کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام نسل توسان را بخرم بهتر است؟

1 خرداد 1399 ساعت 9:29


هیوندای همواره از برندهای محبوب خودرو در ایران بوده است و انواع مدل‌های این کمپانی در کشورمان فروش خوبی داشته‌اند. هیوندای توسان نیز یکی از این تولیدات موفق است. ورود هر ۳ نسل تولید شده از توسان به ایران و فروش خوب همه‌ آنها می‌تواند از نشانه‌های این موفقیت باشد. هیوندای، شاسی‌بلند توسان را از سال ۲۰۰۴ به دنبال اقبال عمومی به شاسی‌بلندهای کوچک و شهری در جهان به بازار معرفی کرد. توسان را می‌توان در برابر سانتافه، شاسی‌بلند اقتصادی این برند دانست که برای علاقه‌مندان به این کلاس خودرویی که توان خرید نمونه‌های معمولا گران این سگمنت را ندارند، تولید شده است. محبوبیت توسان تا جایی ادامه می‌یابد که بازار خرید و فروش نمونه‌های کارکرده‌ این خودرو نیز رونق خوبی دارد و حتی نسل‌های اولیه و قدیمی این خودرو همچنان به وفور معامله می‌شوند.
 
همه نسل‌های یک شاسی بلند کره‌ای
توسان نسل یک با عنوان توسان JM در سال ۲۰۰۴ به جهان معرفی شد و تولیدش تا سال ۲۰۱۰ ادامه داشت. این خودرو در سال ۸۶ وارد ایران شد. نمونه‌ وارد شده به ایران با موتور ۲.۷ لیتری V6 و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک توان تولید ۱۷۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن‌متر گشتاور را داشت. سقف سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر در ساعت بود و صفر تا صدش ۱۰.۵ ثانیه پر می‌شد. این خودرو در هر صد کیلومتر ۱۱.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کرد.

از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی توسان JM در زمان تولیدش مانند دیگر خودروهای کره‌ای شرایط خوبی داشت. تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سانروف، شیشه‌های دودی عقب و در صندوق، روکش چرمی غربیلک فرمان و صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب، سیستم ترمز EBD و ABS، سیستم ESP، دارای ۶ ایربگ و... از جمله‌ این امکانات بودند. البته نمونه‌های لیمیتدی هم از این نسل در ایران عرضه شدند که در آن‌ها روکش چرم صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف و سنسور پارک را نمی‌دیدیم.

نسل دوم توسان که در سال ۲۰۱۱ به جهان معرفی و در همان سال یعنی ۸۹ وارد ایران شد، با کد LM شناخته می‌شود. البته از آنجا که بسیاری از توسان‌های نسل دوم وارد شده به ایران به سفارش اروپا بودند و این خودرو در اروپا هیوندای IX53 نامیده می‌شود، در ایران نیز به توسان   IX35 معروف شد. این خودرو با موتور ۴سیلندر ۲.۴ لیتری و گیربس CVT در ایران عرضه شد که توان تولید ۱۷۹اسب‌بخار قدرت و ۲۲۷نیوتن‌متر گشتاور را داشت. سقف سرعت IX35 به ۱۹۲کیلومتر در ساعت می‌رسد و شتاب صفر تا صدش ۱۰ ثانیه است.
توسان نسل دوم نیز از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خودروی کاملی است و تفاوت آشکاری با نسل قبلی خود دارد. در مدل‌های فول‌آپشن آن علاوه بر آنچه در نسل یک شاهد بودیم، می‌توان مواردی همچون کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سقف پانوراما، گرمکن تمامی صندلی‌ها، سنسور نور، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، سیستم کمکی حرکت در شیب (DBC) و سیستم کنترل کشش (TCS) را مشاهده کرد. البته این موارد معمولا در نسخه‌های معروف به IX35 دیده می‌شد و در مدل‌های سفارش ایران یا کشورهای حوزه‌ خلیج فارس برای مثال گرمکن صندلی عقب و دی‌لایت وجود نداشت.

لازم به ذکر است که هیوندای در سال ۲۰۱۴ نسخه‌ فیس‌لیفتی برای نسل دوم این خودرو ارائه کرد که تفاوت نه چندان جدی در ظاهر با نمونه‌ قبلی داشت. این تفاوت در طراحی چراغ جلو و عقب، جلو پنجره (بسته به کشور سفارش‌دنده) و اهرم تعویض دنده دیده می‌شد. توسان نسل سوم که در سال ۲۰۱۵ با عنوان TL به جهان معرفی شد، در سال ۹۵ وارد ایران شد. این خودرو در ایران با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته‌ اتوماتیک عرضه شد که توان تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. صفر تا صدش ۱۰.۶ ثانیه، سقف سرعتش ۱۹۳ کیلومتر در ساعت و مصرف سوختش ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. توسان در این نسل نیز از هم‌‌خانواده‌های پیشینش در روند امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پیروی کرده و به نمونه‌های فول‌آپشن شرکتی آن که توسط نمایندگی وارد شده‌اند علاوه بر همه‌ آنچه در نمونه‌ فول نسل ۲ می‌دیدیم، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سردکن صندلی‌های جلو، باز و بسته شدن برقی در صندوق بار، سیستم (Drive mod)، ترمز پارک برقی، دی‌لایت و سیستم هشدار دهنده نقاط کور هم اضافه شده است. البته در برخی نمونه‌های فول‌آپشن که سفارش کشور چک هستند علاوه بر موارد ذکر شده امکاناتی مانند اتو پارک، سیستم هشدار عدم رانندگی بین خطوط، سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف و چراغ‌شوی هم در نظر گرفته شده است. باید اضافه کرد در این نسل نمونه‌های تک دیفرانسیل هم به بازار راه یافتند که امکانات بسیار کمتری دارند. شاخصه‌ اصلی این نمونه‌ها لنز تکی چراغ‌های اصلی جلو هستند ( این لنز در نمونه‌های فول آپشن دوگانه است).
 
خرید کدام توسان منطقی‌تر است؟
در اینجا می‌توانید آخرین اخبار از قیمت نمونه‌های کارکرده و صفر توسان در نسل‌های مختلف را دنبال کنید. باید گفت در حال حاضر از نظر برخی کارشناسان و کاربران، توسان نسل سوم به دلیل ضعف در موتور چندان مناسب رنج قیمت خود نیست و نمونه‌های کارکرده که افت قیمت هم داشته‌اند و از موتور قوی‌تر هم بهره می‌برند، انتخاب‌های بهتری هستند. علاوه بر اینکه توسان نسل سوم نمونه‌های مونتاژی هم دارد که کیفیت نمونه‌های وارداتی را در آن‌ها نمی‌توان دید. البته که معمولا توسان‌های مونتاژی قیمت کمتری از وارداتی‌ها دارند، اما افت قیمت بیشتری هم از خود نشان می‌دهند. پس اگر قصد خرید توسان نسل سوم را دارید به این نکته دقت لازم را داشته باشید.


کد مطلب: 728399

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/728399/کدام-نسل-توسان-بخرم-بهتر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com