سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

۶ راهکار موثر برای پرهیز از ضرر در بورس

سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 728752
کارشناسان بازار سرمایه توصیه‌هایی را خطاب به مشتاقان حضور در بورس مطرح کرده‎ و معتقدند سهامداران با توجه به این توصیه‌ها می‌توانند فعالیت‌ خود را با موفقیت بیشتر و پیامد‌های منفی کمتری پیش‌ ببرند.
۶ راهکار موثر برای پرهیز از ضرر در بورس
به گزارش جهان نيوز، مجموعه‌ای از توصیه‌هایی را که برخی از کارشناسان حوزه بورس خطاب به سهامداران برای موفقیت در بورس مطرح کرده‌اند به شرح زیر است:

سرمایه مازاد خود را روانه بورس کنید
بازار بورس بازار‌ی پُرنوسان است به همین جهت بهتر است افراد از به کارگیری سرمایه‌های اصلی، ضروری و روزمره خود در این بازار پرهیز کنند. معمولاً افراد، بخشی از درآمد ماهانه یا سالانه خود را به عنوان هزینه‌های ضروری برای استفاده در روز مبادا ذخیره می‌کنند تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند. افرادی که تصمیم گرفته‌اند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، باید در ابتدا اولویت خود را به رفع نیاز‌های اولیه زندگی خود بدهند، و از به کارگیری آن بخش از درآمد خود که برای هزینه‌های اتفاقی در نظر گرفته‌اند در بازار بورس صرف‌نظر کنند.

در نتیجه بهتر است افراد پس‌انداز‌های اضافی خود را وارد بورس کنند و از روانه کردن دارایی خود به این بازار پرریسک پرهیز کنند.

اهداف بلندمدت داشته باشید
سرمایه‌گذاران در بورس نباید در رابطه با نوسانات و افت و خیز‌های روزانه بازار نگرانی داشته باشند چرا که این روند در معاملات سهام روندی عادی است بنابراین همواره افراد باید روند بلندمدت را در نظر بگیرند؛ شرکت‌های بورسی معمولاً شرکت‌های بزرگی هستند بنابراین پروژه‌های آنان هم بسیار بزرگ است.

بی شک سود پروژه‌های بزرگ در کوتاه‌مدت به دست نمی‌آید و در بلندمدت قابل رویت است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید برای دریافت واقعی سودِ سرمایه‌های خود در بازار سهام، به سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت توجه داشته باشند.

در دام شایعات قرار نگیرید
توجه به شایعات در بورس، می‌تواند موجب ضرر افرادی شود که به احساسات خود میدان می‌دهند. سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید براساس تحقیق و اطلاعات صحیح باشد، زیرا در بورس عوامل متعددی همچون وضعیت اقتصاد کشور، عملکرد شرکت‌ها، اتفاقات جهانی و... در تغییر قیمت‌ها مؤثر هستند. پس تنها براساس توصیه دوستان و یا تبلیغات و یا حتی عملکرد خویشاوندان نباید برای سرمایه‌گذاری در این بازار پرریسک تصمیم‌گیری کرد.

غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنید
سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند سرمایه‌گذاری انجام دهد. در روش مستقیم افراد مستقیماً سهام مورد نظر خودشان را خریداری می‌کنند و خودشان پیگیر نوسانات بازار و وضعیت سهام می‌شوند و به طور شخصی به تشکیل سبد سهام اقدام می‌کنند. شیوه سرمایه‌گذاری مستقیم برای همه سرمایه‌گذاران مناسب نیست زیرا چنین کاری نیازمند تجربه و تخصص است و البته این فرایند بسیار زمان‌بر بوده و مقرون به صرفه نیست.

در روش دوم توصیه می‌شود افراد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام دهد؛ در این روش متقاضی اقدام به خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کند، که از این طریق علاوه ‌بر انتخاب یک سبد سهام مناسب از تخصص، تجربه، امکانات و سایر خدمات صندوق‌ها بهره‌مند می‌شود.

سبد سهام تشکیل دهید
از آنجا که به طور معمول و در طی زمان قیمت برخی سهام افزایش و قیمت برخی کاهش می‌یابد، برای در امان ماندن از خطر کاهش قیمت سهام خریداری شده، توصیه می‌شود که خریداران سبدی از سهام خریداری کنند و از خریدن یک نوع سهم پرهیز کنند. زمانی که سهامدار سرمایه‌ خود را به سهام متعدد و متنوعی اختصاص می‌دهد از زیان احتمالی تا حدود زیادی پیشگیری می‌کند چرا که همزمان با پایین آمدن احتمالی قیمت برخی از سهام‌ها با افزایش قیمت دیگر سهام‌های موجود در سبد ضرر احتمالی ناشی از کاهش قیمت را جبران می‌‌کند. با این روش سرمایه‌گذار خطر احتمالی کاهش قیمت‌ها را بسیار کم می‌کند.

به سرمایه خود توجه کنید
افراد پس از تشکیل سبد سهام نباید نسبت به وضعیت آن بی‌تفاوت باشند و باید به طور مرتب آن را مورد بررسی قرار دهند. این افراد باید موجودی سهام خود را نسبت به وضعیت بازار بسنجند. با این کار مشخص خواهد شد که آیا موجودی سبد سهام سرمایه‌گذار هماهنگ با بازار است و یا نیاز به بازنگری و تغییر دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *