی و نرخ‌های بیمه تامین اجتماعی صنف تولیدی قنادان تجدیدنظر جدی و اساسی داشته باشد.

منبع: آرمان ملی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *