جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۲
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تا اشغالگری و جنایت هست روز قدس هم هست/ درباره نفتکش‌ها توصیه‌های لازم به آمریکا ارائه شده است

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 728110
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود ضمن بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، به سوال خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ گفت.
تا اشغالگری و جنایت هست روز قدس هم هست
به گزارش جهان نيوز، سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که گفته شده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جریان رایزنی تلفنی با نخست وزیر جدید عراق از این کشور خواسته که بین ایران و عربستان رایزنی کند و آیا تهران در جریان جزئیات مربوط به این موضوع است یا نه گفت: ما چیزی دریافت نکرده‌ایم و آن چیزی که شنیده‌ایم مسائلی است که در این زمینه در رسانه‌ها مطرح شده است ایشان ظاهرا خواستار این شده‌اند که فضا در منطقه بهبود پیدا کنند.

ایران با میانجی و یا بدون میانجی آماده مذاکره برای رفع مسائل منطقه است
وی با بیان این که ما قبلا نیز اعلام کرده‌ایم که ایران با میانجی و یا بدون میانجی آماده مذاکره برای رفع مسائل و سوتفاهم‌های احتمالی است خاطر نشان کرد: منطقه ما نیازمند این است که به سمت صلح و ثبات حرکت کنند  و اگر آنها به این سمت بروند ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در همین چارچوب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که به نظر می‌رسد طبق برخی از اخبار بعضی کشورهای منطقه که پیش از این همپیمان آمریکا بودند از این کشور ناامید شده‌اند و پالس‌های مثبتی را برای بهبود روابط با ایران ارسال کردند و نظر ایران در مورد اخبار منتشر شده در این زمینه چیست گفت: قدری صبحت کردن در این زمینه زود است امیدواریم این تغییر رویکرد انجام شود چرا که اگر کشورهای منطقه اراده کنند دوستی بهتر از ایران در این منطقه نخواهند داشت.

موسوی با بیان این که این جا منطقه مشترک ماست و سرنوشت مشترک ما در این منطقه رقم می‌خورد تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که مایل به رفع سو تفاهم‌های احتمالی هستیم و علاقه نداریم که این سو تفاهم‌ها مزمن شود و ادامه پیدا کنند و اگر این کشورها تشخیص دهند که آماده گفت‌وگو هستند ما نیز پیش از این آمادگی‌مان را برای گفت و گو جهت رفع سو تفاهم‌ها اعلام کرده‌ایم و اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: رابطه با آمریکا برای این کشورها چیزی به همراه نداشته است جز سو استفاده آمریکا از منابع آنها و دوشیدن منابع و ثروت‌های این کشورها. منطقه ما نیازمند آرامش و امنیت است و این امنیت نیز با رایزنی و همکاری کشورهای منطقه حاصل می‌شود.

تنها ملت سوریه در مورد آینده خود تصمیم گیری می‌کنند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایران و روسیه به دنبال برکناری و عزل بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند گفت: ما چنین موضوعی را رد کرده‌ایم و اکنون نیز در این جلسه بار دیگر آن را رد می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که روابط ما با سوریه روابطی نزدیک دوستانه و استراتژیک است تصریح کرد: ما و یا هر کشور دیگر در جایگاهی نیستیم که برای ملت و دولت سوریه تصمیم بگیریم.

موسوی تاکید کرد: ما این اخبار و خبرسازی‌ها را تکذیب می‌کنیم و مشخص است که پشت این گونه خبرسازی‌ها چه مسائلی نهفته است.

تاکنون چیز جدی در کانال اروپایی‌ها اتفاق نیفتاده است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که سفیر سوئیس در تهران اعلام کرده است که این زمینه فراهم شده که دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال مالی سوئیس جریان پیدا کنند اظهار کرد: همانطور که می‌دانید کانال اروپایی ها بعد از مدتها با سر و صدا راه انداخته شده و عملا تاکنون چیز جدی در آن اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: اگر دولت سوئیس کمک کند و آمریکایی‌ها همان گونه که ادعا می‌کند که دارو و کالاهای بشر دوستانه جزوی از تحریم‌ها نیست، مانعی در این زمینه ایجاد نکند. ما به دنبال این هستیم که منابعی که در جاهای مختلف داریم وارد این کانال شود تا کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تا آن جا که خبر دارم چنین اتفاقی نیفتاده است ولی تلاش‌های در حال انجام است که این اتفاق بیفتد. این پول‌ها پول‌های ملت ایران است و این حق ملت ایران است که این منابع وارد چرخه اقتصادی و زندگی روزمره مردم ما شود.

اقدامات اولیه و رایزنی‌ها با کره جنوبی برای ایجاد تجارت بشردوستانه انجام شده است
موسوی همچنین  در مورد برخی از اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های کره جنوبی مبنی بر این که این کشور تصمیم دارد که از طریق یکی از بانک‌های ایرانی که مورد تحریم آمریکا نیست کالاهای بشر دوستانه به ایران ارسال کنند و منابع ایران به داخل کشور بازگردد خاطر نشان کرد: اقدامات اولیه و رایزنی‌ها در سطح سیاسی در ارتباط با این موضوع انجام شده است و تاکنون مانع اصلی در این ارتباط آمریکایی‌ها بودند و ما نمی‌دانیم که دولت کره جنوبی توانسته اجازه آمریکا را در این زمینه بگیرد یا خیر.
وی خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: مناسب است جزئیات این موضوع از بانک مرکزی جویا شوید.

این دیپلمات کشورمان در همین راستا افزود: پول‌های ملت ایران در کره جنوبی است و بهانه‌های چون موضوع تحریم‌ها یا مخالفت آمریکا که مانع از این شود که این پول‌ها به ایران بازگردد برای ایران قابل قبول نیست و ما خواستار این هستیم که پول ها و دارایی‌های ملت ایران وارد کشور شود تا از این طریق بتوانیم کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنیم.

دیپلماسی اقتصادی کشور فعال است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد دیپلماسی اقتصادی دستگاه دیپلماسی کشور در دوران پسا کرونا گفت: دیپلماسی اقتصادی کشور فعال است و همانطور که می‌دانید کرونا در ارتباط با موضوع تجارت محدودیت‌های را برای همه کشورها ایجاد کرده است و رکودی در این زمینه حاکم شده است راهکار حل این مسئله افزایش تجارت جهانی و همچنین مبادلات تجاری بین کشورهای همسایه است کشورها باید در راستای افزایش مبادلات خود و هم افزایی در این زمینه تلاش جدی داشته باشند تا بر این رکود فائق آییم. البته امیدواریم کشوری مثل آمریکا دست از مانع تراشی در این زمینه بردارند چرا که داشتن تجارت آزاد حق همه کشورها است و کشوری مثل آمریکا حق ندارد مانع روابط تجاری کشورها با همدیگر شود.

به وظایف خود در ارتباط با قانون مقابله با رژیم صهیونیستی عمل می‌کنیم
 موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که امروز در صحن علنی مجلس طرحی در ارتباط با مقابله با رژیم صهیونیستی به تصویب نمایندگان رسید و در این طرح تکالیفی برعهده وزارت خارجه گذاشته شده و آیا در این ارتباط با این وزارت خانه هماهنگی و گفت وگویی انجام شده بود یا نه اظهار کرد: در هنگام بررسی این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همکاران ما در این کمیسیون حضور داشتند و در جریان جزئیات موضوع قرار داشتند نقطه نظرات وزارت خارجه نیز به مجلس در این زمینه ارائه شد ما منتظر می‌مانیم تا ببینم که سرنوشت این طرح به کجا کشیده می‌شود و وقتی طرحی قانونی شود ما باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنیم.

موضوع فلسطین و قدس شریف از اهمیت ویژه‌ای برای وزارت خارجه برخوردار است
این دیپلمات کشورمان با اشاره به اهمیت توجه به موضوع فلسطین و مقابله با جنایات‌های رژیم صهیونیستی برای وزارت خارجه ایران خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور در این موضوع همیشه پیشگام بوده و اقداماتی را انجام داده است. موضوع فلسطین و قدس شریف از اهمیت ویژه‌ای برای وزارت خارجه برخوردار است.

وی با اشاره به طرح ایران برای حل و فصل موضوع فلسطین که همان برگزاری همه پرسی در سرزمین فلسطین با حضور ساکنان اصلی این منطقه است گفت: این طرح جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده و پیشبرد و تحقق آن مورد پیگیرد جدی دستگاه دیپلماسی کشور قرار داشته و دارد.

هرگونه کار احمقانه‌ آمریکا در ارتباط با نفتکش‌های ایرانی با واکنش جدی کشورمان مواجه می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند چه چیزی حمل می‌کند و از سوی دیگر با توجه به تهدیدهای آمریکا اگر اتفاقی برای این نفتکش ها رخ دهد ایران چه واکنشی انجام خواهد داد تصریح کرد: این نفتکش‌ها حامل محموله‌های سوختی به سمت ونزوئلا هستند همانطور که پیش از این عرض کردم فعالیت این کشتی‌ها کاملا رسمی و قانونی است در واقع این موضوع در چارچوب تجارت آزاد در حال انجام است و هیچ مانع قانونی در راه انجام این تجارت مشروع وجود ندارد.

وی ادامه داد: امیدوارم آمریکایی ها دست به کار احمقانه‌ای در این زمینه نزند چرا که در این صورت این موضوع با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد.

حضور ایران در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی و مشروع این کشور است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر پامپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی علیه حضور ایران در سوریه گفت: همانطور که پیش از این بارها گفته‌ایم ایران در سوریه حضور مستشاری دارد و این حضور بنا به درخواست دولت قانونی و مشروع سوریه برای همکاری در راستای مبارزه با تروریست است.

وی تاکید کرد: بنابراین حضور ما در سوریه ارتباطی با آمریکا و صهیونیست‌ها ندارد و ما تا زمانی که دولت و ملت سوریه از ما در زمینه‌های مختلف کمک بخواهند در آن جا خواهیم بود.

تماس با مقامات آمریکایی در سطح دولتی در دستور کار ایران نیست
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات یکی از سناتورهای آمریکایی مبنی بر اجرای طرح صلح کرونا بین ایران و آمریکا گفت: آن چه که برای ما ملاک است عمل است و حرف ها برای ما ملاک نیست. ما در طول این سال‌ها شاهد این بوده‌ایم که آمریکایی‌ها تعهدات خود را عملی و اجرایی نکردند. و ما و جهانیان یک سابقه بدی از آمریکایی‌ها داریم.

وی ادامه داد: اگر این صحبت‌ها با حسن نیت نیز همراه بوده با خودشان است ولی بعید است که ایران بخواهد در سطح دولتی با مقامات آمریکایی تماسی داشته باشد و این موضوع در دستور کار ایران نیست.

امیدواریم اروپایی‌ها مقداری بجنبد و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند
موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی  در پاسخ به سوالی در مورد طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و واکنش اروپا به این موضوع گفته که ما باید در این زمینه فکر کنیم و اگر اروپایی‌ها بخواهند با آمریکا درباره این موضوع همراهی داشته باشند واکنش ایران چه خواهد بود تصریح کرد: ما مزاحم فکر کردن آنها نمی‌شویم. آنها حدود دو سال است که در حال فکر کردن هستند که چگونه می‌تواند به تعهدات خود در مورد ایران عمل کنند و با یکجانبه گرایی آمریکا مقابله کنند.

وی با اشاره به بی عملی کشورهای اروپایی در برابر اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکا در مورد ایران و برجام ادامه داد: ما متاسفانه همچنان شاهد بی عملی اروپایی‌ها هستیم و آنها در این مدت به گفتار درمانی و خطابه خوانی اکتفا کردند و فکر می‌کنیم موضوع جدیدی که شما نیز به آن اشاره کردید شامل این مسئله شود. ما در این زمینه خیلی نمی‌توانیم روی اروپایی‌ها حساب کنیم ما اقدامات خودرا به پیش می‌بریم البته با اروپایی‌ها در تعامل هستیم و آنها امیدواریم آنها مقداری بجنبد و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: یک کشور قلدر از دیگر کشورها می‌خواهد که قطعنامه سازمان ملل را نقض کنند و اروپایی‌ها در برابر این فشار و زورگویی تاکنون اقدامی انجام ندادند به جز گفتار درمانی. به نظر می‌رسد  ترامپ دنبال یک نوع آنارشیسم جهانی است و دود این موضوع قطعا به چشم کسانی که در برابر این قلدری سکوت کردند خواهد رفت.

کماکان روند آستانه مهمترین روند برای حل بحران سوریه است
این دیپلمات  کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی دیگری با بیان این که طبق اخبار منتشر شده قرار است یک نشست مجازی با محوریت سوریه با حضور وزرای خارجه کشورهای اروپایی برگزار شود و برای حضور در این نشست از روسیه و ترکیه دعوت شده است آیا از ایران نیز برای حضور در این نشست دعوت شده است و اگر چنین دعوتی صورت نگرفته این به معنای حذف ایران از روند سوریه نیست گفت: من اطلاعی ندارم که از ما دعوت شده یا نه ولی ما همواره سعی می‌کنیم که در روند اصلی برای حل بحران سوریه که خودمان بنیانگذار آن هستیم شرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با دفاع از روند آستانه و حضور ایران، ترکیه و روسیه در این روند گفت: پیش از این صحبت‌های مطرح بود که برخی از کشورها به این روند اضافه شوند ولی در مجموع تصمیم گرفته شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که سه بازیگر عمده در تحولات سوریه هستند نقش اصلی و محوری در روند آستانه ایفا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما هرگونه اقدام خیر خواهانه که با حسن نیت از سوی کشورهای دیگر برای تحقق صلح در سوریه انجام می‌شود را نفی نمی‌کنیم ولی کماکان روند آستانه را مهمترین روند برای حل این بحران می‌دانیم.

روابط خوب ایران و افغانستان دشمنانی دارد/ آماده رفع سوتفاهم‌های احتمالی هستیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اتفاق رخ داده در منطقه هریررود برای اتباع افغانستانی یک نوع فضای منفی علیه ایران در فضای افکار عمومی افغانستان ایجاد شده است و آیا ایران برنامه‌ای در راستای دیپلماسی عمومی برای از بین بردن این فضا در دستور کار دارد یا نه گفت: اتفاقی افتاده اتفاقی دردناکی بود و همانطور که می‌دانید از همان ابتدا که اخباری در این زمینه منتشر شد ما پیگیر این موضوع بودیم با نهادهای ذی‌ربط در کشورمان از جمله مرزبانی تماس‌های را با مقامات افغانستان گرفت موضوع از ابعاد مختلف مورد پیگیری قرار گرفته شد تا موضوع کاملا برای ما روشن شود و قاطعا در این زمینه عمل کردیم.

وی با بیان این که روابط خوب ایران و افغانستان دشمنانی دارد گفت: البته من در این جا نمی‌گویم چه کسانی و چه کشورهای با چه منافع و اهدافی به دنبال برهم زدن روابط خوب ایران و افغانستان هستند لازم بود که ما با طمانیه جواب موضوع را بررسی کنیم و در حین بررسی ما عده‌ای دست به مسموم سازی فضا زدند. و مطالبی را مطرح کردند با توجه به روشنگری‌های انجام شده مشخص شد که آنها دستشان خالی است و در حال حاضر به نوعی اعتراف می‌کند که در این زمینه شکست خوردند.

وی تاکید کرد: ما طبق توافقات آماده هستیم که اگر سوتفاهمی درباره این موضوع باقی مانده رفع کنیم و همانطور که اشاره کردم به زودی احتمالا هیاتی از ایران به افغانستان سفر خواهد کرد که یکی از محورهای اصلی گفت و گوها موضوع هریر رود است.

وزارت خارجه از تمام ابزارها برای پیگیری وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک استفاده می‌کند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه این نشست در مورد آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک با توجه به این که دو سال از بازداشت او می‌گذرد گفت: از طرق‌ مختلف از جمله سفارتمان جویای حال آقای اسدی هستیم. پیگیری وضعیت زندانیان ایران در کشورهای مختلف از جمله اروپا و آمریکا مورد توجه وزارت خارجه است حال آقای اسدی خوب است پرونده ایشان مراحل نهایی را طی می‌کند و باید منتج به رای شود.

موسوی با تاکید بر این که وزارت خارجه از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای پیگیری وضعیت ایشان استفاده می‌کند گفت: سفارت ما  و همچنین وکلای ایشان نیز به صورت نزدیک آخرین وضعیت ایشان را پیگیری می‌کند و در حال تلاش برای آزاد کردن ایشان و اثبات بی گناهی او هستند.

همه باید از دستاوردهای چند جانبه گرایی دفاع کرده و در برابر اقدامات یک جانبه آمریکا بایستند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ سوال دیگری مبنی بر این که در مورد تهدیدهای آمریکا در مورد نفتکش‌های ایرانی که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند آقای ظریف نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند و آقای عراقچی سفیر سوئیس به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را احضار کردند حال اگر آمریکایی‌ها تهدیدهای خود را عملی کنند و اقدامی علیه نفتکش‌های ایران انجام دهند واکنش ایران نسبت به موضوع چیست گفت: انجام تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است و آن چه که نامشروع است راهزنی و دخالت در امور تجاری کشورهای دیگر است که سردمدار این نوع رفتارهای غیر قانونی آمریکا است. آمریکای ترامپ در حال به هم زدن نرم‌های جهانی و نظام جهانی است. او به دنبال ایجاد نوعی آنارشیسم جهانی است و این رفتارها برای همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل یک زنگ خطر و هشدار است. در همین چارچوب بابد از دستاوردهای چند جانبه گرایی دفاع کرده و در برابر اقدامات یک جانبه گرایانه آمریکا بایستند.

این دیپلمات کشورمان با بیان این که آن چه که آمریکایی در مورد کشتی‌های نفتکش ایران مطرح کردند غیر قانونی و بی‌شرمانه است گفت: اگر آنها اقدامی علیه رفت وآمد قانونی و آزاد کشورمان انجام دهند با واکنش ایران رو به رو خواهد شد.

وی ادامه داد: این که آمریکایی‌ها از کشوری خوششان نمی‌آید و تحریم‌های علیه آن وضع می‌کند دلیل بر این نمی‌شود که بخواهند دیگران را نیز مجبور کنند این تحریم‌های یکجانبه را اجرایی و عملی کنند.

توصیه‌های لازم به آمریکایی‌ها رائه شده است/ امیدواریم دست به اقدام نابخردانه نزنند
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما توصیه‌های لازم را به آمریکایی‌ها در این زمینه از طریق نمایندگی‌مان در سازمان ملل ، دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران و نامه آقای ظریف به دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه کردیم و بر این موضوع تاکید کردیم عواقب هر گونه اقدام نابخردانه‌ای در این زمینه متوجه آمریکایی ها است و امیدوارم آنها دست به انجام اقدامی نابخردانه در این زمینه نزنند.

پیگیر وضعیت زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف هستیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور با بیان این که 3000 نفر از ایرانیان در خارج از کشور به جرایم مختلف در زندان به سر می‌برند گفت: عمده جرایم آنها مواد مخدر و یا ورود غیر قانونی است.

موسوی به ارائه توضیحاتی در مورد عملکرد وزارت خارجه و سفارت‌های ایران در خارج از کشور برای پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف ارائه داد.

حمله به اتباع ایرانی در یونان سازمان یافته نبود
موسوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طبق برخی اخبار به نظر می‌رسد که برخی از اتباع ایرانی که در کمپ‌های مهاجرت در یونان به سر می‌برند در وضعیت سختی زندگی می‌کند و آیا وزارت خارجه اقدامی برای پیگیری وضعیت آنها انجام داده است گفت: می‌بنیم که برخی از افراد به خاطر ایده‌آل‌های که دارند از جمله تصور داشتن زندگی بهتر در دیگر کشورها اقدام به ترک کشور خود می‌کنند که بعد از مدتی با توجه به مسائلی که پیش می ‌آید متوجه می‌شوند که وضعیت آن طور که فکر می‌کردند نبوده است.

وی با بیان این که کمپ‌های مختلفی در کشورهای مختلف این پناهجویان را در خود می‌پذیرد گفت: شرایط برای این پناهجویان در تعداد قابل توجهی از این کمپ‌ها سخت و دشوار است.

وی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با حمله به تعدادی از اتباع ایرانی در یکی از این کمپ‌ها در یونان اظهار کرد: ما این موضوع را مشخصا از طرق سفارت ایران در یونان پیگیری کردیم مقامات رسمی یونان و پلیس این کشور به ما اعلام کرد که چنین اتفاقی به آن صورت که در برخی از رسانه‌ها منتشر شده رخ نداده در همه کمپ‌ها اختلاف ودرگیری وجود دارد و پلیس یونان تایید نکرد که این اتفاقات سازمان یافته بوده و نکاتی که در برخی از رسانه‌ها در این زمینه مطرح شده بود از جمله موضوع انتقام گیری را تاییدنکرد. با این وجود سفارت ما در یونان پیگیر این مسئله است تا از آخرین وضعیت پناهجویان ایرانی در آن جا کسب اطلاع کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این افراد می‌تواند به کشور برگردند گفت: اگر مایل باشند می‌تواند برگردند و همه چیز به اراده خود آنها مربوط می‌شود.

تا زمانی که اشغالگری، تجاوز و جنایت وجود داشته باشد روز قدس گرامی داشته خواهد شد
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به در پیش بودن روز قدس و اهمیت گرامی داشتن این روز تاکید کرد: تا زمانی که اشغالگری، تجاوز و جنایت وجود داشته باشد روز قدس گرامی داشته خواهد شد و ملت ایران سردمدار گرامیداشت این روز هستند.

وی گفت: همانطور که اعلام شده است در این روز مقام معظم رهبری به صورت آنلاین و مستقیم برای مخاطبان میلیونی سخنرانی خواهند کرد.

از تحقق ثبات سیاسی در عراق و افغانستان استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به تحولات رخ داده در افغانستان و عراق در روزهای اخیر و با تاکید بر این که ما از تحقق ثبات سیاسی در این دو کشور استقبال می‌کنیم اظهار کرد: عراق از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است اکنون این کشور با دسیسه آمریکایی‌ها در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی در این کشور است و برای این مبارزه لازم بود که دولتی فراگیر و مقتدر در عراق حاکم شود.

وی همچنین به توافق صورت گرفته بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی اشاره کرد و گفت: ما از این توافق استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این موضوع زمینه‌ای را برای انجام مذاکرات فراگیر در افغانستان با حضور گروه‌های مختلف افغانستانی در راستای تحقق صلح در این کشور فراهم کنند.

اینکه واقعه هریررود در خاک ایران و توسط عوامل جمهوری اسلامی رخ داده باشد مردود است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، درباره حادثه رخ داده در مرز ایران و افغانستان و اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: همه جای دنیا کنترل مرزها امر مهمی است و ورود اتباع خارجی باید با مجوز و قانونی باشد. ما پذیرای میلیون‌ها نفر از عزیزان افغانستانی هستیم ولی مایلیم این رفت و آمدها به صورت قانونی باشد. کسانی از این خلاءها گهگاهی سوءاستفاده می‌کنند و قاچاقچیان انسان که سعی می‌کنند قانون را دور بزنند و حتی ممکن است قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستی در قالب‌های مختلف وارد این جمع‌ها و وارد کشور شوند و وظیفه هر کشوری حفاظت از مرزها و سرحدات خود است که این کار به خوبی انجام می‌شود.

موسوی خاطر نشان کرد: آنچه درباره آن شب روایت شده، هیچ گزارش رسمی را نهاد امنیتی و نظامی و مرزبانی ما تایید نکرده و حتی معلوم نیست اینها به چه طریقی جان باخته‌اند. جان باختن هر انسانی برای ما دردناک است و هیچ بشری نباید از جان باختن انسان دیگری راضی باشد.

احتمال دارد هیاتی از ایران ظرف روزهای آینده به افغانستان سفر کند
وی افزود: اینکه این واقعه در خاک جمهوری اسلامی و توسط عوامل جمهوری اسلامی رخ داده باشد را تکذیب کردیم. راه‌حل این اقدامات، کشاندن مباحث به رسانه‌ها و سوء استفاده برخی جریان ها از این موضوع نیست و باید براساس توافق دو کشور هرگونه مشکلات مرزی از طریق هیأت‌هایی که تشکیل می‌شود بررسی ‌شود. 

 این دیپلمات کشورمان با بیان این که این مرزبانان ایرانی بودند که از طرف مقابل درخواست کردند که موضوع بررسی شود و چند روز پیش هیأتی از افغانستان وارد خاک ایران شدند و گفت‌وگوهایی را با مرزبانان ما انجام دادند، بار دیگر تاکید کرد که این اتفاق در خاک ایران و توسط عوامل ایران رخ نداده است.

 وی همچنین افزود: احتمال دارد هیاتی از ایران ظرف روزهای آینده به افغانستان سفر کند که محور گفتگوی آنها اتفاقات حوالی هریرود است و در صورت نهایی شدن این سفر در این زمینه اطلاع رسانی می کنیم.

ایران، افغانستان امن و با ثبات را اولویت اول خود قرار داده
موسوی همچنین در پاسخ به سوال یکی از رسانه های  افغانستانی درباره تلاش‌های ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، اظهار کرد: ایران بر اساس سیاست همسایگی خود تمایل دارد که یک همسایه با ثبات و با رفاه داشته باشد. برای ما مهم است این کشور با ثبات باشد و چندین دور تلاش و تماس و رفت و آمد انجام شد و سفرهایی نماینده ایران به افغانستان داشت و الحمدالله منتج به نتیجه خوب شد و نقش ایران در این زمینه مهم بوده و برای ما باعث افتخار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران برخلاف دیگران که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، افغانستان امن و با ثبات را اولویت اول خود قرار داده و این گام را طلیعه‌ای برای گفتگوهای بین الافغانی می‌دانیم تا صلح فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نقش آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون در حملات هوایی اسرائیل به سوریه!
نقش آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون در حملات هوایی ائتلاف متجاوز رژیم کودک کش سعودی به یمن!
Iran, Islamic Republic of
روز اشغال سرزمین فلسطین در سال 1948 میلادی، صهیونیست ها جنایتکار شماره یک ازسال 1948 تاکنون بویی از انسانیت نبرده اند.
Iran, Islamic Republic of
ایران در مبارزه با تروریست های داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش موفق عمل کرده است.
واشنگتن در کشتار ملت افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه، یمن و منطقه نقش دارد.
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل علیه کودکان فلسطینی مرتکب جنایت شده است
Iran, Islamic Republic of
در این راستا، مثال زنده اشغال بخش‌های خاصی از سوریه توسط نیروهای آمریکایی است که به حمایت از آنها و محافظت از گروه‌های تروریستی در زیر نقاب مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهند.
Iran, Islamic Republic of
ما همچنین تاکید می‌کنیم که اشغال جولان سوریه توسط اسرائیل غیرقانونی است و به رسمیت شناختن ایالات متحده از الحاق آن به اسرائیل باطل است. با محکوم کردن چنین اقدام غیرقانونی تاکید می‌کنیم که جولان بخشی از قلمرو سوریه است و خواهد ماند.
Iran, Islamic Republic of
واشنگتن اگر به اصطلاح قصد مبارزه با تروریسم، القاعده، طالبان و داعش را دارد باید به سراغ عربستان سعودی برود.
دوستان واشنگتن حامی تروریسم، القاعده، طالبان و داعش هستند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا حق مداخله در مبادلات اقتصادی قانونی میان ایران و ونزوئلا را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
واشنگتن در حالی ایران و چهار کشور دیگر را به عدم همکاری با تلاش های آمریکا در مقابله با تروریسم متهم کرده است و این در حالی است که دوستان واشنگتن حامی تروریسم هستند، عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده تروریسم باید پاسخگو باشد
Iran, Islamic Republic of
مردم دنیا رژیم صهیونیستی را محکوم می کند اما آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت می کند/ حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت از تروریسم است.
واشنگتن حامی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی درسوریه است.
صهیونیست ها با پشتیبانی واشنگتن جنایت می کنند.
تروریست ها با پشتیبانی واشنگتن جنایت می کنند.
Iran, Islamic Republic of
مردم دنیا عربستان را محکوم می کند اما آمریکا ازعربستان حمایت می کند/ حمایت آمریکا از عربستان حمایت از تروریسم است.
واشنگتن حامی جنایات جنگی رژیم سعودی دریمن است
سعودی ها با پشتیبانی واشنگتن جنایت می کنند
تروریست ها با پشتیبانی واشنگتن جنایت می کنند