کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت در برابر غذا؛ بنزین در برابر طلا

29 ارديبهشت 1399 ساعت 12:00

طبق آخرین گزارش مراکز ردیابی نفتکش‌ها تاکنون به غیر از نفتکش Clavel تمام 4 نفتکش دیگر از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و مسیر خود را در اقیانوس اطلس ادامه می‌دهند.


به گزارش جهان نیوز، هر 5 نفتکش ایرانی عازم ونزوئلا تاکنون بدون هیچ وقفه‌ای با پرچم جمهوری اسلامی ایران در حال ادامه مسیر هستند. 4 نفتکش ایرانی تنگه جبل‌الطارق را رد کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود اواسط خرداد اولین نفتکش ایرانی در بنادر کاراکاس پهلو بگیرد.

بعد از گذشت چند روز از انتشار خبر ارسال محموله‌های بنزین با نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا توسط رویترز و بلومبرگ، حالا بررسی اطلاعات ردیابی هوایی نفتکش‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت داشته است و هر 5 نفتکش ایرانی در سلامتی کامل در مسیر ونزوئلا در حال حرکت هستند. 5 نفتکش ایرانی عبارتند از: Clavel، Faxon، Forest، Petunia و Fortune.

طبق آخرین گزارش مراکز ردیابی نفتکش‌ها تاکنون به غیر از نفتکش  Clavel تمام 4 نفتکش دیگر از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و مسیر خود را در اقیانوس اطلس ادامه می‌دهند. تنگه جبل‌الطارق واقع در جنوب اسپانیا و شمال مراکش است که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل می‌کند. البته باید توجه داشت که گزارش‌‎های ماهواره‌ای با اختلافی چند ساعته و بعضا چند روزه منتشر می‌شود و از سوی دیگر موقعیت قید شده برای زمان تنظیم این خبر یعنی ساعت 18 دیروز است. 

این حرکت با قدرت بدون حفاظت نظامی در حالی است که آمریکایی‌ها چندین بار محموله‌های بنزینی ایران را تهدید کرده‌اند اما تاکنون نفتکش‌های ایرانی بدون هیچ مزاحمتی و با پرچم کشورمان در حال عبور از آب‌های آزاد هستند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد نفتکش Clavel در تاریخ 9‌اردیبهشت‌ماه، نفتکش Forest در تاریخ 12 فروردین‌ماه، نفتکش Petunia در تاریخ 7 اردیبهشت‌ماه و نفتکش Fortune در تاریخ 23 اسفندماه به ترتیب از بنادر عباس، ماهشهر، عباس و شهید رجایی به سمت ونزوئلا حرکت کرده‌اند. 

از زمان حرکت نفتکش  Faxon اطلاعاتی در دست نیست اما آنطور که پیداست از بندر عسلویه حرکت خود را شروع کرده است.

نفت در برابر غذا؛ بنزین در برابر طلا
خبر صادرات بنزین ایران به مقصد ونزوئلا طی روزهای اخیر توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد. در میان بحث‌های مطرح درباره این رویداد، یک موضوع از نظرها پنهان ماند؛ ایران در حالی اکنون و در اوج تحریم‌های آمریکا اقدام به صادرات بنزین می‌کند که تا پیش از بازگشت تحریم، دولتمردان و در رأس آنها بیژن زنگنه، وزیر نفت بارها از لزوم حداکثرسازی تولید و صادرات نفت خام برای مصون ماندن از تحریم سخن می‌راندند.

اکنون و پس از رکود عمیق بازار نفت و کاهش قیمت بی‌سابقه آن، ظرفیت پالایشی کشور به داد مدیران دولتی رسیده است؛ ظرفیتی که توسعه آن مرهون تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت گذشته بوده است. بیژن زنگنه سردسته تفکری است که توسعه صنایع پایین‌دستی را اولویت ندانسته و به بهانه غیراقتصادی بودن ساخت پالایشگاه، سال‌ها کشور را از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و ارتقای ظرفیت پالایشی عقب نگه داشتند.

اکنون و در اوج تحریم‌ها، کشور می‌تواند به مدد ظرفیت چشمگیر پالایشی اقدام به صادرات سوخت به اقصی نقاط دنیا کند. عاقبت واضح تک‌محصولی بودن اقتصاد کشور و اتکای صرف به صادرات نفت خام، گرفتار شدن کشور در وضعیت «نفت در برابر غذا» در دوران تحریم است. این در حالی است که اکنون به لطف تلاش دولت‌های نهم و دهم برای توسعه ظرفیت پالایشی، این امکان برای کشور فراهم شده از رهگذر صادرات فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، وارد تجارتی غیرقابل تحریم شود. دستاورد این تجارت هم البته قابل توجه است؛ طلا همان فلز ارزشمندی که آمریکا دسترسی به آن را برای ایران مشمول تحریم کرده بود، اکنون دستمزد صادرات سوخت برای ایران شده است.

شاید از همین روست که این روزها خبری از مسؤولان وزارت نفت و استدلال‌های پیشین آنها در دفاع از «خام‌فروشی حداکثری» و «فتح بازارهای نفت خام» نیست.



منبع: وطن امروز


کد مطلب: 728064

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/728064/نفت-برابر-غذا-بنزین-طلا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com