کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بخت‌آزمایی خودرو بدون‌ پرداخت وجه

8 خرداد 1399 ساعت 11:32

بر اساس دستور سرپرست وزارت صمت علاوه‌ بر اینکه پیش‌ثبت‌نام خرید خودرو در طرح ویژه فروش عید سعید فطر تا 14 خرداد 1399 ادامه دارد، خودروسازان حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را جهت حضور در قرعه‌کشی از متقاضیان نخواهند داشت.


به گزارش جهان نیوز، پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو و سایپا به‌طور رسمی کلید خورد.

با اینکه در ابتدای امر این دو شرکت خودروسازی شرایطی همچون تحویل چک به‌نام فرد و دریافت نیمی از مبلغ خودرو را در دستور کار قرار داده بودند، اما با دستور سرپرست وزارت صمت، این دو شرط لغو شد تا خریداران واقعی با شرایط آسان‌تری بتوانند در این طرح ثبت‌نام کنند. حال حذف این دو شرط باعث شده تا افراد بیشتری اقدام به بخت‌آزمایی کنند.

دریافت نیمی از وجه خودرو که یکی از شرط‌ های ثبت‌نام در طرح فروش فوق‌العاده محصولات دو خودروساز کشور بود، در چند روز گذشته مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. به‌ویژه آنکه ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرده بودند افرادی که در قرعه‌کشی برنده نشوند، پولشان یک هفته تا 10 روز پس از قرعه‌کشی عودت داده می‌شود.

چنین رویه باعث شده حتی گروهی از کارشناسان این نوع قرارداد خودروسازان با متقاضیان را به قرارداد ترکمنچای تشبیه کنند؛ چراکه این دو خودروساز با استفاده از همین مبلغ می‌توانستند سود خوبی برای خود جمع‌آوری کنند و پس از سوددهی آن پول را به صاحبان اصلی آن بازگردانند.

با توجه به تورم لحظه‌ای این صاحبان پول بودند که باید حداقل حدود 10 تا 20 روز پول خود را به امانت دست این دو شرکت دولتی می‌سپردند تا شاید قرعه فال به نام آنها درآید. چنین پیش‌شرطی البته بازارهای دیگر را هم تحت تاثیر قرار داده بود. به‌ویژه بازار سرمایه طی چند روز اخیر دچار مشکلاتی فراوانی پیرو این دستور شد.

برخی از سرمایه‌گذاران که تمام پول خود را در بورس گذاشته‌اند بلافاصله حتی سهام ارزشمند خود را به فروش گذاشتند و با تشکیل‌دادن صف‌های فروش میلیاردی این بازار را دستخوش سقوط کردند.

با این حال سرپرست وزارت صمت دومین شرط سخت خودروسازان را هم لغو کرد. بر اساس دستور حسین مدرس‌خیابانی علاوه‌ بر اینکه پیش‌ثبت‌نام خرید خودرو در طرح ویژه فروش عید سعید فطر تا 14 خرداد 1399 ادامه دارد، خودروسازان حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را جهت حضور در قرعه‌کشی از متقاضیان نخواهند داشت.

بر اساس تغییر در برنامه زمان‌بندی فروش 25 هزار دستگاه خودرو، بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام و بر اساس ضوابط تعیین‌شده از سوی کمیته خودرو، قرعه‌کشی با نظارت دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و در حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی، صورت پذیرفته و صرفا حائزان شرایط مطابق با قرعه‌کشی انجام‌شده، ملزم به پرداخت وجه خودرو خواهند بود.

لذا در هیچ‌یک از مراحل ثبت‌نام، متقاضیان خرید خودرو ملزم به پرداخت وجه نخواهند بود و واریز 100‌درصد وجه خودرو تنها از سوی افرادی صورت خواهد گرفت که بر اساس قرعه‌کشی انجام شده، حائز شرایط تشخیص داده شوند.

یادآور می‌شود که شرط نداشتن پلاک فعال، اخذ گواهینامه و عدم‌خرید خودرو ظرف 36 ماه گذشته همچنان پای برجا مانده‌اند تا دست دلالان از این طرح کوتاه بماند. پیش از این مدرس‌خیابانی دستور لغو دریافت چک را ابلاغ کرده بود.

شانس بیشتر در قرعه‌کشی
با اینکه با شروط تعیین‌شده در طرح جدید فروش فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ دولتی دلالان قافیه را باخته‌اند، اما تعداد زیادی از شهروندان هم به دلیل ناتوانی از تامین وجه اولیه فقط می‌توانستند نام خود را در این طرح ثبت کنند. حال با لغو این پیش‌شرط امکان بخت‌آزمایی بدون‌پرداخت وجه به وجود آمده و ممکن است خانواده‌هایی که فقط توان خرید یک خودرو را دارند، به دلیل داشتن سایر شرایط، شانس بیشتری در قرعه‌کشی پیدا کنند.

بدین ترتیب که چند نفر از اعضای یک خانواده در این طرح اقدام به ثبت‌نام می‌کنند تا شانس بیشتری در آن داشته باشند. البته نکته حائز اهمیت این است که افراد نمی‌توانند این خودروها صفر کیلومتر نگه دارند و به چشم سرمایه به آن نگاه کنند. چراکه اولا یک سال سند این خودروها در رهن کارخانه می‌ماند و از سوی دیگر برنده‌شدگان در قرعه‌کشی سه ماه پس از دریافت خودرو باید برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌ها مراجعه کنند.

منبع: آرمان ملی


کد مطلب: 729041

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/729041/بخت-آزمایی-خودرو-بدون-پرداخت-وجه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com