پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴

صفر تا صد بیماری «کاوازاکی»

سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 728222
در روزهای اخیر یک بیماری جدید که بیشتر بر روی کودکان تأثیرگذار است، شایع شده و درحال پیشروی می‌باشد که در محافل علمی‌و پزشکی با نام کاوازاکی شناخته می‌شود.
صفر تا صد بیماری «کاوازاکی»
به گزارش جهان نيوز، بیماری «کاوازاکی» چند روزی است که باعث‌ترس و نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده و شایعاتی نیز مبنی بر ارتباط مستقیم این بیماری با پاندمی کرونا دست به دست می‌شود.

در روزهای اخیر یک بیماری جدید که بیشتر بر روی کودکان تأثیرگذار است، شایع شده و درحال پیشروی می‌باشد که در محافل علمی‌و پزشکی با نام کاوازاکی شناخته می‌شود که در این گزارش به معرفی آن خواهیم پرداخت.

کاوازاکی چیست؟
این بیماری نادر که در گذشته نیز وجود داشته، عروق خونی اطفال را تحت تأثیر قرار داده و «عروق کرونی» رگ‌هایی که خون را به عضله قلب می‌رسانند را درگیر می‌نماید.

این بیماری که بیشتر در شیرخواران یک تا دو ساله در تمام دنیا گزارش شده، اگر به موقع شناسایی شود، می‌تواند بدون عوارض بلندمدت بهبود یافته البته می‌بایست تا مدت‌ها تحت نظر پزشک متخصص باشد.

بیماری مذکور در پسران بیشتر از دختران خردسال شایع بوده و خطرناک‌ترین بازه سنی شامل خردسالان 18 تا 24 ماهه می‌باشد.

«کاوازاکی» که برای نخستین بار توسط پزشکی ژاپنی به نام تامی‌ساکو کاوازاکی در سال 1967 گزارش شده، بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار شایع می‌شود، هنوز علت قطعی برای آن ارائه نشده است.

علائم بیماری کاوازاکی
مهم‌ترین علائمی‌که برای بیماری کاوازاکی عنوان شده عبارت‌اند از بی‌قراری و تحریک پذیری، تبی است که حداقل پنج روز طول بکشد، قرمز شدن چشم‌ها، ایجاد بثورات جلدی(دانه‌هایی که در سطح پوست ظاهر می‌شوند)، زبان و لب‌های متورم، قرمز و‌ترک‌خورده، دست و پای متورم و قرمز، غدد لنفاوی متورم در گردن می‌باشد.

شدت و میزان علائم در کودکان با یکدیگر متفاوت بوده و در کودکان زیر یک سال علائم بیماری به‌صورت ناقص بروز می‌نماید که این امر باعث سخت‌تر شدن تشخیص بیماری می‌شود.

تا دیر نشده باید بیماری تشخیص داده شود
اگر نوزاد و یا کودکی علائم بیماری کاوازاکی را داشته باشد، باید فورا به پزشک مراجعه نمایند، هر چند به دلیل عدم وجود تست و آزمایشی خاص برای تشخیص آن، پی بردن به ابتلای کودک به بیماری کاوازاکی دشوار می‌باشد.

اگر کودک در زمان طلایی بیماری به پزشک مراجعه نکرده و بیماری تشخیص داده نشود، در آینده می‌تواند مشکلات قلبی و عروقی را برای وی به همراه داشته باشد پس پیشنهاد می‌شود در صورت داشتن یکی از علائم که طرح شده برای بیماری کاوازاکی کودک را هرچه سریع‌تر به پزشک برسانید.

تشخیص بیماری کاوازاکی
همان‌طور که پیش از این ذکر شد، تشخیص بیماری کاوازاکی دشوار است. این بیماری به روش‌های بالینی توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود.

زمانی احتمال بسیار زیاد مبنی بر ابتلای کودک به کاوازاکی وجود دارد که کودک تب شدید و غیرقابل توجیه را برای بیش از 5 روز به همراه دو علامت دیگر این بیماری را داشته باشد.

مدت زمان بیماری
بیماری کاوازاکی بیماری است با سه مرحله:

مرحله یک (حاد)، که دو هفته اول بیماری را شامل می‌شود و زمانی است که تب و دیگر علایم مشاهده می‌شود.

مرحله دو (تحت حاد)، هفته دوم تا هفته چهارم است مرحله‌ای که در آن تعداد پلاکت‌ها رو به افزایش است و آنوریسم‌ها می‌توانند ظاهر شوند.

مرحله سوم(نقاهت)، مرحله بهبودی و نقاهت است که از یک تا سه ماه است و آن موقعی است که تمام تست‌های آزمایشگاهی به حالت عادی برمی‌گردند و برخی از ناهنجارهای عروق خونی از بین می‌روند و یا اندازه‌های آنها کاهش می‌یابند.

در صورت عدم درمان، این بیماری ممکن است خود به خود محدودشونده باشد و بیش از دو هفته طول نکشد، آسیب کرونری مشابه بالاخواهد بود.

درمان بیماری کاوازاکی
اغلب کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی درمان می‌شوند و در معدود مواردی علی‌رغم درمان و داروهای مناسب، کودک دچار عوارض قلبی و عروقی شده است. گفته می‌شود که راه پیشگیری از آن وجود ندارد اما بهترین عمل تشخیص به موقع و شروع زودهنگام درمان می‌باشد تا عوارض آن به حداقل برسد.

برای درمان بیماری کاوازاکی پس از تشخیص، کودک در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت شدید قرار می‌گیرد. به سرعت قلب کودک را آزموده و برای کاهش میزان درگیری‌های قلبی، به محض آنکه تشخیص بیماری داده شد باید درمان آن شروع شود.

درمان شامل«ایمونوگلوبولین» داخل وریدی تک دوز و با دوز بالا و آسپرین است. این درمان التهاب را کاهش داده و به طور چشمگیری علایم حاد را بهبود می‌بخشد. دوز بالای ایمونوگلوبولین داخل وریدی بخش ضروری درمان است به‌گونه‌ای که قادر است عوارض قلبی را تا میزان زیادی از بیماران کاهش دهد. اگرچه این درمان گران است اما درحال حاضر به‌صورت موثرترین درمان مطرح می‌باشد، در بیماران با عوامل خطرات خاص، «کورتیکواستروئیدها» به طور همزمان ممکن است داده شود.

بیمارانی که به یک یا دو دوز پاسخ نمی‌دهند، برای درمان آنها گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که شامل دوز بالای کورتیکو استروئیدهای داخلی وریدی و دارو درمانی بیولوژیک می‌باشد.

آیا کرونا و کاوازاکی با هم در ارتباطند؟
پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه سندرم کاوازاکی سال‌هاست که در میان کودکان شایع می‌باشد، درمورد ارتباط آن با ویروس کرونای جدید گفت: بسیاری از ویروس‌ها می‌توانند باعث کاوازاکی در کودکان شوند، اما نکته‌ای که باید به آن‌ اشاره کرد، این است که در حال حاضر می‌توان گفت که یکی از علل بروز این سندرم در کودکان احتمال دارد ویروس کووید- ۱۹ یا همان عامل بیماری کرونا باشد.

اما مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هیچ جای نگرانی درمورد بیماری کاوازاکی وجود ندارد، تصریح کرد: با وجودی که علائم هر دو بیماری همچون تب و گلودرد شبیه هم هستند اما کاوازاکی هیچ ارتباطی با کرونا ندارد.

وی ادامه داد: علی‌رغم شایعاتی که در فضای مجازی در این خصوص وجود دارد، هیچ نگرانی وجود ندارد و مردم اخبار را تنها از منابع موثق پیگیری نمایند.

پیش از این نیز گفته‌های علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت موید عدم ارتباط کرونای جدید با کاوازاکی می‌باشد.

البته علیرضا زالی، متخصص جراحی مغز و اعصاب و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران ارتباط بیماری کرونا و کاوازاکی را رد نکرده‌ اما گفته است که لزوما ارتباطی نیز ندارند.

تشخیص زودهنگام کلید درمان کرونا و کاوازاکی
بنابر موارد مطرح شده پیرامون کرونای جدید و بیماری کاوازاکی، بهترین راه پیش روی خانواده‌ها، پیشگیری می‌باشد بدین نحو که با مشاهده کوچک‌ترین علامتی، کودک خود را نزد پزشک برده تا درصورت بروز هرگونه مشکل و بیماری، به سرعت مراحل درمان وی آغاز شود.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *