جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۶

سیاست فاجعه بار ترامپ در قبال چین

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب: 727995
یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی در زمینه رویکردهای اشتباه ترامپ در قبال چین نوشت، اگر ترامپ بخواهد اینگونه سیاست چین را محور فعالیتهای آینده ساز و کار انتخاباتی خود قرار دهد، مخالفان وی باید ازآن استقبال کنند.
سیاست فاجعه بار ترامپ در قبال چین
به گزارش جهان نيوز، یک روزنامه آمریکایی طی تحلیلی به قلم یکی از سناتورهای دموکرات این کشور، سیاستهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده در قبال چین را زیر سئوال برد.

دربخشی از این تحلیل که به قلم «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» در روزنامه «یو اس ای تودی» با عنوان  «ترامپ در بحبوحه کرونا رئیس جمهور بزرگی برای چین بوده و نه آمریکا» آمده است، دیپلماسی چین هرگز تهاجمی نبوده و هرگز چنین اهداف گسترده ای نداشته است. سیاست چین هرگز با زبانی تند همراه نشده است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین از تهدید استرالیا با تحریم اقتصادی گرفته تا زندانی کردن شهروندان کانادایی و بیرون راندن ارتش ایالات متحده از فیلیپین در حال حرکت به سمت جلوست.

نویسنده معتقد است که سیاست ترامپ در قبال چین بسان  یک هدیه بسته بندی شده از طلا به پکن بوده و باعث شده فضایی برای تحکیم قدرت این کشور در داخل و خارج را فراهم کند و اکنون در حالی که ترامپ در صدد است تا توجه افکار عمومی از عدم موفقیت فاجعه بار در واکنش به مهار ویروس کرونا را از بین ببرد، او در حال گرم گرفتن با چین است. ترامپ امیدوار است هیچ کس متوجه نشود که او بهترین رئیس جمهور ایالات متحده در خدمت به منافع چین در تاریخ کوتاه آمریکا بوده است.

به باور نویسنده، ترامپ در آسیای جنوب شرقی به جای اتحاد با کشورهای منطقه برای مقابله با امیال چین برای کنترل آبهای منطقه، هر متحد منطقه ای را از آمریکا دور کرده به طوریکه پس از یک همکاری نظامی 21 ساله با فیلیپین، فشارهای چین و غفلت آمریکا باعث شد «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین، قوای  ایالات متحده را از کشورش بیرون کند. ترامپ به طور موثر هیچ کاری برای متوقف کردن آن انجام نداد و یک جایگاه حساس آمریکا در اقیانوس آرام در حال از بین رفتن است.

در ژاپن و کره جنوبی نیز ترامپ تهدید میکند که نیروهای خود را از هر دو کشور بیرون بکشد، مگر اینکه پرداخت های خود را به ایالات متحده چهار برابر کنند. قطع عمده مشارکتها دراین منطقه به معنای این است که کشورهای کوچک آینده اقتصادی معناداری در همکاری با ایالات متحده نمی بینند و ترجیح به نزدیکتر شدن به پکن می دهند. در مجامع بین المللی نیز عقب نشینی آمریکا خلاء ایجاد کرده و چین با خوشحالی آن را پر کرده است. سازمان بهداشت جهانی مهمترین نمونه این پدیده است.

نویسنده در انتهای این تحلیل نوشت، اگر قضیه ترامپ این باشد که انتخاب مجدد وی در تقابل آمریکا با چین موثر است، تاریخ اخیر روشن میکند که خلاف این درست است. چهار سال دیگر سیاست فاجعه آمیز ترامپ در قبال چین به احتمال زیاد به برجسته کردن موقعیت جهانی چین کمک میکند. اگر ترامپ بخواهد سیاست چین را محور فعالیتهای آینده ساز و کار انتخاباتی خود قرار دهد، مخالفان وی باید از آن استقبال کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترامپ یک رئیس جمهور کاملا بی‌کفایت بود
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آمریکا بزرگترین تهدید جاسوسی برای دنیاست
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
...........