پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲۷
متهمان مدعی؛

چه کسانی «رومینا» را قربانی کردند؟/ چهار نکته بخوانید

شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 729159
وقتی بازیگری چهره شده، با کسی که 17 سال از خود بزرگ‌تر است ازدواج می‌کند و برای مدت‌ها موضوع ازدواج او به اصلی‌ترین مطالب فضای مجازی مبدل می‌شود، قطعا روی سایر دختران ایرانی بی‌تاثیر نبوده و فرهنگ اصیل ایرانی را با تهاجمی باورنکردنی مواجه خواهد کرد.
چه کسانی «رومینا» را قربانی کردند؟/ چهار نکته بخوانید
گروه جامعه جهان نيوز، علی بهادری جهرمی*: شاید بدترین خبری که انسان بتواند بشنود چنین خبری است؛ وقتی اصلی‌ترین مأمن و مأوای یک دختر، به قاتل او تبدیل می‌شود. شاید خیلی تفاوتی نکند پدر از سلامت روان برخوردار بوده یا خیر، در هر صورت در چنین وضعیت اسفناکی، وضع روحی همگان بویژه اطرافیان و آشنایان خانواده و سایر اعضای خانواده در بدترین حالت ممکن است. نمی‌دانم دیگر می‌توان ترکیب زن و مرد و خردسالان باقیمانده را همچنان یک خانواده نامید یا خیر اما شکل‌گیری چنین خانواده‌ای نتیجه مجموعه قاتلانی است که همه چیز خانواده را به مسلخ سوق می‌دهند. سعی می‌کنم در چند بند این مجموعه را بهتر به نمایش بگذارم.
 
1- اصرار بر سوق دادن فرهنگ بومی مردم مسلمان ایران‌زمین به سمت فرهنگ مهاجمی که از هر جهت ضعیف‌تر از فرهنگ اصیل ایرانیان است، با نشر مطالب گسترده علیه ازدواج در سنین پایین، مانع‌تراشی برای ازدواج‌هایی است که در بسیاری موارد با خواست و اراده طرفین و حمایت خانواده‌های آنها در سنین پایین‌تر از نرخی که از سوی برخی کشورها به تمام کشورها تلقین‌ شده صورت می‌گیرد؛ سنینی که در آن اجازه مشارکت فرد در تصمیم‌گیری‌های کلان ملی و تأثیر‌گذاری بر زندگی دیگران را با مشارکت در انتخابات به او می‌دهیم ولی می‌خواهیم اجازه ندهیم برای زندگی خود تصمیم بگیرد. جالب است غالب مخالفان ازدواج در سنین زیر 18 سالگی، امروز به اصلی‌ترین مدافعان آزادی ازدواج یک دختر 13ساله با مردی که بیش از 2 برابر سن خود دارد و خانواده او هم خیر و صلاح او را در این ازدواج ندیده‌اند مبدل شده‌اند!
 
2- اصرار بر مخالفت با احکام ناب اسلامی همچون قصاص که قرآن آن را موجد حیات دانسته و شاید خاصیت پیشگیرانه آن نیز مهم‌ترین عامل چنین نگرشی به آن شده است، یکی دیگر از عواملی است که گویی جان «انسان‌ها» را کم‌اهمیت‌تر از جان «یک انسان» می‌داند و مدعی است اگر کسی به جان دیگری تجاوز کرد، جان او مهم‌تر از جان مقتول است و نباید دستخوش تعرض قرار گیرد! تفکری که نمی‌خواهد به این بیندیشد که در حال حمایت از جان یک انسان (بخوانید قاتل) است یا حمایت از جان بسیاری انسان‌های دیگر (بخوانید مقتولانی که در صورت اقدامات پیشگیرانه مناسب همچون ایجاد رعب در دل قاتلان، جان سالم به در برده‌اند). جالب اینکه امروز این گروه نیز به خیل مدافعان قصاص پیوسته‌اند! و با فراموشی هر آنچه قبلا در رد حکم مسلم قصاص سر داده‌اند، در نقد چرایی عدم قصاص یکی از حالات قتل داد سخن سر می‌دهند!
 
3- اصرار بر آزادی مطلق بیان و تبلیغ و ترویج هرگونه فرهنگ و آدابی که حواس‌شان نیست وقتی بازیگری چهره شده، با کسی که 17 سال از خود بزرگ‌تر است ازدواج می‌کند و برای مدت‌ها موضوع ازدواج او به اصلی‌ترین مطالب فضای مجازی مبدل می‌شود، قطعا روی سایر دختران ایرانی بی‌تاثیر نبوده و فرهنگ اصیل ایرانی را با تهاجمی باورنکردنی مواجه خواهد کرد. مَنِشی که حواسش نیست پر‌بیننده‌ترین لایو اینستاگرامی تاریخ جهان، توسط مردم ایران که تنها یک درصد مردم جهان را تشکیل می‌دهند شکل گرفته و نشان از آن دارد که ذائقه جوانان این مرز و بوم چگونه دارد به سمت صحنه‌های مبتذل بی‌معنا، پوچ و ضدفرهنگی‌ای حرکت می‌کند که هیچ خط قرمزی را برای خود محترم نمی‌شمارد یا موسیقی‌های مبتذلی که سن ابتذال را به سن «بچه‌های مدرسه‌ای» سوق می‌دهد و با تمام توان هزینه و توان خود را مصروف به قهقرا بردن فرهنگ اصیل ایرانی کرده است. حواسش نیست که باید حداقل یک‌صدم ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی را که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با تعطیلی همه‌ جا و همه چیز ایجاد کرد، برای جلوگیری از انتشار ویروس‌های مخرب اصلی‌ترین هسته تشکیل‌دهنده جامعه یعنی خانواده نیز به کار بندد. 
 
4- در کشاکش جولان تفکرات مخرب پیش‌گفته که همگی با هم به عنوان قاتلان فرهنگ اصیل مردم مسلمان ایران، بنیان‌های خانواده و ارزش‌های اصیل انسانی را به مسلخ می‌برند، بدیهی است بخش زیادی از توان آموزشی و ترویجی و تبلیغی مروجان دینی و بومی فرهنگ اصیل نیز به جای تبیین مفهوم درست غیرت، عفاف، خویشتنداری، صبر و... در حال مبارزه با فرهنگ‌های وارداتی هستند و در شلوغ‌کاری‌های سیاسی و رسانه‌ای، مجالی برای تعمیق جدی آنچه ضروری است پیدا نمی‌کنند و نتیجه آن می‌شود دخترکانی که مجذوب خطا می‌شوند و پدران عصبانی‌ای که مجالی برای آموزش چگونه پدری کردن نیافته‌اند. 
 
یکبار برای همیشه به جای حرف سیاسی و هیاهوی تبلیغاتی به این بیندیشیم: چرا باید دختری خانه پدری خود را به مقصد خانه پسری که بیش از 2 برابر خود سن دارد ترک کند؟ چرا باید با او تصویری بگیرد که در فضای مجازی منتشر شود بدون واهمه از اینکه ممکن است این تصویر توسط کل خانواده و آشنایان وی دیده شود؟ چرا باید پسر مقابل، هیچ واهمه‌ای از انتشار تصویر ارتباط خود با دختری 13 ساله بدون اذن پدر او نداشته باشد و چرا باید پدری عصبانی و از کوره در رفته از مشاهده چنین وضعیت اسفناکی، نداند برای حل مشکل خود چه کند و دست به جنایتی نابخشودنی بزند؟ اگر به دنبال حل این مشکلات هستیم و واقعا دوست داریم دیگر شاهد تکرار چنین صحنه‌هایی نباشیم، باید از ضربه زدن هرروزه به فرهنگ اصیل خود بازگردیم و یک‌صدا همگی به سمت ساماندهی بنیان‌های انسانی، خانوادگی، فرهنگی و... خود در مسیر اصیل و سنتی خود، در عین انطباق آن با نوآوری‌های دنیای مدرن پیش رویم. فرهنگی که شاید مهم‌ترین کمک‌کار ایرانیان در مقابله با ویروس کرونا و کاهش آلام آن بود، قطعا به طریق اولی بهترین کمک‌کار ما در کاهش مشکلات مرتبط با حوزه خانواده نیز خواهد بود.

*حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
ترویج فرهنگ بی بند و باری مدتهاست در رسانه ها و فضای مجازی ترویج می شود..شد.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بسیاری از فیلمهای سینمای ایران در طی این سالها به گونه ای بوده که اثرات بسیار بدی بر جامعه داشته و هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارد..
+
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب (خرداد 1395): « در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود.»
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
جنون و ديوانگي وپرخاشگري از فقر زاده و تهي دستي زاده ميشودهفت ساله هر روز بر تعداد گرسنگان افزوده ميشود و اقايان فقط شعار ميدهند
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نظرات این کارشناس محترم در دهه های 50 و 60 قابل قبول بود اما متاسفانه امثال این عزیز فراموش کرده اند که در این فضای مجازی تحت نفوذ رسانه ها، اکثریت مردم جهان فقط و فقط به سمت رفاه و آسایش و لذت طلبی و کامجویی بیشتر در زندگی سوق داده میشوند.
United States
....
Iran, Islamic Republic of
ازدواج دختر با مرد بزرگ تر از خودش حتی اگر جای پدر یا پدر بزرگش هم باشد به لحاظ شرعی هیچ اشکالی ندارد و اینگونه نظرات که در تضاد با تاریخ صدر اسلام و زندگی ائمه و اولیاء الهی است بیشتر به خاطر هراس از تفکرات منحوس غربی است
Iran, Islamic Republic of
اگر قيمت مسكن و اجاره همين گونه بالا رود تمام مستاجرين مجنو ن هاي بعدي هستند.....
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی رسانه ها و جراید از عده ای... الگو میسازند همین نتیجه میشود ...
اصغر
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
........
عموزاده از سمنان
Iran, Islamic Republic of
سلام.
خدا قسمت نکند. خدا صبر بدهد. آمین.....
حسن
Iran, Islamic Republic of
این دختر از ۱۱ویا ۱۲ سالگی دوست پسر داشته یعنی اینکه مفهوم خیلی از مسایل را می دانسته علت این بلوغ زود رس مگر در شبکه های اجتماعی تلگرام اینستا و۰۰۰۰۰
Iran, Islamic Republic of
مرحبا احسنت به این نظر
دمت گرم
Luxembourg
..........
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
من از شما می پرسم، قرآن و اهل بیت ع مگر به فرموده پیامبر (ص) الگوی و هدایت ما در زندگی نیستند... دو نمونه عالی الگوی زندگی امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با چه تفاوت سنی با هم ازدواج کردن؟ و برعکس، همسر پیامبر چقدر از خودشان بزرگتر بودند؟ نمی گویم که حتما باید همه تفاوت سنی باشد، ولی هیچ مبنا و حکمی در بودن یا نبودن تفاوت سنی برای ازدواج هیچ جا گفته نشده و مهم دو نفر هستند که میخواهند با هم زندگی بکنند
Iran, Islamic Republic of
در این ماجرا مقصر جامعه است وقتی سواد رسانه ای استفاده از رسانه درست نباشد تلگرام فیلتر باشد اینستا باز و... بی غیرتی به اوجش میرسد ........
Iran, Islamic Republic of
عده ای میگن حتی با رضایت والدین و دختر ازدواج دختر زیر 18 سال کودک همسری وغیر قانونیه و حالا میگن همین دختر 13 یا 14 ساله حق داشت همسرش را خودش هر کی و هر کاری هم که کرده باشه انتخاب میکرد و حتی به پدرش هم مربوط نبود.نمونه این تضاد های گفتاری در شبکه های داخلی و خارجی با اغراض سیاسی و فرهنگی تبلیغ میشه.
Iran, Islamic Republic of
پدری روی خشم و عصبانیت اشتباهی بسیار بزرگی کرده که بدترش را همون دختر و پسر کرده و پاسگاه هم علم غیب نداشته و به وظیفه شان عمل کردند. ولی عده ای چون سالومه کثیف شبکه منو تو از این فرصت استفاده کرده و علنا مسئله غیرت و ناموس را مسخره و زیر سوال برده اند.یعنی این فاسد میخواد تعیین کنه که چی درست و چی غلطه!!!
Iran, Islamic Republic of
باسلام
تهاجم فرهنگی !!!!!!!؟؟؟؟؟؟
علی گرگانی
Iran, Islamic Republic of
باید ازخدا خواست که اینگونه پیشامدها برای هیچ خانواده ای رخ نده..
Iran, Islamic Republic of
......
Luxembourg
عشق های نافرجام جوانی از قدیم در همه جوامع بوده قضیه رومینا نه اولین و نه اخرین است .