سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

اختلال در سامانه هسته معاملات بورس تهران

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 728580
مدیر عامل شرکت فناوری بورس تهران گفت: از امروز اختلالی در هسته معاملات و سامانه بورس تهران روی داده که در صدد رفع آن هستیم.
اختلال در سامانه هسته معاملات بورس تهران
به گزارش جهان نيوز، با توجه به اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران، در حالی که در سال‌های قبل حداکثر افراد شرکت کننده در عرضه اولیه سهام شرکت‌ها که معمولا با سودآوری همراه است به 500 هزار نفر می‌رسید، اما اکنون به خاطر هجوم نقدینگی و تبلیغ از طریق رسانه‌ها در عرضه اولیه‌ای که چهارشنبه 31 اردیبهشت 99 در عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت لاستیک سازی یزد بیش از 3 میلیون نفر شرکت کردند. یعنی رکورد افراد معامله گر در یک روز بورس به حدود 6 برابر افزایش یافته است، در حالی که سامانه معاملات همان سامانه قبل بوده، تعداد کارگزاری‌ها همان است و سامانه‌های مربوط به ارتباط کارگزاری‌های بورس تهران تفاوتی نکرده است.

بنابراین طبیعی است وقتی سرمایه گذاران خرد با نقدینگی اندک حضور پیدا می‌کنند تعداد معاملات خرید و فروش بیشتر می‌شود و سامانه دچار مشکل خواهد شد.

همچنین با توجه به آزادسازی سهام عدالت با 49 میلیون سهامدار، ‌تا کنون 10 میلیون سهامدار عدالت روش مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند که به زودی این تعداد هم به مشتریان بورس اضافه می‌شود، در حال حاضر 11 میلیون کد سهامداری در بورس تهران وجود دارد،‌ به زودی 10 میلیون مشتتری و کد معاملاتی جدید هم به بورس اضافه می‌شود.

به قول سعدی که در 750 سال پیش گفته یا مکن با پیل‌بانان دوستی/ یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل؛ یعنی وقتی مقامات وزارت اقتصاد و بورس مرتب مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حضور در سرمایه گذاری بورس تشویق می‌کنند، باید فکری هم به حال سامانه‌ها و کارگزاری‌ها بکنند.

امروزه با مراجعه مردم به سامانه سجام و دفاتر خدمات دولت الکترونیک برای احراز هویت، هم دفاتر کارگزاری‌ها بسیار شلوغ و پرازدحام شده و کارمندان آنان که در سال‌های قبل تعداد مشتریان اندکی داشتند، واقعا با اعصاب خرد با مردم برخورد می‌کنند و هم در دفاتر دولت الکترونیک با ازدحام و صف چند ساعته روبرو می‌شوند.

البته اعلام شده احراز هویت غیر حضوری از طریق سجام نیز راه اندازی شده است، اما تعداد کمی می‌توانند از این روش به احراز هویت بپردازند.



امروز خبرنگار فارس در تماس با روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهرانپرسید: چگونه است که امروز بازار در بورس تهران باز است، اما سامانه شرکت مدیریت فناوری علامت بسته بودن بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد، اما برخی‌ از شاخص‌ها نیز مرتب تغییر می‌کند، وی گفت: متأسفانه سامانه بورس تهران از امروز مشکل پیدا کرده است و با همکاران مربوطه در صدد حل آن هستیم و به زودی اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت فناوری بورس تهران گفت: سامانه مشکل دارد و این مشکل امروز پیدا شده است و وقتی هسته مرکزی معاملات مشکل پیدا کند، سامانه کارگزاری‌ها نیز دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: در صدد پیدا کردن مشکل و رفع آن هستیم و به زودی پیام ناظر بازار هم ارسال می‌شود.


بر پایه گزارش فارس، برخی از معامله گران دارای کد بورسی در روز چهارشنبه که در عرضه اولیه سهام لاستیک یزد در نماد پیزد 1 سفارش خرید گذاشته بودند با وجود آنکه در حساب کارگزاری آنها پول کافی وجود داشته و روش سفارش گذاری نیز به روش ثبت سفارش خرید (بوک بیلیدینگ) بود اما متأسفانه در پایان معاملات پیام بازار آمده که خرید شما با مشکل مواجه شده و انجام نشده است و وقتی با کارگزاری‌های مرتبط نیز تماس می‌گیریم آنها نیز با عصبانیت گفتند، از صبح حدود 400 نفر زنگ زده‌اند و همین مشکل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته‌اند، ظاهرا سامانه معاملات به خاطر ازدحام و ترافیک سفارش‌های خرید و فروش با مشکل روبرو شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
موقع خرید اشکالی نداشت و سامانه مثل ساعت کار میکرد!!!! حالا ملت فروشنده شدند ، سامانه اشکال فنی پیدا کرده!!!!