پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ایچری شهر یا قسمت قدیمی باکو را بشناسید

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 728703
شهر قدیمی باکو یا ایچری شهر، مروارید تاریخی در قلب آذربایجان و میراث باستانی باقی مانده از تاریخچه آذربایجان است که پس از گذشت هزاران سال بر جای مانده و در داخل دیواره های خود میراث های گرانبهایی را حفظ کرده است.این شهر باستانی و دیدنی در پایتخت آذربایجان شهر باکو واقع شده است و به دلیل نمادهای تاریخی از جمله برج دختر و کاخ شیروان شاه  شهرت جهانی دارد.این قسمت از باکو نام خود را از پیشرفت‌های اقتصادی قرن ۱۹ دریافت کرده است.با پیشرفت صنعت یک شهر بیرونی و یک شهر درونی در باکو بوجود آمد.امروزه علی رغم پیشرفت های بسیار و چشمگیر باکو شهر قدیمی یا همان ایچری شهر دست نخورده و پابرجا برجای مانده است و اکنون حدود بیش از ۱۳۰۰ خانواده در این محل زندگی می کنند.

جاذبه های داخل ایچری شهر
یکی از جاذبه‌های توریستی باستانی باقی مانده که در تور باکو حتما از آن بازدید خواهید کرد. از سال های گذشته در داخل دیوارهای این شهر برج دختر می باشد.برج سنگی که به شکل استوانه ساخته شده است.درست در مقابل دریا و در نزدیکی بلوار معروف باکو قرار دارد و این برج  31 ارتفاع دارد.داستان های فراوانی در رابطه با تاریخچه این برج و علت نامگذاری آن تا به امروز به دست رسیده است.باستان شناسان بر این باورند که این برج در دو بازه زمانی ساخته شده است.چرا که قسمت پایینی این برج در بین قرون ۷ و ۸ قبل از میلاد مسیح ساخته شده و قسمت های بالایی و نمای سنگی آن در دوران ساسانیان به اتمام رسیده است.

تصویری از برج دختر باکو
برج دختر به عنوان یک برج دیدبانی در دوران حکومت شیروان شاه محسوب می‌شده است.گفته شده که مردم از این برج به وسیله دود به سایر برج ها در سراسر قلمرو سیگنال امنیتی می فرستادند.همچنین گفته شده که در بازه زمانی خاصی از این برج به عنوان معبد آتش پرستان استفاده می‌کردند و شاید که برج دختر در ابتدا به عنوان معبدی برای زرتشتیان ساخته شده و پس از تغییرات به وجود آمده در قرون وسطی  تغییر کاربری پیدا کرده است.

یکی دیگر از جاذبه های شهر قدیمی باکو،کاخ شیروان شاه است.این کاخ،آخرین اقامتگاه حکمرانی پادشاهی شیروان شاه  که یکی  از قدرتمندترین پادشاهی های قرون وسطا در آذربایجان بوده میباشد.اولین پایتخت حکمرانی شیروان شاه بوده ولی پس از زلزله در سال ۱۳۹۷ پایتخت را به باکو منتقل کردند.کاخ شیروان شاه در یکی از بلند ترین نقاط ایچری شهر ساخته شده است.این بنا دارای سه حیاط داخلی می باشد.

تصویری از شهر قدیمی باکو
در حیاط سوم  شاه اول مقبره هایی را برای همسر و پسرش ساخته و همچنین مسجد این مجموعه و حمام در این قسمت از حیاط قرار دارد.یکی از جذاب ترین جاذبه های داخل کاخ شیروان شاه مقبره‌ای است که به فرمان شیروان شاه فرخ یاشار ساخته شده است.بر روی این مقبره حکاکی هایی را با جملاتی مانند خدا تنها الله است و محمد پیامبر فرستاده خداست می توانید ببینید.عکس از آثار باستانی که در این کاخ یاد می‌شود جملاتی از قرآن بر روی آنها حکاکی شده است.مسجد مجموعه کاخ شیروان شاه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی این کاخ زیبا می باشد.مسجد دارای معماری خاص و مناره زیبا و منحصر به فردی می باشد که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

ساختمان های ایچری شهر نیز جذابیت خاصی دارد.در برخی از موارد شما هتل هایی را نیز در این قسمت از باکو میبینید که به معماری خاصی طراحی شده است.یکی از آن ها و معروفترین هتل ایچری شهر،هتل شاه پالاس است.پیشنهاد ما به شما نیز این است که در هنگام رزرو هتل در باکو،برای اینکه در مرکز شهر باکو حضور داشته باشید،از بین هتل های ایچری شهر انتخاب کنید و با پای پیاده به اکثر دیدنی های شهر دسترسی داشته باشید.
اگر به کاروانسراها علاقه مند هستید،در داخل شهر قدیمی باکو چند نمونه میتوانید بیابید.به عنوان مثال کاروانسرای مولتانی و بخارا از نمونه های بارز آن است که امروزه مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

مانند اکثر کاروانسراها ، کاروانسرای مولتی دارای شکل مربع است. چاهی در حیاط وجود داشت. در امتداد محیط ساختمان سلول هایی برای مسکن انفرادی وجود داشته است.

همچنین این کاروانسرا دارای اصطبل و ساخت و سازهای فرعی بود.دانشمندان با مطالعه این کاروانسرا متوجه شدند که این بنا بر روی ویرانه های یک ساختمان قدیمی ساخته شده است این ویژگی بارز بسیاری از بناهای معماری باقی مانده از باکو است.بر اساس طرح سنتی سازه احداث گردیده‌است.ایوان‌های زیادی در حیاط بنا وجود دارد که زیبایی و شیوایی به نمای کل آن به ارمغان می‌آورد. رستورانی در حیاط کاروانسرا هست، که غذاهای ملی آذربایجانی را عرضه می‌نماید.

تصویری از کاروانسرای مولتانی
کاروانساری بخارا نیز به عنوان یکی از بناهای تاریخی شهر قدیمی باکو با موقعیتی درست در مقابل کاروانسرای مولتانی (Multani Caravanserai)، به چشم می خورد. کاروانسرای بخارا در اواخر قرن ۱۵ بنا شده است. این مکان بهشتی بود برای تجار و خریداران که از آسیای مرکزی به خصوص بخارا به انجا سفر می کردند و نام آن را به همین دلیل بخارا نهادند. بنایی مشابه این بنا در ازبکستان نیز به چشم می خورد.

برای اینکه از شهر قدیمی باکو بازدید کنید،حدود 1 روز باید وقت بگذارید.همچنین برای اینکه مجبور نباشید از نقاط مختلف شهر به ایچری شهر بیائید،پیشنهاد میدهیم در هنگام رزرو خدمات ویزای آذربایجان و هتل،کارگزار هتل های باکو بخواهید که یکی از هتل های مرکز شهر را به شما معرفی کند.لازم به ذکر است که با اقامت در مرکز شهر باکو،به صورت چشم گیری از هزینه های سفر شما کاسته خواهد شد و سفری مقرون به صرفه خواهید داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *