پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

موسوی: در مجلس دهم شاهد افول نظارت بودیم

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 728875
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: متاسفانه در دوره‌های قبل به ویژه دوره دهم مجلس، شاهد افول قانونگذاری و به ویژه نظارت بودیم.
موسوی: در مجلس دهم شاهد افول نظارت بودیم
به گزارش جهان نيوز، سیدنظام‌الدین موسوی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار داشت: اصولاً مجلس دو کار عمده و ویژه اساسی دارد که عبارت است از قانونگذاری و نظارت.

وی نظارت و قانونگذاری را دو کار اصلی مجلس دانست که به طور طبیعی نمایندگان و شاکله مجلس باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشند.

*در مجلس دهم شاهد افول قانونگذاری و نظارت بودیم
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در دوره‌های قبل به ویژه دوره دهم مجلس، شاهد افول  قانونگذاری و به ویژه نظارت بودیم و و مجلس عملاً آن طور که باید و شاید نتوانست نظارت جدی و دقیقی را بر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای اجرایی اعمال کند؛ همین امر موجب شد تا و آن کارایی و کارآمدی دستگاههای اجرایی هم افول کند.

موسوی بر همین اساس اضافه کرد: البته نمایندگان قوی، انقلابی و مردمی قابل توجهی هم در مجلس گذشته داشتیم اما شاکله مجلس و کلیت آن نتوانست آنگونه که باید و شاید در جایگاه مجلس -که قرار است به فرموده حضرت امام در راس امور باشد- عمل کند.

* فعالان سیاسی و تحلیلگران برآورد خوبی از مجلس دهم نداشتند
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم بر همین اساس اضافه کرد: طبیعتاً نتیجه این دو مدل عملکرد را در همین چند روزی که به پایان رسید شاهد بودید، مخصوصاً در فضای مجازی برآوردی که بسیاری از مردم و فعالان سیاسی و تحلیلگران نسبت به عملکرد مجلس دهم داشتند در مجموع برآورد خوبی نبود و حتی برخی‌ها خوشحالی می‌کردند که این مجلس به پایان رسیده است.

وی در ادامه ضمن ارزیابی خود از مجلس دهم خاطرنشان کرد: موارد مذکور به این مفهوم نبود که مجلس دهم نمایندگان انقلابی، مردمی، توانمند و کارآمد نداشته است، اتفاقاً بسیاری از آقایان نماینده دارای این ویژگی‌ها بودند، اما آنچه موجب شد مجلس دهم به این شرایط برسد و به گونه‌ای باشد که در برآورد افکار عمومی منفی باشد و کارنامه منفی تزریق شود، ساختار، شاکله مجلس، هیئت حاکمه و گفتمان غالب بر مجلس بود مخصوصاً در حوزه هیئت رئیسه و رئیس مجلس.

*رئیس مجلس قدرت مانور را از نمایندگان گرفته بود
موسوی با انتقاد از عملکرد رئیس مجلس در دوره دهم عنوان کرد که بدون تعارف باید بگوییم که در مجالس گذشته و به ویژه مجلس دهم رئیس مجلس به نوعی عمده‌ای از اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس را در حیطه خود در آورده بود و اجازه قدرت مانور را از نمایندگان مجلس را گرفته بود.

این منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی در همین راستا اضافه کرد: در مجلس دهم تلاش‌های نمایندگان برای اعمال نظارت بر دستگاه اجرایی توسط هیئت حاکمه و ریاست مجلس معمولاً خنثی شد و در بسیاری از موارد رئیس مجلس به واسطه پیوندهایی که با دستگاه اجرایی کشور داشت، اجازه نمی‌داد قدرت نظارتی مجلس به طور جدی اعمال شود؛ در نتیجه بسیاری از تلاش‌های نمایندگان خنثی می شد و عملاً  یک رکن و بال جدی کار ویژه مجلس که بالاتر از نظارت بود را از دست داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یا یادآوری اینکه ویژگی‌های مجلس از جمله نظارت توسط کنترل درونی از داخل مجلس، یعنی هیئت حاکمه و رئیس مجلس خنثی می‌شد، گفت:

رئیس مجلس در بسیاری موارد ورود پیدا می‌کرد و بخش عمده‌ای از چینش در مجلس توسط رئیس و هم طیف انجام می‌شد و در بسیاری از مسائل اجازه ورود نمایندگان انقلابی را نمی‌دادند و همین امر موجب شد که مجلس از جایگاه خود افول و تنزل کند.

*هیأت رئیسه باید بتوانند انضباط درونی مجلس را تدبیر کند
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: در مجلس آینده قبل از بحث اشخاص و افراد، نکته مهم این است که اقتدار ویژه ای که به رئیس مجلس داده شده، حتما باید کنار برود.

وی اضافه کرد: رئیس مجلس نماینده‌ای مانند سایر نمایندگان است؛ هیات رئیسه مجلس هم نمایندگانی مانند دیگر نمایندگان هستند و بخش عمده کاری که در دست آنهاست برای این است که بتوانند انضباط درونی مجلس را تدبیر کنند؛ یعنی مسائل اداری داخلی و انضباط اداره مجلس را تدبیر کنند.

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: عموما یکی از کارهای هیأت رئیسه این است که در جاهایی که به عنوان نمایندگان مجلس حضور پیدا می کنند فضای غالب و گفتمان مجلس را منتقل کنند؛ لذا نباید نظرات شخصی خود را به اسم مجلس در حوزه‌های مختلف خرج کنند و این ایراد است.

*مجلس یازدهم اجاره نمی‌دهد تجربه مجلس دهم اتفاق بیفتد
منتخب مردم تهران در ادامه سخنانش تصریح کرد: با توجه به فضایی که در مجلس یازدهم شکل خواهد گرفت، قطعاً مجلس یازدهم با حضور چهره‌های انقلابی، مستقل و توانمند و صاحب فکر اجازه نخواهند داد که تجربه مجلس دهم در مجلس یازدهم اتفاق بیفتد.

وی در همین رابطه بیان کرد: فارغ از اینکه هیئت‌رئیسه و رئیس مجلس چه کسی باشد، حتماً نمایندگان مجلس نمایندگان همه این کشور هستند و در همه حوزه‌ها حق اظهار نظر دارند و قطعاً اجازه اینکه کسی بخواهد تصمیماتی خارج از حیطه گفتمان و خواست قاطبه نمایندگان اتفاق بیفتد را نمی‌دهند.

*سمت و سوی مجلس یازدهم به سمت تخصصی شدن بیشتری خواهد رفت
موسوی با بیان اینکه فکر می‌کنم سمت و سوی مجلس یازدهم به سمت تخصصی شدن بیشتری خواهد رفت،‌ تصریح کرد: قطعا باید تلاش کنیم اولویت‌های مطالبات مردم در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته و این فضای لابی‌گری که در گذشته توسط برخی دستگاه‌های خارج از مجلس در داخل پارلمان صورت می‌گرفت، اتفاق نیفتد و سعی شود نمایندگان مجلس بر اساس منافع ملی و مصالح مردم و موکلان خودشان تصمیم گیری کنند.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *