کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقایان از استرس فاصله بگیرند

5 خرداد 1399 ساعت 4:15

شواهد پژوهشی نشان داده است که استرس می‌تواند نقش زیادی در ابتلا به سرطان‌های مردانه داشته باشد.


به گزارش جهان نیوز، حمید خاکباز دکترای روانشناسی و مشاوره گفت: پژوهش‌های مختلفی در رابطه با میزان استرس و رشد سرطان‌های مختلف در سال‌های اخیر انجام شده است. در واقع استرس بخشی از واکنش طبیعی نسبت به یک تهدید ادراک شده محسوب می‌شود و به طور کلی این امر مخرب نیست. پژوهش‌ها حاکی از آن است که استرس، مردم را به سمت اهداف و کار‌های مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد؛ همچنین به افراد در جلوگیری از موقعیت‌های بسیار خطرناک، کمک می‌کند. اما در مقابل، استرس بیش از حد می‌تواند تاثیر منفی بر روی سلامت جسمی و روانشناختی افراد داشته باشد.

او افزود: افراد با دو نوع استرس رو به رو هستند؛ استرس حاد و استرس مزمن که ممکن است تمام افراد در طول زندگی تجربه کنند. استرس حاد به طور معمول کوتاه مدت است و شرایط خاصی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال استرس‌های مربوط به رانندگی، بحث با خانواده، دیر رسیدن به محل کار، امتحان درسی و کنکور در بخش حاد قرار می‌گیرند. از جمله علائم استرس حاد می‌توان به افزایش ضربان قلب، تعریق، تنفس سریع و برانگیختگی جسمی اشاره کرد.

عوامل موثر در ایجاد استرس مزمن 
خاکباز ادامه داد: استرس مزمن زمانی اتفاق خواهد افتاد که پاسخ ما برای مدت طولانی فعال باشد. به عنوان مثال مراقبت زیاد از فرد بیمار در خانه، زندگی در خانواده ناسازگار، نفرت نسبت به شغل و مشکلات پی‌درپی مالی مربوط به استرس مزمن می‌شوند. در واقع استرس مزمن آثار طولانی مدت بر سلامت جسم و روان ما دارد و منجر به مشکلات متعدد مانند بیماری قلبی، افسردگی، افزایش یا کاهش وزن، ضعف سیستم ایمنی، اختلال در خواب و مشکلات گوارشی می‌شود.

این روانشناس گفت: فعال شدن مداوم پاسخ به استرس و قرار گرفتن متعدد در معرض هورمون‌های استرسی، می‌تواند باعث رشد و گسترش تومور‌های سرطانی شود. در مقابل سیستم ایمنی می‌تواند سلول‌های سرطانی را پیدا و نابود کند؛ اما نکته مهم این است که ضعف سیستم ایمنی در پی استرس مزمن باعث پاسخ‌های التهابی و در نهایت ایجاد سرطان در بدن می‌شود. استرس مزمن باعث می‌شود افراد به سمت راهکارهای ناسالم مانند مصرف سیگار، الکل و رفتار‌های پرخطر حرکت کنند. در واقع موارد ذکر شده ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ انجام شد که بر اساس آن میزان استرس شغلی طولانی مدت با احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط مستقیم استرس طولانی مدت با سرطان پروستات مشخص شد. در واقع استرس ادراک شده در محل کار با ریسک بالاتری از احتمال سرطان همراه می‌شود.

نقش استرس در ایجاد سرطان پروستات 
او تصریح کرد: اگر چه موضوع استرس و ابتلا به سرطان پروستات به طور دقیق مشخص نیست؛ اما شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که استرس با سرعت بخشیدن به رشد تومور می‌تواند تاثیری زیادی در ایجاد سرطان داشته باشد. بیان این نکته ضروری است که در هر صورت استرس بر روی سلامت جسم و روان افراد تاثیر می‌گذارد و بیماری‌های گوناگون را در پی خواهد داشت.

خاکباز در پایان یادآور شد: البته استرس تنها یکی از عوامل گوناگون در ایجاد سرطان محسوب می‌شود و به طور قطعی موضوع ابتلا به سرطان به دلیل استرس مورد تایید نیست و پژوهش‌های مختلف برای نتیجه این نکته در حال انجام است. توصیه می‌کنیم اگر افراد در معرض استرس مزمن و طولانی قرار دارند، حتما از روانشناس برای حل این موضوع و پیشگیری از انواع بیماری‌ها کمک بگیرند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 728695

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/728695/آقایان-استرس-فاصله-بگیرند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com