کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ثبت تمامی معاملات در دفاتر اسناد رسمی الزامی شد

31 ارديبهشت 1399 ساعت 12:32

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الزام ثبت تمامی معاملات در دفاتر اسناد رسمی موافقت کردند.


به گزارش جهان نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهار‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت) پارلمان، در جریان بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با الزام ثبت رسمی تمامی معاملات در دفاتر اسناد رسمی موافقت کردند.

در متن ماده (۱) این طرح که به پیشنهاد حسینعلی حاجی‌دلیگانی جایگزین شده، آمده است: کلیه امور و معاملات راجع به حقوق، عین و منافع اموال غیرمنقول ثبت شده از قبیل انتقال مالکیت و اجاره برای مدت بیش از دو سال، پیش فروش ساختمان اعم از اینکه به صورت سهمی از کل عرصه و یا اعیان باشد و تعهد به انجام کلیه موارد مذکور باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد و عقود و معاملاتی که به ثبت نرسیده در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد و فقط کسی مالک ملک شناخته می‌شود که در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که از این پس در این قانون سازمان نامیده می‌شود ملک به نام او به ثبت رسیده یا ملک مذکور به طور رسمی به او منتقل شده یا از مالک رسمی به ارث برده باشد.

تبصره ۱- در مورد اموال غیرمنقول در جریان ثبت که تاکنون در دفاتر املاک به ثبت نرسیده نیز حکم ماده فوق مجری است.

تبصره۲- وکالت در فروش و انتقال مالکیت و عزل وکیل در مورد اموال غیرمنقول ثبت شده باید در دفتر الکترونیک املاک سازمان ثبت شود و در پاسخ استعلام به اطلاع متعاملین برسد. میزان مالیات، حق الثبت و حق‌التحریر بر تنظیم وکالت بلاعزل در این تبصره در دفاتر اسناد رسمی معادل تنظیم سند رسمی انتقال ملک خواهد بود. چنانچه ظرف مدت ۶ ماه اموال مذکور به وکیل منتقل شود سند رسمی انتقال بدون نیاز به پرداخت مجدد مالیات نقل و انتقال ملک تنظیم می‌شود

منبع: تسنیم


کد مطلب: 728323

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/728323/ثبت-تمامی-معاملات-دفاتر-اسناد-رسمی-الزامی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com