سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲۰
سفیر سابق ایران در ونزوئلا:

بعد از عین‌الاسد آمریکا فهمیده با کسی شوخی نداریم/ کمک ۱۰ سال پیش ونزوئلا را جبران کردیم/ ایران و ونزوئلا دلار را کنار گذاشته‌اند/ ونزوئلا کشور ثروت و فرصت است/ امریکا تحت هر شرایطی سعی می‌کند ونزوئلا را به زانو دربیاورد

سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 728792
مهم‌ترین عاملی که باعث شد آمریکایی‌ها نتوانند تعرضی به کشتی‌های ما داشته باشند «قدرت بازدارندگی» ایران است. ایران در گذشته نشان داده که در این مسائل با کسی شوخی ندارد. آمریکایی‌ها ماجرای عین‌الاسد را فراموش نکرده‌اند.
بعد از عین‌الاسد آمریکا فهمیده با کسی شوخی نداریم/ کمک ۱۰ سال پیش ونزوئلا را جبران کردیم/ ایران و ونزوئلا دلار را کنار گذاشتند/ ونزوئلا کشور ثروت و فرصت است/ امریکا به هرطریقی سعی دارد ونزوئلا را به زانو دربیاورد
به گزارش جهان نيوز، احمد سبحانی، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا و همچنین مدیرکل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تبادل تجاری اخیر میان تهران و کاراکس را مورد بررسی قرار داد.

وی در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه اتفاق مهمی در عرصه اقتصادی و تجارت خارجی برای ایران رخ داده است، گفت: «ایران برای سال‌ها واردکننده بنزین بود. حدود 10 سال پیش آمریکایی‌ها مهم‌ترین تحریمی که علیه ما اعمال کردند و گمان داشتند نتیجه‌بخش باشد، تحریم بنزین بود. در آن شرایط ما از کل میزان مصرف بنزین کشور، نیازمند واردات 35 درصدی از خارج بودیم و شرایط خیلی مساعد نبود. آن روز شرایط سخت را گذراندیم و اتفاقا بنزین موردنیاز خود را از ونزوئلا وارد کردیم و این در شرایطی بود که کشورهای دیگر به ما بنزین نمی‌دادند.»

کمک 10 سال پیش ونزوئلا را جبران کردیم
وی ادامه داد: «پس از اینکه ونزوئلا در آن ایام بنزین ایران را تامین کرد، تحت تحریم قرار گرفت و هزینه‌هایی را متحمل شد. حالا اما ماجرا برعکس شده و در ایام تحریم ما صادرکننده بنزین به ونزوئلا شدیم. لذا با ایجاد امکان تولید بنزین، مازاد نیاز کشور را صادر می‌کنیم که این توانمندی مهمی هم در عرصه تولید این محصول استراتژیک و هم در عرصه صادرات آن است.

علاوه بر این باید به این نکته اشاره کنم که بخشی از ماجرای تحریم‌های سال‌های اخیر مربوط به تحریم‌های تکنولوژیک بود. برای مثال کاتالیست‌ها که اقلام مهمی در صنعت نفت و پتروشیمی هستند، مورد تحریم قرار گرفتند و ما در زیر فشار تحریم توانستیم با کیفیتی بسیار بالا و حتی بهتر از برخی نمونه‌های جهانی آنها را تولید کنیم و حالا با صادرات به دیگر کشورها ازجمله ونزوئلا هم ارزآوری داشته باشیم و هم تحریم‌های آمریکا را بشکنیم. ونزوئلا دارنده بزرگ‌ترین منابع نفتی جهان است و لذا بازار بسیار مهمی می‌تواند برای ما باشد.»

طی شش سال گذشته ترک‌ها جایگزین ما در بازار ونزوئلا شده بودند
سفیر سابق ایران در کاراکاس با اشاره به جنبه سیاسی این اتفاق گفت: «ذیل فشارهای آمریکا، حتی شرکت‌های ترکیه‌ای که در نبود ما طی 6 سال گذشته وارد بازار ونزوئلا شدند، امروز از این کشور خارج شده‌اند و حتی شرکت‌های نفتی روسیه و برخی شرکت‌های چینی هم محدودیت‌هایی را برای همکاری با کاراکاس درنظر گرفته‌اند. بنابراین از این منظر تجارت با ونزوئلا هم گویای وفاداری ایران به دوستان گذشته خود است و نشان می‌دهد ما در حال جبران کمک 10 سال پیش آنها هستیم و هم اینکه ایران امروز در شرایطی قرار گرفته که یک ابزار تحریمی قابل اعتنا را از دست آمریکا گرفته و کاخ سفید دیگر نمی‌تواند با تحریم بنزین ایران را تحت فشار بگذارد.»

احمد سبحانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به جنبه اقتصادی- راهبردی این تجارت اشاره کرد و توضیح داد: «دلار شیشه عمر آمریکاست، پول بدون پشتوانه‌ای که به‌واسطه آن آمریکا در دنیا حکومت می‌کند. حالا دو کشور مهم تحریم شده، دلار را از مبادلات خود کنار گذاشته‌اند و راهی باز شده تا به دور از ابزارهای تحریمی آمریکا، دیگر کشورها هم بتوانند وارد تجارت با ایران یا ونزوئلا شوند. لذا از این جهت هم موضوع اهمیت زیادی دارد.»

قدرت بازدارندگی ایران مانع اقدام آمریکا شد
این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه در پاسخ به چرایی عدم‌اجرایی شدن تهدیدات نظامی آمریکا درخصوص نفتکش‌های ایرانی گفت: «ما طبق قوانین بین‌المللی حق کشتیرانی آزاد را داریم و این اولین دلیل است. البته اشتباه نشود، می‌دانیم آمریکایی‌ها اعتقادی به «حق» و «قانون» ندارند، مخصوصا ترامپ که یک یانکی بدون روتوش است، لذا باید بگوییم در حقیقت مهم‌ترین عاملی که باعث شد اینها نتوانستند تعرضی به کشتی‌های ما داشته باشند «قدرت بازدارندگی» ایران است. ایران در گذشته نشان داده که در این مسائل با کسی شوخی ندارد. آمریکایی‌ها ماجرای عین‌الاسد را فراموش نکرده‌اند. عین‌الاسد اولین پایگاه آمریکایی بود که به‌طور رسمی بعد از جنگ جهانی مورد تعرض رسمی قرار گرفت و آنها نتوانستند کاری انجام دهند. مضاف بر اینکه واقعه گلوبال هاوک و پیش از آن هم ماجرای نشاندن هواپیمای دیگر بدون سرنشین آنها نشان داده بود که ایران هم توانمندی برای اقدام دارد و هم شجاعت لازم را. لذا آمریکا می‌داند نفعی در آغاز درگیری وجود ندارد.»

چین و روسیه مترصد تضعیف آمریکا هستند
وی افزود: «موضوع مهمی دیگری در اینجا وجود دارد، اینکه ما و ونزوئلا تنها متغیرهای موضع نیستیم. در دنیا آمریکا رقبایی دارد که منتظر تضعیف این کشور هستند. چین امروز در جنگ اقتصادی با امریکا قرار دارد. چین و روسیه و حتی برخی متحدین اروپایی آمریکا چالش های بزرگی با کاخ سفید دارند و همین‌ها باعث شکنندگی آمریکا شده است و لذا اگر ترامپ وارد درگیر نظامی با ایران شود این شکنندگی بیشتر خواهد شد. از اینرو باید بگوییم همچنان عقلایی در آمریکا هستند که توانسته‌اند در این برحه مانع ماجراجویی ترامپ شوند. علاوه بر این کرونا هم موضوع دیگری است که این روزها جایگاه رئیس جمهور آمریکا را تهدید می‌کند و او نگران تجمیع این وقایع و تاثیر منفی آنها بر انتخابات آتی ریاست جمهوری است لذا محدودیت‌های عمل بیشتری را برای خود در نظر می‌گیرد و از حماقت‌های بیشتر اجتناب می‌کند.»

سبحانی در پایان افزود: «ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر نفتی جهان است. همچنین دارای معادن طلای بسیار غنی است که در برخی از آن‌ها بیش از چند 10 تن طلا استخراج می شود. الماس، آهن و بوکسید آلومینا و تقریباً همه مواد اولیه جهانی در ونزوئلا به وفور یافت می‌شود. آب شیرین که مشکل آینده جهان است در ونزوئلا به وفور وجود دارد. بنابراین ونزوئلا کشور ثروت و فرصت است و به خاطر همین امریکا تحت هر شرایطی سعی می‌کند ونزوئلا را به زانو دربیاورد اما حضور ایران می‌تواند هژمونی امریکا در دنیا را به چالش بکشاند و فرصت بزرگی هم برای شکستن تحریم‌ها پدید آورد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تروریست های داعش مورد حمایت آمریکا و هم پیمانانش یا تسلیم شوند یا کشته می شوند.....
Pakistan
کس دیگه ای نبود؟؟!!! .
Iran, Islamic Republic of
شناور حامل قاچاق را در دریا به آتش می‌کشیم
Iran, Islamic Republic of
آمریکا تعهدات بین‌المللی‌اش را رعایت و اجرا کند
Iran, Islamic Republic of
از آقا زاده چه خبر آقای سفیر سابق.
Iran, Islamic Republic of
این حرف عین بی اخلاقی است ....
Oman
......
Iran, Islamic Republic of
...............
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
هم ‌اکنون کشتی‌‌های حامل بنزین در آب‌های بین‌المللی به سوی سواحل ونزوئلا به پیش می‌رود. باید از طریق رسانه‌های متعدد نوشتاری و تصویری و... به آمریکایی‌ها پیام داده شود که اگر دست از پا خطا کنند و کوچک‌ترین تعرضی به کشتی‌های نفتی ما نمایند هزاران جنازه آمریکایی‌ را باید از افغانستان، خلیج‌ فارس، عراق، سوریه، لبنان و عربستان به کشور کرونا زده‌شان برگردانند.
Iran, Islamic Republic of
خرکت کشتیها و ارسال نفت به آمریکای جنوبی که حاصل توان موشکی وسیلی عین الاسد هست معادلات قدرت در جهان را تغییر خواهد داد. الله اکبر نصر من الله و فتخ قریب
United States
......
حمزه
Iran, Islamic Republic of
از آقازاده چه خبر بزرگوار ؟؟
راد
Iran, Islamic Republic of
اگر نبود شجاعت ارتش و سپاه و قدرت موشکی قطعا این کشتی ها از تنگه هرمز هم نمی توانستند عبور کنند.
پس دنیا دنیای قدرت نظامی است دنیا دنیا موشک است حاجی
Iran, Islamic Republic of
بابای ساشا؟!
رر
Iran, Islamic Republic of
.....
Pakistan
....
Iran, Islamic Republic of
تابناك كسي صلاحيتدار تر و به روز تراز اين فرد پيدا نكردي كه حتي يك اظهار برائت هم از اون پسرش نكرده و حالا چه لزومي به تحليل و نظر اين داريم هزينه اش رو كي ميده
Iran, Islamic Republic of
سلام
جهان نیوز رسانه انقلابی است انشالله، لطفا در مصاحبه دقت کنید که تبلیغ هر کسی نشود پسر این آقا بسیار ... بی نزاکت و دور از صفات دینی و ملی که هیچ بلکه انسانی است لا اقل برائتی از طرف این آقا علیه آقا زاده .... منتشر میکردید